Správy

V 8. etape TdS Peter Velits poriadne prevetral nohy
16. 06. 2012 Reportáže

Osmička mala horské vyvrcholenie. Tvrdé súboje o celkové víťazstvo sme čakali počas záverečného stúpania, z ktorého do cieľa ostávalo už iba 1600 metrov po rovine. Pelotón absolvoval iba 148 kilometrov, z toho 120 na rovine. Potom prišlo už iba stúpanie. Čakali sme, kto sa objaví v úniku a stalo sa to, čo sme troška aj očakávali. Medzi štyroma uprchlíkmi sa objavil Peter Velits (OPQS). Púchovčana doplnila pomerne silná trojka so záujmom o úspech a väčšími stratami na Da Costu - Thomas Dekker (Garmin), Michael Albasini (GreenEdge) a Rémi Causin (Team Type 1). Skvelý domáci ataker a celkový víťaz Okolo Katalánska Albasini bol v poradí najvyššie. Pred dnešným dňom strácal 9:10. Načrtla sa teda ideálna situácia, kedy by balík nemusel mať eminentný záujem stíhať, ale šetriť sily, taktizovať a pripraviť čo najlepšiu pozíciu pre svojich lídrov v závere. Unikli na 15. kilometri a už na 37. mali náskok 5:10. Peter teda skúša podobnú vec ako jeho brat pred dvoma rokmi. Možno si pamätáte ako Martin Velits unikol v 15. etape Vuelty 2010, ktorá mala veľmi dodobný profil. Celá etapa na rovine, no v závere stúpanie. Vtedy sa úniku podarilo pod kopec doraziť s náskokom 7,5 minúty. Martin najprv atakoval a dostal sa do čela, neskôr ho dvaja cyklisti predstihli, no vybojoval si najväčší úspech kariéry tretím miestom. Jeho brat, dnes v úniku, finišoval o necelú minútu za ním spolu s Nibalim a Rodríguezom. Detailne si túto etapu môžete pripomenúť na našom niekdajšom sesterskom portáli Sports-Info.sk tu (odkaz)... Dnes bolo horúco. Teploty dosahovali na Švajčiarsko až prekvapujúcich 30 stupňov, teda podmienky, ktoré by Petrovi mali bez problémov vyhovovať. Náskok sa na našu radosť stále zväčšoval, hoci už iba pomaličky. Na 68. kilometri to bolo 7:30. Chýbalo už iba 50 kilometrov do začiatku stúpania. Na hranici 60 km pred cieľom sa náskok scvrkol na niečo vyše šiestich minút a dalo sa podpokladať, že bude pomaličky klesať. Pripomíname, že v stúpaní sa nieslo posledných 28 kilometrov, teda poriadna porcia. Bolo jasné, že vedúca štvorica pod kopce dorazí s náskokom, no aby uspeli v boji o etapový triumf, potrebovali minimálne tri až štyri minúty. Vedúca štvorka sa blížila k prvej šprintérskej prémii dnešného dňa s násokom 5:45. Počítali sme posledné kilometre na rovine, teda pred tým než začala nefalšovaná show. Balík ťahal Movistar s RadioShackom. Priebežný líder Da Costa dokonca dostal defekt, a to úniku troška pomohlo. Šprintérskou prémiou na 111. km prešiel ako prvý Cusin pred Albasinim a Velitsom. Neútočilo sa, skupinka šla stále pokope. 4:48. Údaj o náskoku Petra Velitsa na začiatku prvého stúpania 7,6 km s prevýšením 8 %, teda 28 km pred páskou. Z čela už odpadli Dekker aj Cusin. Ostali dvaja najsilnejší pretekári a bývalí tímoví kolegovia z HTC Albasini a Velits. Ťažko bolo odhadovať či to bol dostatočný náskok. Skôr nie ako áno, ale všetko bolo otvorené. Domestici udeľovali na čele balíka v kopci obrovské tempo a iba pár minút trvalo, kým sa vyčlenili favoriti. Náskok švajčiarsko-slovenskej dvojice veľmi prudko klesal. Za tri a pol kilometra stúpania už stratili minútu. Bolo to ako na hojdačke. V druhej polovici prvého stúpania 2. kategórie už domestici začali mohutne odpadať a v pelotóne ostali iba 26-ti favoriti, takže tempo sa ustálilo a už prestalo byť "vražedné". Problémy mal Da Costa. Velits s Albasinim mali náskok 3:15, teda stále mali šancu. Vrchárskou prémiou prešiel prvý Albasini. Na vrchole mali náskok tesne pod tri minúty. V nasledujúcich 12-tich kilometroch sa stúpalo iba mierne, takže sme očakávali pomalšie sťahovanie zo strany 22-člennej skupiny s malým množstvom domestikov, ktorú viedol Ten Dam s Gesinkom. 18 km pred páskou žiaľ Peťo Albasinimu nestačil a zaostal. Išlo skôr o útok Švajčiara. Peter vsadil na pravidelné tempo, ale bolo jasné, že ak by mal o trochu viac síl, určite by s Michaelom šiel ďalej. Albasini mal pred očami úplne červeno, hnal ako blázon len aby vyhral etapu a dokonca svoj náskok zvýšil o 40 sekúnd až na 3:20. Peťo sa nachádzal aj pred začiatkom posledného stúpania medzi vedúcim pretekárom a favoritmi. Ťažko bolo odhadovať odstupy. Určite mal náskok väčší než minútu, pretože tam stále s ním bolo mechanické auto. Presne 4900 metrov pred páskou sa Peťo s úspechom rozlúčil. Favoriti sa okolo neho bez problémov prehnali. Albasini šiel stále vpredu a bolo jasné, že dnes vyhrá. Medzi favoritmi sa stále, síce na vlásku ale predsa, držal Da Costa. To už onedlho neplatilo. Všetko ako lacné trenírky roztrhal Fränk Schleck, ku ktorému sa pridali Leipheimer a Nieve. Za nimi šiel Gesink. Trocha nestačili Kreuziger, Fuglsang, Valverde aj Da Costa. Alejandro dokonca pomáhal Da Costovi, aby si udržal žltú. Vyhral s prehľadom Michael Albasini. So stratou 1:15 dorazili Nieve, Leipheimer a Schleck. Za nimi 1:36 stratili Gesink, Pinot, Danielson a Kruijswijk. Kreuziger troška zaostal za očakávaním aj keď je samozrejme poriadne uťahaný z Gira. Finišoval 1:57 za Albasinim. Faria Da Costa s Valverdem stratili na Romana ešte 8 sekúnd. Celkovo teda vedie naďalej Da Costa, ale už mu na chrbát dýcha Schleck s Leipheimerom a Gesinkom. Portugalčan to asi zajtra neudrží. Kreuziger je šiesty. Albasini okrem čiastkového víťazstva dostane zajtra aj zelený dres, pretože Fränkovi Schleckovi na poslednej prémii zhodou okolností prestriedavali Nieve s Leipheimerom, takže dva body stráca. Dá sa však očakávať, že zajtra bez problémov do zeleného predsa len skočí. Albasini sa dá vyhlásiť za najaktívnejšieho cyklistu pretekov. Okrem vedenia v súťaži vrchárov a etapového triumfu mu patrí v bodovacej súťaži už nedostihnuteľné druhé miesto. Peter Velits napokon došiel do cieľa so stratou 7:38 na 32. mieste. Sagan sa nikam neponáhľal a finišoval v 68-člennom gruppette so stratou 25:31. Ťažko povedať či bude so svojím výkonom dnes náš pretekár z Omega Pharma - Quick Step spokojný. Poradie v 8.etape 1.ALBASINI Michael ORICA GREENEDGE 3h 45' 39'' 2.NIEVE Mikel EUSKALTEL-EUSKADI + 01' 15'' 3.LEIPHEIMER Levi OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 01' 15'' 4.SCHLECK Fränk RADIOSHACK-NISSAN-TREK + 01' 15'' 5.GESINK Robert RABOBANK CYCLING TEAM + 01' 36'' 6.PINOT Thibaut FDJ - BIG MAT + 01' 36'' 7.DANIELSON Tom GARMIN-BARRACUDA + 01' 36'' 8.KRUIJSWIJK Steven RABOBANK CYCLING TEAM + 01' 39'' 9.KREUZIGER Roman ASTANA PRO TEAM + 01' 57'' 10.FUGLSANG Jakob RADIOSHACK-NISSAN-TREK + 01' 57'' 13.VALVERDE Alejandro MOVISTAR TEAM + 02' 05'' 14.FARIA DA COSTA Rui MOVISTAR TEAM + 02' 05'' 32.VELITS Peter OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 07' 38'' 102.SAGAN Peter LIQUIGAS-CANNONDALE + 25' 31''   ZDROJ: http://cycling-info.sk  

Po 7. etape Okolo Švajčiarska sa favoriti poriadne vyrovnali
15. 06. 2012 Reportáže

Na území Švajčiarska veru niet lepšieho časovkára než Fabiana Cancellaru, ktorý je hlavným favoritom na víťazstvo v boji proti chronometru už veľa rokov. Z posledných troch Suisse časoviek (krátke v úvode nerátame) vyhral domáci borec dve, pokorený ostal iba v roku 2010, kedy ho prvý raz na vrcholnom podujatí predstihol Tony Martin. Keďže sme tentoraz na štartovej listine meno aktuálneho majstra sveta nenašli, Spartakusa mohli ohroziť najmä borci, ktorí chceli pomýšľať na celkové víťazstvo. Z prvej polovice štartovej listiny mal jasne najrýchlejší čas práve 31-ročný rodák z Bernu. Až o 164 sekúnd prekonal vlaňajšieho víťaza Okolo Slovenska Nikitu Novikova (Vacansoleil). Potom sa už na trase objavili aj dobrí časovkári a prekvapením bol výkon hneď prvého. Fredrik Kessiakoff z Astany doslova šokoval priaznivcov v Gossau, keď predstihol Cancellaru o dve sekundy! Za ním finišoval Peter Velits a na našu radosť mu zmerali tretí najrýchlejší čas so stratou 43 sekúnd na Kessiakoffa a Púchovčan mal stále šancu na prvé UCI body v sezóne (boduje prvých šesť cyklistov). Jeden zo symbolov BMC (pôsobí v ňom od samého zrodu v roku 2008) Brent Bookwalter stratil na Petra sedem sekúnd a musel sa uspokojiť so štvrtou priečkou. Čakali sme na to, koľkým borcom sa ešte podarí Petra preskočiť. Nepodarilo sa to našemu druhému Petrovi. Saganov čas 49:13 stačil na priebežné 15. miesto, teda z 90 cyklistov v cieli krásny výkon. Nepríjemne prekvapil Jéremy Roy z FDJ, ktorý nikdy v kariére nevyhral časovku, no práve dnes zašiel svoj azda životný výkon a dostal sa medzi Cancellaru a Velitsa. To isté sa o niekoľko minút podarilo Maximovi Monfortovi z RadioShacku. Stratil na Kessiakoffa 20 sekúnd a bral tretie miesto. Na piate miesto sa ešte následne zaradil skvelý a skúsený all-rounder Andreas Klöden a podtrhol skvelé výsledky jazdcov RadioShacku. Prvým z favoritov na celkové poradie bol dnes Robo Gesink a hoci v druhej etape trochu stratil (+1:09 na Da Costu), dnes sa do boja o triumf vrátil. Zašiel piaty najrýchlejší čas a ostatným favoritom poriadne hodil rukavicu. Medzičasy ukazovali pomerne veľké prekvapenie v podobe fantastického výkonu Faria Da Costu, ktorý jasne potvrdzoval svoj žltý dres. Podľa predpokladov skákal Schlecka Kreuziger a výrazne hore sa posúval Gesink. Gadret, Lofkvist, Pinot aj Roche nezašli najrýchlejšie časy, a tak sa priestor otvoril Kreuzigerovi, už spomínanému Gesinkovi a Da Costovi. Schleck s Valverdem ukázali svoj nadpriemerný výkon. Da Costa napokon jasne dokumentoval čo robí s pretekárom žltý dres. Namerali mu v cieli iba o 40 sekúnd horší čas než víťazovi Kessiakoffovi a s pokojom Angličana obhájil žltú, dokonca na súperov nejaké tie sekundy našiel. V ďalších horských etapách teda uvidíme tvrdé súboje o celkové víťazstvo. Da Costa má 50 sekúnd na Kreuzigera, 55 na Gesinka a s minútovým mankom je tam Schleck s Valverdem. Za Portugalčanom sa teda vytvorila supersilná úderka a ak sa mu podarí ustáť vedenie, bude to obrovské prekvapenie. Tešiť sa môžeme na veľmi veľmi tesný súboj a naozaj z Top 5 môže vyhrať ktorýkoľvek cyklista. Peter Velits teda veľmi dobre natrénoval svoju obľúbenú disciplínu. Dobrou správou je, že vyšľapal výborne úvod, ktorý bol do kopca. Na medzičase na 11,3 km bol štvrtý, potom po zjazde a zvlnenom teréne na 22,6 km piaty. V rovinatom až klesavom závere trocha stratil, no napokon skončil deviaty, teda podal naozaj sľubný výkon pred Tour. V internom tímovom súboji porazil Leipheimera o 36 sekúnd, hoci mal Američan motiváciu aj prehovoriť do celkového poradia. Sagan napokon skončil 52.   Priebežné poradie po 7. etape tu (odkaz)... 1.KESSIAKOFF Fredrik ASTANA PRO TEAM 46' 36'' 2.CANCELLARA Fabian RADIOSHACK-NISSAN-TREK + 00' 02'' 3.MONFORT Maxime RADIOSHACK-NISSAN-TREK + 00' 20'' 4.ROY Jéremy FDJ - BIG MAT + 00' 25'' 5.GESINK Robert RABOBANK CYCLING TEAM + 00' 26'' 8.FARIA DA COSTA Rui MOVISTAR TEAM + 00' 41'' 9.VELITS Peter OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 00' 43'' 16.KREUZIGER Roman ASTANA PRO TEAM + 01' 16'' 17.LEIPHEIMER Levi OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 01' 19'' 19.VALVERDE Alejandro MOVISTAR TEAM + 01' 22'' 28.SCHLECK Fränk RADIOSHACK-NISSAN-TREK + 01' 37'' 52.SAGAN Peter LIQUIGAS-CANNONDALE + 02' 37''   Zdroj:http://cycling-info.sk   Foto: http://www.tourdesuisse.ch

6. etapa Okolo Švajčiarska 2012 znova bielo-zelená
14. 06. 2012 Reportáže

Dnes bola na programe posledná etapa pre jazdcov, ktorí nepomýšlajú na celkové poradie, či pre pretekárov, ktorí vidia šancu uspieť v úniku. Podobná etapa ako včerajšia piata, aj dĺžkou. Vrchol posledného stúpania bol však na 193,5 km teda len pár km pred koncom. Etapa by mala sedieť Saganovi. Kým včera Liquigas dal šancu Ossovi, dnes sa očakávalo, že by mohol Peter Sagan opäť vstúpiť do hry. V prvých 45 km jazdci absolvovali len jedno stúpanie kategórie č. 3, potom prešli takmer 100 km po rovine, kde ich za 60 km čakali 4 kopčeky, ktorých vrchol je dokonca pod hranicou 600m nad morskou výškou. Záver sa nesie takisto v nastúpaných metroch, dalo sa predpokladať, že etapa bude rýchla a posledné kopce sa podobne ako pred dvomi dňami, prešprintujú. Bolo zaujímavé sledovať kto a akú prácu vykoná v pelotóne. I dnes bolo od začiatku etapo horúco na sedadlách pre niektorých pretekárov, pretože stále nastupovali. Dvakrát nastúpil Albasini, raz s Gavazzim. Jeho pokusy neboli úspešné, až možno tretí či štvrtý pokus pretekárov sa ujal. Dnešný únik je v zložení: Cooke (Orica-Greenedge), Reynes (Lotto), Montaguti (Ag2R), Vinther (Saxo Bank), Bertogliati (Team Type 1). Prvý kopec kategórie č. 3 vyhral Montaguti z Agritubelu, druhý bol Cooke z GreenEdgu a za tretie miesto získal body do vrchárskej súťaže Reynes z Lotta. Bertogliati si asi na 50 km odstúpil z vedúcej päťky a rozhodol sa pokračovať v pelotóne. Náskok vedúcej päťky sa pohyboval väčšinu času na hranici štyroch minút, postupom času však cítili vedúci cyklisti, že je podrobné, aby bol čo možno najvyšši. 95 km pred koncom etapy bol náskok vedúcej skupinky - 5:30. Dnes bolo jasné, že pelotón bude rýchlejší až v záverečných asi 60 km, kedy cyklisti prešli cez štyri kopce. 84 km pred cieľom náskok odvážlivcov bol len niečo nad štyrmi minútami. Pelotón dnes rozhodne pracoval lepšie ako včera. Hlavný balík sa ústredil na odstup náskoku, mohli sme dokonca predpokladať situaciu, ak by išiel hromadny balík do cieľa, že z pelotónu sa mohol utrhnúť aj šikovný jazdec z popredia, mali sme na mysli najmä posledné stúpanie asi 7 km pred cieľom. 76 km pred cieľom náskok vedúcej štvorky klesol na 4:00. Pelotón robil všetko preto, aby odstup od prvej štvorice nebol markantný a nedostižiteľný. Ako sa hlavný balík blížil k prvým menším stúpaniam dnešnej etapy, náskok nevzrastal, práve naopak - klesal. Na 72 km to už bolo pod štyrmi minútami. O pár kilometrov neskôr sa odstup pelotónu opäť zmenšil na približne tri a pol minúty. Dalo sa teda čakať, že pelotón dostihne skupinku skôr ako na posledných kilometroch. Na prvom kopci kategórie č. 4 si vyšprintoval pre body do klasifikacie vrchárov Montaguti, druhý bol Vinther a tretí Cooke. Pelotón stráca stále menej a menej, na čele balíka bolo vidieť viacero tímov, ktoré sa snažili produkovať veľmi rýchle tempo. 50 km pred cieľom bol náskok konštantný - 3:25. Dnešná etapa sa išla veľmi rýchlo, pelotón podľa očakávania vytváral vpredu poriadny vietor, na čele balíku sa striedali viacerí jazdci z ostatných tímov, a tak bolo jasné, že záujem o popredné umiestnenie v dnešnej etape má viacero lídrov. Vynikajúco pracovalo Lampre. Pelotón si pár km jemne vydýchol a náskok mierne narástol na 3:45, keď mali vedúci pretekári pred sebou ešte 43 km. Najskúsenejším a najlepším jazdcom z tejto štvorice bol Baden Cooke, ktorý dokázal vyhrať etapu na Tour de Suisse aj pred 9 rokmi. Cooke sa pravidelne zúčastňuje pretekov Pro Tour a vo svojej zbierke má viacero etapových víťazstiev. Štvorica v popredí pracovala 36 km pred cieľom konštantne a mala náskok 4:00, pelotón začínal pracovať čoraz svižnejšie. Na čele pelotónu sme mohli vidieť 35 km pred koncom striedať aj Petra Velitsa, pelotón akurát prichádzal k poslednému stúpaniu kategórie č.3. To vyhral Montaguti, druhý bol Reynes a tretí Cooke. Pelotón na vrchole predposledného stúpania - 30 km pred koncom strácal 3:20. Hlavnému balíku dnes rozhodne záležalo na skresanie úniku viac ako včera, a tak kilometer po kilometri odpadávali desiatky sekúnd z náskoku. Pelotón bol natiahnutý ako had, hlavne preto že na čele výborne pracovali jazdci, lampre, liquigasu či omegy. Vynikajúca práca pelotónu naznačovala, že vo vlnitom závere rozhodne budú chcieť niečo vymyslieť jednotliví jazdci, veľmi aktívna sa zdala Omega, často pracoval peter Velits spolu so svojimi kolegmi. Omega má na tradičné vlnitejšie hromadné závery Boonena a ten sa rozhodne chcel dnes presadiť. Adeptov na hromadnejší finiš bolo rozhodne viac - Sagana sme snáď nemuseli spomínať. 20 km pred koncom náskok 1:55. Tempo, ktoré vytváralo čelo pelotónu 15 km pred koncom bolo rozhodne neskutočne vysoké, pelotón bol natiahnutý do stoviek metrov. Čakalo sa, že pelotón možno dostihne unikajúcich pretekárov do posledného kratučkého stúpania, ktoré bolo len 6 km pred koncom. Náskok 13 km pred cieľom 1:07. 10 km pred cieľom bol odstup pelotónu od vedúcej štvorky len 40 sekúnd. V Závere sa tak dal očakávať súboj odolných šprintérov, Sagan, Boonen, Farrar, Haussler či iní sa hotovali na hromadnejší dojazd. Ešte predtým však mohlo narobiť problémy jazdcom maličké stúpanie kategórie č.4. 5 km pred koncom etapy bola vedúca štvorka dostihnutá, ešte o malý zázrak sa pokúšal Montaguti s Vinterom, pelotón však pracoval neskutočne a zázrak sa teda nekonal. Boli 2 km do cieľa a veľmi dobrú pozíciu si snažil robiť aj RadioShack či OPQS. Dobrú pozíciu si udržiaval Sagan. Excelentný Sagan opäť víťazne! Záverečný kilometer si Peter skúsene našiel pozíciu za tímom Sky, potom sa vyviezol za Albasinim, mierne to vyzeralo na tesný kontakt, potom však vynikajúcimi silovými nohami zapracoval a predčil Swifta zo Sky. Tretí bol Allan Davis. Štvrté víťazstvo Sagana, ktorý si pripísal víťazstvo vo zvlnitom závere. Zároveň vyrovnal Greipela s dvanástimi víťazstvami tento rok. Náš druhý zástupca vo švajčiarskom pelotóne sa dnes šetril na zajtrajšiu časovku, kde veríme, že bude patriť medzi favoritov. Petrovi Velitsovi sa túto sezónu ešte nepodarilo získať UCI body, takže zajtra má ideálnu príležitosť. 1.SAGAN Peter LIQUIGAS-CANNONDALE 4h 30' 08'' 2. SWIFT Ben SKY PROCYCLING + 00' 00'' 3.DAVIS Allan ORICA GREENEDGE + 00' 00'' 4.ALBASINI Michael ORICA GREENEDGE + 00' 00'' 5.FREIRE Óscar KATUSHA TEAM + 00' 00'' 119.VELITS Peter OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 04' 52''   ZDROJ: http://cycling-info.sk

Report: 24 ťažko pohodových hodín v Liberci
14. 06. 2012 Reportáže

Počas uplynulého víkendu sa v lyžiarskom areáli Vesec pri Liberci konalo druhé kolo československého seriálu 24 hodinových MTB pretekov a keďže nás v bikepointe takéto masochistické kratochvíle bavia, rozhodli sme sa ísť to tam trošku omrknúť. Organizátorský tím toto podujatie pripravil pre bikerov už po 18. krát, čo som ja osobne považoval za prísľub kvalitnej akcie. Na piatok sme si teda povybavovali u našich chlebodarcov dovolenky a chvíľku poobede sme už aj fičali na západ. A ani bumážku sme nepotrebovali... Väčšia vzdialenosť zo Slovenska sa podľa očakávaní prejavila v menšom počte štartujúcich Slovákov, bratom Čechom to však nevadilo a aj počas tohto 24-hodinovkového víkendu prehrali zápas. Tento krát to síce bolo vo futbale a s Rusmi, ale aj tak. Podľa mňa za to môže Terry. Vždy keď ide do Čiech, prehrajú. Aj v Jihlave to tak bolo (MS v hokeji, zápas o postup do finále s našimi), aj teraz. Uvidíme čo to spraví o 2 týždne v Bystřičke. Možno dostane zákaz chodiť do ČR... :-) Každopádne im držíme v ďalších bojoch palce! Ale do šéfa sa nepatrí takto mrzko navážať, tak späť k veci. Po príchode ma milo prekvapil areál v ktorom sa celý akt tyranie mal odohrávať – pekne pokosená trávička, dostatok miesta, celkom pohodová muzika, všade pokoj, pripravené boxy pre pretekárov a kopa jedál na výber v stravovacom stane. To ja po niekoľko hodinovej ceste autom bez obeda dokážem oceniť (síce som vyžieral cudzí proviant, ale obed to proste nebol..). Porcie boli slušné a tak sme po papaní a rozložení stanov začali pokukovať po tej „těžkej pohode“. Nakoniec sme ju našli práve v našom stane, keď sa tam objavil malý súdok piva a štýlové krígle (ja som pil samozrejme čaj s citrónom). Škoda, že nám to všetko do rána ukradli. Asi pomsta Terrymu za ten prehraný zápas s Rusmi... :-) Po krátkej večernej sieste sme sa okolo polnoci pobrali spať, aby sme v sobotu vládali makať a ničiť súperov na trati. Plány nám zľahka skrížila párty v papacom stane, ktorá sa postupne zvrhla na strašidelnú ožieračku a okrem DJ-skej tvorby k nám do stanu doliehali aj rôzne škreky zmasakrovaných účastníkov súťaže v pití piva. Nechápem, ako po takej smršti mohli o pár hodín nasadnúť na bajky a jazdiť. Rešpekt im! Keď som sa ráno zobudil, z campu už bolo jedno veľké mravenisko. Všade sa stavali stany a prístrešky, pripravovali sa bicykle a pobehovali tam taký smiešny ľudkovia v pestrofarebných elasťákoch. Pozvoľna som sa rozhýbal, dal si výdatné raňajky a začal sa pripravovať na štart. Ten prišiel presne o dvanástej, keď sa stovky bikerov vydali v ústrety 24, resp. 12 hodinovému trápeniu na náročnej, ale krásnej trati. Mne osobne sa veľmi páčila už len preto, že veľká časť z nej viedla lesom. Inak sa jazdilo po všetkých možných povrchoch – asfalt, tráva, kamene, ťažké koreňové pasáže (hlavne po krátkom, ale pomerne výdatnom daždi okolo piatej poobede), blatko a dokonca aj krátky úsek s nejakou drevenou drvinou. Proste tam bolo skoro všetko. Čo sa pohody pri jazdení týka, pomerne rýchlo odišla do neznáma a zostali mi skôr tie „těžké“ stavy. Našťastie sa mi o zábavu starala príroda, takže to nebolo len o nejakom trápení sa na bicykli. Bolo to o trápení sa na bicykli pri pozorovaní západu slnka pomedzi dažďom pokropené smreky, tmavnúcu oblohu, rozsvecujúce sa hviezdy a iné prírodné úkazy, ktoré bežne ignorujeme. Ako to už zvyčajne chodí, 24 hodinovky sa rozhodujú hlavne v noci a inak to nebolo ani v Liberci. Niekto sa rozhodol pospať si, niekto jazdil ďalej. Mne sa šlo v rámci možností celkom dobre, tak som sa rozhodol nespať a užiť si to naplno. Celkom ma prekvapilo, že som v noci ani nepotreboval svoj klasický životabudič vo forme hudby z prehrávača. Pri živote ma držali samota, kľud a ticho, ktoré tam po zotmení spoločne zavládli. Mikrospánok som dostal len raz – našťastie pri jazde hore kopcom po širokej asfaltovej ceste. Človek by nepovedal, že taká cesta pri rýchlosti 5 km/h môže byť nebezpečná. Stále však lepšie, ako zahryznúť do nejakého stromu v rýchlom zjazde. Búchanie hlavou do stromu preto radšej prenechajme ďatľovi. Inak neviem ako je to u ostatných cyklistov, ale ja mám najväčší problém v noci s prejazdom depa. Pokiaľ som na trati a šliapem do pedálov, je zvyčajne všetko ako-tak v poriadku. Keď sa však dostanem k občerstvovaciemu stanu, dám si pauzičku a už špekulujem, či ja toto potrebujem, či by mi nebolo lepšie v teplom a mäkkom spacáku, či si dám ešte ďalší čaj, a potom ďalší, alebo je lepší ten hovädzí vývar,...? Jednoducho problém s morálkou. Ale raz sa to naučím robiť ako tí najlepší borci a cez depo prejdem bez zastavenia aj o 4 nadránom! Apropo, ráno! Ako povedal jeden z mojich súperov na trati: „...nejkrásnější na celé čtyřiadvacítce je svítání...“. Myslím, že chlapčisko mal pravdu a slnko ma opäť raz presvedčilo, aké je pre nás dôležité. Moje časy na kolo sa síce vôbec nezrýchlili, ale pocit bol úplne iný ako v noci. Zrazu som mal pocit, že tým notoricky známym okruhom svištím ako raketa. A možno to bolo spôsobené len unavenými zmyslami a rannou vymletosťou.. To ešte musím overiť na ďalších pretekoch seriálu.. :-) Od rána do obeda to už bolo o dosť veľkom premáhaní sa, našťastie mi pomohol kolega Dušan, ktorý po niekoľko hodinovom šlofíku vyliezol zo stanu s otázkou, či si dáme nejaké to kolečko. V tom momente som bol totiž prevesený cez operadlo stoličky pred stanom ako špinavá handra a rozmýšľal som nad niečím strašne dôležitým. Bohužiaľ som zabudol, čo to bolo.. S jeho pomocou som sa donútil dať ešte na chvíľu dokopy a doraziť nejaké 3 okruhy. Vďaka mu! V poslednom kole som sa trošku hecol a spravil lepší čas ako víťaz Zdeněk Kříž. On šiel síce na pohodičku a ja totálny šrot, ale história sa nepýta ako, ale či. V poslednom kole som ho proste dal... ;-) (Každopádne si však zaslúži napísať, že za 24 hodín odjazdil viac ako 440 km – so zlomeným rebrom. Teraz neviem, či je to psychopat, alebo mimozemšťan.. Má však môj obdiv.) Zvyšok výletu už len stručne: po dojazde som umyl bike, zbalili sme stany, naložili sa do auta a...black out! Prebral som sa až na hraniciach. Výnimočne mi ani nevadila rozbitá diaľnica medzi Prahou a Brnom... :-) Vidíme sa v Bystřičke... Autor: Martin Vaško Foto: Zuzana Žideková, Jíři Synek

5. etapa Okolo Švajčiarska pre ľudí z úniku
13. 06. 2012 Reportáže

Piata etapa mohla mať podobný scenár ako tá včerajšia - štvrtá. Profilom kopcovitejšia, no náročnosťou stredne ťažká etapa čakala na zúčastnené tímy. Zálusk si na dobré umiestnenie určite mohli robiť klasici a pretekári, ktorí sa najlepšie cítia v úniku. Kedže je Peter Sagan oficiálnym lídrom Liquigasu na Tour de Suisse a táto etapa bola taktiež ako keby stvorená pre neho, bolo bezpredmetné akú prácu dnes budú mať jeho kolegovia. Tento fakt si zrejme zopakovali aj ostatní jazdci v balíku, a tak sme mohli predpokladať veľa únikov, pretože ak by špurtovala početnejšia skupina so Saganom, asi by sme mohli očakávať podobný scenár ako v posledných dvoch etapách. Od začiatku dnešnej etapy sa poriadne útočilo, viaceré ataky nevyšli odvážlivcom na prvý krát, postupom času sa však podľa očakávania vyformoval hlavný únik. Približne na 20. kilometri sa do úniku dostali viacerí jazdci: Isaičev (Katusha), Oss (Liquigas), Puccio (Sky), Lodewyck (BMC), Rubén Pérez (Euskaltel-Euskadi), Minard (Cofidis), Kroon (Saxo Bank). V úniku je teda rada skúsených jazdcov, ktorí sa rozhodne v takýchto etapách vedia orientovať. Do ataku sa napríklad snažil dostať aj Tom Boonen. Saganov kolega a hlavný pomocník Oss sa dnes pokúsi o dobrý výsledok. Rozhodne ide o skupinu jazdcov s nemalými skúsenosťami. Pelotón mal dnes čo robiť. Pretekári vedeli v prvej skupinke vedeli od začiatku čo majú robiť, poriadne šlapať a vybudovať si náskok. Ten mali na 50. kilometri na hranici 7:00. Cyklisti dnes absolvovali šesť stúpaní rovnakej kategórie č.3, ide o 6 % stúpania, ktoré majú okolo piatich kilemtrov a menej. Ihneď prvú vrchársku prémiu vyhral pretekár z tímu Katushe - Isajčev, druhý bol Ruben Perez z Euskaltelu, no a tretí vyšiel na vrch Puccio zo Sky. Na druhom kopci, ktorý bol po 8 kilemetroch od toho prvého bol najrýchlejšie - Lodewyck z BMC, za jeho chrbtom bol Minard z Cofidisu, tretí najlepší bol Ruben Perez z Euskaltelu. 100 km pred cieľom náskok vedúcej sedmičky 9:10. Ďalšia vrchárska prémia čakala na jazdcov o 30 km neskôr. Zdalo sa, že aj dnešná etapa bude veľmi rýchla, no až nasledovné kilometre rozlúštili hádanku, ako si bude počínať pelotón s rýchlosťou a stíhaním vedúcej skupinky. 90 km pred cieľom sme mali za sebou polovičku všetkých dnešných vrcholov, tretí teda vyhral Oss, druhý bol Ruben Perez, tretí vyšliapal na kopec Minard. Vedúca skupina mala 85 km pred koncom etapy náskok už cez 10 minút. Bol to už veľmi sľubný náskok, aj vzhľadom na fakt, že skupinka je veľmi silná a v takýchto únikoch aj pomerne dosť odolná. Pelotón však ako vždy zadarmo nič nedal. Hlavný balík začal výraznejšie pracovať 76 km pred cieľom, kedy náskok za 9 km znížil o minútu. 66 km pred koncom bol náskok na hranici 9:15, pelotón postupne pridával, očakávalo sa že náskok bude klesať od tretieho stúpania, kedy bude do cieľa zostávať 55 km. Na čele pelotónu bol Movistar a kedže Fariu Da Costu nemohol nik z vedúcej skupinky ohroziť, nemuseli sa jeho kolegovia až príliš snažiť. 10 minút a 52 km do cieľa neveštilo nič dobré pre ďalšie víťazstvo Sagana. Pochopiteľne, Liquigas má vpredu Ossa, a tak tiež nemusel taliansky tím pracovať na dotiahnutí náskoku. 47 km pred cieľom - bol stále konštantný náskok. Na čele pelotónu sa teda nenašiel žiadny tím, ktorý by mal motiváciu stiahnuť náskok, možno aj z dôvodu, že ak by stiahli jazdcov z úniku, otvorili by tak dvere k najvyššiemu stupienku pre Sagana, čo je len teória. Ak by však Liquigas nemal vpredu Ossa, určite by náskok vedúcej skupinky klesal rýchlejšie. 40 km pred cieľom náskok 9:25. Liquigas dnes vymyslel zaujímavú taktiku, Oss dostal voľno a išiel do úniku, i keď je to etapa aj pre Sagana, prioritou bolo nesťahovať únik. Oss každopádne patrí k vynikajúcom špintérom, aj keď bol väčšinou vždy v tieni fantastického Sagana. Z tejto skupinky mal teda najväčšie šance Oss. Taliansky tím dnes teda obetoval jedno víťazstvo Sagana pre Ossa v úniku. 36 km do cieľa - Hlavný balík vôbec nesťahoval a už bolo priam nemožné, aby únik nebol úspešný. V úniku sa dalo čakať napätie pred posledným kopcom, ktorého vrchol je 17 km pred koncom, čo už nebolo veľa. 27 km ostávalo a vedúca skupinka si išla svoje tempo, na ktoré nereagoval z pelotónu počas celej etapy nik. Lodewyck sa rozhodol ujsť svojim spoločníkom v úniku 22 km pred cieľom, v počiatkoch si vypracoval len minimálny náskok. Lodewyck je späť vo vedúcej skupinke, v poslednom stúpaní to zase skúsil Isajčev z Katushe, stíhal ho Oss, ktorému bezdebaty vyhovoval hromadný dojazd. Isajčev získal prvenstvo na poslednej vrchárskej prémii. Odpadol Lodewyck, ktorý sa po 5 individuálnych kilometroch opustil, keď nedokázal stíhať tempo zvyšných šiestich pretekárov. 12 km ostávalo do cieľa a nastupovali jazdci, ktorí si neboli istí svojim finišom. Z tejto šestice bol pochopiteľne najlepšie na tom Oss, ktorý ovláda šprint bravúrne. 7 km pred koncom etapy zaútočil opäť Isajčev, Oss si to však po pár stovkách metrov bez problémov dotiahol. 5 km pred cieľom sa viac menej vyčkávalo, ako útočilo, čo hralo do karát Ossovi. Záver, ktorý bol trošku v kopci rozohral dobre Minard s Perezom, neskôr sa dotiahol aj Oss, a tak táto trojica ťahala až k poslednému kilometru spoločne. V posledných metroch prekvapujúco vyhral v špurte Isajčev! Druhý bol Perez, tretí skončil Puccio zo Sky. Oss si pravdepodobne neušetril sily, doťahovať musel Pereza s Minardom, kedže sa však skupinky spojili, vyhral skúsený Isajčev, ktorý vsadil na dlhý takmer 300 m dlhý šprint. Liquigas tak pripravil taktiku pre Ossa, ten ju však nezvládol strategicky.   Poradie v piatej etape: 1.ISAJČEV Vladimir KATUSHA TEAM 4h 58' 28'' 2. PEREZ Ruben EUSKALTEL-EUSKADI + 00' 00'' 3.PUCCIO Salvatore SKY PROCYCLING + 00' 00'' 4.KROON Karsten TEAM SAXO BANK + 00' 00'' 5.MINARD Sébastien AG2R LA MONDIALE + 00' 00'' 6.OSS Daniel LIQUIGAS-CANNONDALE + 00' 05'' 62. SAGAN Peter LIQUIGAS-CANNONDALE + 11' 07'' 108.VELITS Peter OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 11' 07'' všetci favoriti na celkové poradie + 11' 07''   Zdroj: http://cycling-info.sk  

Pozvánka: Cykloprechod zázrivským chotárom
13. 06. 2012 Reportáže

Združenie turizmu Zázriva a obec Zázriva pozývajú všetkých nadšencou horskej cyklistiky na 8. ročník voľného prechodu na horských bicykloch okolo Zázrivej pod názvom „Cykloprechod zázrivským chotárom“ ktorý sa uskutoční 16.6.2012 v Zázrivej. Prezentácia: V sobotu 16.6.2012 pred kultúrnym domom v Zázrivej od 9:00 – 9:45 hod. Zápisné: 5€, ženy a študenti 3€ V cene 2 x občerstvenie na trati, v cieli teplé jedlo, pivo alebo kofola. Štart: 10:00 hod. - centrum Zázrivá Cieľ: Zázrivá centrum do 15:00 hod. PARAMETRE TRASY: Dĺžka cca 30 km; nárast výšky 966m; predpokladaný čas 2,5 – 4,5 hod.; prevýšenie od 592-953m.n.m. Informácie: Jozef Matúš - 0905310334, 0902122688; jmatus@stonline.sk, fotografie, GPS a KMZ body trate a popis na www.penzionfatra.sk Zdroj: www.penzionfatra.sk

Po 4. etape Okolo Švajčiarska už Sagan dorovnal Boonena
12. 06. 2012 Reportáže

Ďalšia Saganová etapa. To si určite povedali mnohí pri pohľade na profil trasy štvrtého dňa najvýznamnejších pretekov vo Švajčiarsku. Otázne však bolo, či si dnešný deň neukoristitia unikajúci pretekári, pretože aj im 189 km z Aarbergu do Timbachu vyhovovalo. To by sa však vpredu museli objaviť cyklisti bez šance na celkové poradie a keďže sme mali zatiaľ iba jeden ťažký kopec, ktorý štartové pole príliš nediferencoval, bola to dosť nereálna možnosť. Ako prví to skúšali Gavazzi (Astana), Kohler (BMC) a Roy (FDJ). Ich pokus sa zdal byť úspešný, a tak sa k nim poponáhľali aj Štybar (OPQS), Agostini (Liquigas), Zandio (Sky), Peterson (Garmin), Albasini (Orica), Monfort (RadioShack), Rojas (Movistar), Astarloza (Euskaltel) a De Clercq (Lotto). Táto zostavička bol veľmi nebezpečná. Mali sme tam všetko veľmi skúsených borcov s množstvom víťazstiev na konte. Njalepšie v celkovom hodnotení bol na tom Bart De Clercq z Lotta, ktorý strácal na Da Costu 1:59. Pelotón sa s týmto stavom pochopiteľne nevedel zmieriť a po 15 kilometroch mali stále náskok iba smiešnych 12 sekúnd. Napokon sa predsa len odpútali a pred najťažšie stúpanie dňa prišlo dvanásť borcov s náskokom 1:30. Tam sa však ukázalo, že niektorí ísť nechceli a náskok klesal. Pelotón nasadil vysoké tempo a do vrcholu (81 km od štartu) bol únik minulosťou. S cieľom minimálne vyhrať prémiu sa teda dopredu vydal Dario Cataldo (OPQS) s viacerými ďalšími borcami. Talian získal 15 vrchárskych bodov a v úniku pokračoval aj v pasáži zjazdu. Situácia sa vyprofilovala tak, že s Cataldom vpredu ostali Hayman (Sky), Kohler (BMC), Rast (RadioShack), Pérez (Euskaltel), Minard (Cofidis), Paulinho (Saxo Bank), Megias (Team Type 1) a Vandborg (Spidertech). Deväť borcov malo po zjazde náskok tamer troch minút. Potom však medzera začala klesať a 70 km pred cieľom sa dostala pod dve minúty. O pár minút neskôr to už bolo znova viac, okolo 2:30. Takéto ťahanice pokojnému Saganovi v balíku učite vyhovovali. Práve Cataldo predstavoval pre pelotón najväčšiu hrozbu. Strácal iba 1:15 a bol hladný po víťazstve. Etapu na pretekoch World Tour ešte nikdy nevyhral. Náskok osciloval stále okolo 2,5 min. Boli to samorzrejme prijateľné hodnoty pre pelotón. Pomaličky sme sa blížili k vyvrcholeniu etapy v podobe dvoch krátkych stredne náročných stúpaní, ktoré mali za úlohu trocha pretriediť pelotón, prípadne sa pohrávať s náskokom úniku. Z vrchola posledného kopca bolo do cieľa ešte 18 kilometrov, takže pohodová situácia. Psie počasie zastihlo aj Švajčiarsko a vytrvalý dážď cyklistom určite k dobrej nálade nepridal. Očakávali sme, že Cataldo bude útočiť na vrchárske body, aby sa dostal do zeleného trička, no v prvom stúpaní (4,4 km, 5,2 %) mu sily nestačili a ušli mu Paulinho (Saxo Bank), Kohler (BMC), Megias (Team Type 1) a Vandborg (Spidertech). Posledný menovaný prémiu vyhral. Pelotón ňou prešiel so stratou 1:12, zatiaľ bez odpadlíkov. Po 13 zvlnených kilometroch čakal borcov posledný kopec, tentoraz 2. kategórie. Počas spomínanej zvlnenej pasáže Cataldo štvorku vpredu dorazil, no keď sa obzrel za seba, už videl pelotón. Tak neváhal a znova atakoval. Usadil sa na prvej priečke v pretekoch a udržiaval si náskok 20 sekúnd. 27 km pred páskou atakoval z balíka Lars Petter Nordhaug zo Sky a snažil sa Taliana dostihnúť. Sagan si stále bez problémov vyšľapoval na čele pelotónu. Nordhaug vo chvíli keď dostihol Catalda nešpekuloval a vyrazil na čelo prerekov sám. Cataldo mu nestíhal. Potom sa z balíka dopredu vybrali Elminger (Ag2r) a Van Avermaet (BMC). To sa samozrejme nepáčilo Frankovi Scheckovi, ktorý netrpezlivo jazdil na čele pelotónu a chcel vrchárske body za čo najmenej úsilia. Pelotón sa v poslednom stúpaní preriedil a ostalo v ňom zhruba tridsať ľudí bez Petra Velitsa, ale s Petrom Saganom. Zo šprintérov tam bol ešte Rojas a Freire, takže medzi nimi sa malo rozhodnúť o víťazovi dnešnej etapy. Vrchársku prémiu 2. kategórie vyhral Nordhaug a Schleck nebodoval, takže všetko zajtra ostane po starom, v zelenom bude naďalej Luxemburčan. Ten môže napodobniť brata, ktorý vyhral vrchy vlani. Strata skupiny favoritov bola zanedbateľná. Tak musíme vziať predchádzajúcu vetu späť, pretože 10 km pred cieľom, teda už na obsolútnej rovine, mal Nór náskok 38 sekúnd a za ním nešiel 150-členný pelotón so šprintérmi a hŕbou domestikov. Saganova a Da Costova partia mala iba zo 30 duší a 38 sekúnd mohlo byť pormerne veľa. Sagan tam mal iba jedného pomocníka a súperi sa zasa do sťahovania príliš nehrnuli. Kto by si trúfal do špurtu so Saganom... 28-ročný cyklista Sky nasadil poriadnu časovku a dokonca svoj náskok ešte zvyšoval. Dosiahol takmer 45 sekúnd a pre Petra to začalo vyzerať zle. K vedúcemu mužovi etapy sa ešte pridali Elminger aj Van Avermaet a trojica začala poctivo striedať. Skupinu favoritov nemal kto ťahať okrem zeleného Mosera a svetlomodrého Gavazziho. Napokon sa našťastie dohodli a trojicu na čele dostihli 2,5 km pred páskou. Posledné stovky metrov pekne rozťahoval Moser a záverečné momenty sa všetci Saganoví súperi mohli maximálne pozerať na jeho zadné koleso. Jedenáste víťazstvo sezóny čo by malina. Joaquín Rojas (Movistar) druhý, Michele Albasini (GreenEdge) tretí. Medzi favoritmi sa nič nemenilo, nikto dnes čas nestratil. Bodovacia klasifikácia je absolútne jasná, Sagan vlani získal historicky najviac bodov a vyhral s najväčším rozdielom. Tieto jeho vlastné rekordy sa otriasajú v základoch, pretože už mu iba deväť bodov chýba k vlanajším 86. Na konte už má samozrejme aj 18 UCI bodov. Zatiaľ ho to na 5. miesto v rebríčku UCI World Tour neposúva. Peter zároveň vyhral už po jedenásty raz v tejto sezóne a dorovnal tak Toma Boonena. S dvanástimi prvenstvami vedie André Greipel, takže už počas Švajčiarska možno Žilinčan Nemca dostihne a v zbytku sezóny s ním zvedie boj o prvenstvo v tejto štatistike. Pripomíname, že vlani Peter mal 15 víťazstiev a najviac, 18, získal Philippe Gilbert. Iba pre zaujímavosť - Kamikadze Phil tento rok ešte nemá ani jeden triumf.   Poradie v 4. etape 1.SAGAN Peter LIQUIGAS-CANNONDALE 4h 36' 55'' 2.ROJAS José Joaquín MOVISTAR TEAM + 00' 00'' 3.ALBASINI Michael ORICA GREENEDGE + 00' 00'' 4.HAUSSLER Heinrich GARMIN-BARRACUDA + 00' 00'' 5.GAVAZZI Francesco ASTANA PRO TEAM + 00' 00'' 103. VELITS Peter OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 10' 43''   Zdroj:http://cycling-info.sk

Report: Fatranský MTB maratón – aj pomaly sa dá maratóniť...
12. 06. 2012 Reportáže

Ako určite všetci vieme, pred týždňom v sobotu sa konal v Rajeckých Tepliciach Fatranský MTB maratón. Bola nová lokalita, boli 3 nové trasy, boli majstrovstvá Slovenska v maratóne,... To všetko tu už popísal kolega Juraj, ktorý ma vždy predbehne. Ja mám čas a chalan je proste o kus rýchlejší.  Nevadí mi to však – za tie roky som si už zvykol. Len čo na to hovoria slečny... Pre mňa sa toto skvelé podujatie nevedomky začalo už niekoľko dní pred štartom (tuším v utorok to bolo), keď mi organizátor zavolal, že potrebuje nejakú obeť na križovatku do Turia. Bolo tam treba človeka, aby pretekajúci borci vedeli, kadiaľ majú ísť. Aj keď nerád, pristal som. Síce som mu hovoril že radšej ako sedieť niekde na zadku budem robiť zberača mŕtvol na Anakonde, ale bol neoblomný a hneď mi aj na mape ukázal, kam zatlčiem smerové tabuľky a čo budem na neborákov na bicykloch kričať. Proste ma tam potrebovali, inak bola dobrá povesť tohto podujatia ohrozená rozhorčenými príspevkami na tému nedostatočného značenia na rôznych internetových fórach.. J Zobral som to však hrdinsky a začal som sa chlácholiť, že to bude aspoň nová skúsenosť a že sa na maratón pozriem aj z druhej, organizačnej strany. Veď na štarte som stál už veľa krát, prečo si neskúsiť aj opačné garde. A navyše mi ešte aj sľúbili, že keď nájdu na križovatku niekoho iného, budem môcť ísť pretekať a cez Turie len prefrčím na svojom tátošovi. Veľmi som tej alternatíve neveril, tak som zvyšok týždňa poriešil po svojom – keď nebudem môcť jazdiť v sobotu, dobre si naložím aspoň počas týždňa. A tak som si dal do soboty spomenutú Anakondu 3-krát, niekoľko krát Žilinčanom známy Polom, a ešte zopár menej známych kopčekov. V piatok večer som bol kvalitne „prešitý“ a určite som sa nemohol vyhovárať na nedostatok tréningu ako Iceman. Ale veď na križovatke si za tých niekoľko hodín dobre oddýchnem... V sobotu ráno budík a hneď volám šéfovi trate, kam si mám dôjsť pre smerové tabuľky. On na to niečo v zmysle: „Jéj, my sme na teba zabudli. Našli sme náhradu a môžeš ísť jazdiť. Sadaj do auta, ešte to na štart stíhaš“.. Nasledovalo 25 milisekundové zaváhanie, kontrola počasia, vyhodnotenie fyzického a duševného zdravia a keďže všetko až na to posledné bolo OK, dal som priateľke pusu s tým, že sa moc nezdržím a za pár hodín som doma. Očividne mi verila... Na prezentáciu som dofrčal na poslednú chvíľu a minútu pred desiatou som už flekoval na námestí pripravený na štart dlhej. Nepôjdem predsa na krátku, detskú trať, všakže? Veď to by som potom doma nemohol machrovať, aký som frajer a ako som zabojoval o titul majstra SR... J Takže posledná kontrola pred štartom – bike mám, helmu mám, computer zapnutý, nohy po kvalitnom tréningu vymlátené – som ready, pustite ma tam! Štart klasika. Jazda v balíku po hladkom asfalte, kopa divákov, cez spomaľovače v meste zásadne skáčem. Nech diváci a pretekári z krátkej vidia, ako sa to robí... J Odpojenie vedúceho vozidla, nájazd do terénu a prúser. Okrem toho že sa to zrazu nejako zdvihlo do kopca, hneď som zaregistroval mäkký terén pod kolesami a bolo mi jasné, že až taký frajer predsa len nebudem.. Veľa ľudí očakávalo po predchádzajúcich dažďoch bahenný kúpeľ, ku ktorému síce nedošlo, no napriek tomu sa voda na stav trate podpísala a tá bola dosť náročná. Veľkú časť trate bolo cítiť zvýšený odpor mäkkého povrchu, čo všetkým odčerpávalo mnoho síl. Aj preto bolo podľa môjho názoru po maratóne počuť toľko ohlasov, že to bola trápenka. Predsa len to po suchom a tvrdom povrchu frčí rýchlejšie a ľahšie.. Ako som tak na úvodných lúkach pozoroval rýchlo odchádzajúci pestrofarebný vláčik jazdcov v čele, napadlo ma, že ten titul nechám im a skúsim si užiť trať a všetko čo miestna príroda ponúka. Veď dosť bolo maratónov, po ktorých človek ani poriadne nevie, kadiaľ šiel.. Tak som teda trošku zvoľnil, prepol z módu „pretekár“ na „turista“ (u mňa v podstate žiadny rozdiel) a pomaly sa sunul vpred. Nie že by sa mi to doteraz ešte nestalo, ale tento krát to bolo rekordne skoro. Po pár kilometroch som už v prvom dlhšom stúpaní „žhavil gašparka“ a užíval si prvé výhľady. Tu niekde ma dobehol Kiri z Beer inside team-u a už sa ma nezbavil až do konca preteku.   Vytvorili sme podobnú skupinku ako Iceman so sebe rovnými niekde pred nami. Len s tým rozdielom, že oni sa hnali ako blázni do cieľa a my sme viedli intelektuálne rozpravy o hydratácii organizmu pivom a miestach výskytu najbližších objektov, ktoré túto možnosť ponúkajú (je zaujímavé, že do krčmy vedie najkratšia cesta vždy dolu kopcom a presne opačným smerom, ako sa pohybuje cyklista na maratóne). Túto sobotnú kratochvíľu nám prerušovali len občasné návštevy občerstvovacích staníc, ktoré boli na trati. Všetky boli parádne. Zväčša tam boli pekné baby a kopy všelijakých chuťoviek, ktoré nepriaznivo ovplyvňovali náš cieľový čas. Z tohto hľadiska hodnotím tento maratón na jednotku s hviezdičkou. Veď kde inde si môže človek užívať mastný chlieb s banánom namočeným do soli pri príjemnom ohníku? Alebo hojdačku priamo pri trati aj s pohonom v oranžovej veste? Ak o niečom takom viete, napíšte mi to do diskusie – pôjdem tam!   Týmto spôsobom sme sa dostali po nejakých 7 hodinách a nejakých drobných až do cieľa. Síce som bol narobený ako baník po týždňovke, ale aj tak spokojný. Strávil som krásny deň s príjemnými ľuďmi pri činnosti, ktorú mám rád. Zároveň veľké sorry organizátorom, ktorý na mňa tak dlho museli čakať pri trati. Aj Fučekovci v Turí si to pekne vyžrali (namiesto mňa) – vďaka Vám. A teraz nejaké tie negatíva: ...eee... kto vymyslel ten sadistický dojazd do cieľa po malebných lúčkach v podhorí Malej Fatry?? Že pozdravujem toho človeka... A prečo ma vždy pretekári z krátkej tak rýchlo predbehnú, aj keď štartujem hodinu pred nimi?? Autor: Martin Vaško Foto: Alena Ďurčová, Zuzana Zajacová, Skicool

Report: Oravský cyklomaratón
11. 06. 2012 Reportáže

Na Oravskom cyklomaratóne som ešte nebol a tak som tento rok využil výhodné štartovné a do 5.5. som sa prihlásil za 5 euro na 5.ročník Oravského cyklomaratónu na 42 km trať. A určite neľutujem. Predpoveď počasia na pár dní pred cyklomaratónom nebola moc dobrá ale našťastie mrož, chobotnica, ryby či rosnička sa mýlili. Nepršalo. Ale v noci pred sobotou som sa zobudil na hrmenie a dážď. Tak som si v duchu zanadával a pomyslel že v Kubíne určite neprší. Veď Turiec je od Oravy ďaleko. Ako som zistil na mieste tak asi až tak ďaleko nie. Prezentácia prebehla v pohode, ostávalo rýchlo sa prezliecť a postaviť sa na štart na námestie v Dolnom Kubíne. O 10.hod nás odštartoval primátor a už sa krútilo o sto šesť. Zhruba 5km sa šlo po asfalte po ktorom sa vbehlo do terénu, ktorý prevažne tvorili lúky, občas nejaký lesík, nejaká asfaltka, jedna panelka. Lúky boli stredne mokré, horšie to bolo v dvoch zjazdoch, kde bolo blata dosť. Do 18 kilometra sa prevažne stúpalo, občas aj klesalo, ale naklesané výškové metre sa zas našlapali späť, potom nasledoval dlhší zjazd, pár krát hore dole, kopec Vendelín a už len do cieľa v DK. Na strednej trati nás čakali 3 občerstvovačky, kde na prvej mi za jazdy strčili do ruky pohár ionťáku a doslova do krku kus banánu. Ešte že bol ošúpaný :-) . Dlho som nestál ani na ostatných dvoch, vždy len banán a vodu. Pri jednom blativom zjazde, kde to pretekári predo mnou už dosť rozjazdili som špekuloval, že sa vyhnem jednej veľkej kaluži a rozhodol som sa ju obísť. Lenže jazda po mokrých koreňoch nie je to pravé a skončil som ľavou dlaňou v obchádzanej kaluži. Cestou som sa snažil žmýkať rukavicu ktorá ma začala chladiť, ale po prejazde ďalších kaluží do ktorých som už šiel priamo mi začalo žblnkotať aj v ľavej tretre. Tak som mokro a chlad prestal riešiť. Ale toto všetko patrí ku horskej cyklistike. Trať bola značená super, zablúdiť sa veru nedalo. Pri ceste stáli mladý aj starší ktorí povzbudzovali. V Malatinej v amfiku cez ktorý sa prechádzalo, som si pripadal ako na rokovom koncerte. Hudba hrala na plné pecky a deti povzbudzovali ako o dušu. Pár km pred cieľom sa nám postavil do cesty ešte spomínaný kopec Vendelín, na ktorý sme tlačili bicykle všetci a potom už len dole hore po pár lúkach a nasledoval zjazd po asfaltke, na ktorej som krútil z posledných síl cez námestie kde sme štartovali do cieľa, ktorý bol pri Penzióne Koliba. Po umytí bicykla (4 Wapky), sprche, guláši a kofole som šiel domov lebo ma čakal ešte večerný koncert skupiny Team. Autor: Milan Majtán Foto: Janka Kirdajová

Rambo úradoval aj v 3. etape Švajčiarska
11. 06. 2012 Reportáže

Tretia etapa Okolo Švajčiarska bola už vopred klasifikovaná ako etapa vhodná pre úniky, ataky. Jednoducho milovníci klasík si prišli na svoje. My sme mohli dúfať a veriť, že Peter Sagan si pripraví dobrú pozíciu na prípadný hromadnejší záver, ktorý sa dal čakať. Čakala sa aj snaha Movistaru, aby ich jazdec, včerajší hrdina - Faria Da Costa mohol udržať žltý dres priebežného lídra. Jazdcov čakal dnes tretí deň, v ktorý sa museli vysporiadať s absolútne zvlneným terénom. Prvých 55 km jazdci absolvovali na rovine, potom od ich čakalo menšie prevýšenie, ktoré však organizátori neklasifikovali ako vrchársku prémiu, pretože za 15 km pretekári prekonali 450 m nadmorskej výšky ( z 400 do cca 850m). Už na treťom kilometri sa zrodil prvý únik dnešnej etapy. Pelotón sa ani rozjazdiť nestihol a do pedálov začali poriadne šlapať: Morkov (Saxo), Bonnafond (Agritubel), Vangenechten (Lotto). Ani jeden však nie je v celkovej klasifikácii tak vysoko, aby si mohol robiť nárok na prvé priečky. Najlepším z tejto trojice je Bonnafond, ktorý stráca však takmer desať minút. Po prvých 50 km mala vedúca trojica náskok cez 5 minút. Náskok sa postupom času úmerne zvyšoval až k ôsmim minútam, ktoré predznačovali veľkú snahu tejto skúsenej trojice. Po menšom kopci si trojica vyšperkovala náskok až na 10 minút, čo už trošku viac vzbudzovalo pozornosť. Pelotón bol však v pohode, vedomý si svojej sily. Predsa len všetci očakávali, že v tejto etape sa začne jazdiť až na jej konci. 30 km pred koncom Jazdci absolvovali dva kopčeky, ten prvý bol organizátormi ohodnotený kategóriou číslo 3, ten druhý - záverečný 13 km pred cieľom mal hodnotu obtiažnosti 4, teda je to najľahšie stúpania. Kedže je však trinásť kilometrov pred cieľom, mohli sme očakávať nástupy, pravda, ak pelotón potvrdí svoje predpoklady a stiahne túto trojicu po toto stúpanie. Až 100 km bol pelotón bež vážnejšej aktivity. Keď však náskok stúpol k jedenástim minútam, opraty popredných miest v pelotóne zaujali tímy Liquigas a FDJ, oba tieto celky si robili zrejme zálusk na dobré umiestnenie v dnešnej etape. Náskok pomaly klesal, 84 km pred cieľom bol už pod hranicou 10 minút. 78 km pred cieľom bol náskok vedúcej trojice - 9:10. Na pelotón teda čakalo ťažkých stíhacích 50 km po takmer absolútnej rovine. Po nej už bol na rade kopec kategórie 3, ktorý má 4 km a približne 6,9 % prevýšenie. O štyri km neskôr došlo k pádu v pelotóne, skúsený jazdec SKY Nordhaug pocítil tvrdosť asfaltu, chvíľu mu trvalo, kým sa do pelotónu vrátil. Náskok sa podarilo pelotónu znižovať - 8:45. Nordhaug sa bezproblémov vrátil do pelotónu a mohol tak pokračovať v pretekoch. 70 km pred cieľom bola vedúca skupinka pred pelotónom 7:50. Za 14 km tak pelotón dokázal stiahnuť viac ako dve minúty. Pelotón už v týchto okamihoch tušil, že ak chce prekaziť jazdcom z úniku ich snaženie, musí poriadne šliapnuť do pedálov. 64 km pred koncom strácal hlavný balík 7:30. Jazdci mali teda viac ako 32 km do prvého stúpania. O päť kilometrov neskôr bol náskok jazdcov z úniku už len na hranici 7:00. 55 km pred koncom nastala zaujímavá situácia, pelotón prichádzal na železničné pricestie v čase, kedy bolo uzavreté, a tak asi 140 jazdcov čakalo približne 2 minúty na priecestí. Organizátori mali teda za úlohu vyriešiť pre spokojnosť všetkých túto nepríjemnosť. Pred pelotónom bolo v tom čase 20 jazdcov, ktorí stihli prekonať priecestie pred jeho uzavretím, boli to jazdci Movistaru so svojim lídrom a pár ďalších jednotlivcov. Orgainzátori pretekov už dali pokyny na zvolnenie tempa. Dilema bola jasná. Movister argumentoval tým, že pokyn zrejme najprv dostali oni, jazdci z úniku nie. Preteky boli teda výrazne ovplyvnené zastavením pelotónu. Movistar si počkal hlavný balík a 47 km pred cieľom mali náskok prví traja pretekári na hodnote 8:20, čo už sa zdalo že je rozhodnuté o úspešnosti úniku. 36 km pred cieľom a náskok bol stále dosť vysoký, 6:35 čo značilo, že napriek snahe Movistaru, Liquigasu sa úniku takmer isto podarí vyhrať etapu. Podstatne k tomu prispelo aj zdržanie pelotónu, ktoré bolo viac ako dvojminútové. Iskierka nádeje predsa len svietila, 32 km pred cieľom pelotón strácal 6:00. Liquigas však výborne pracoval. Excelentná práca Liquigasu a Movistaru spôbila to, že sa hlavný balík valil ako tsunami. 28 km pred koncom a 4:30 náskoku, za 20 km tak náskok klesol o neskutočné tri minúty. Vedúca trojka už mala za sebou polku stúpania na prvú "horu". Pelotón už od začiatku stúpania začal enormne pracovať a vôbec to v balíku nevypadalo ako keby sa stúpalo, ale naopak, pretekári v tom momente išli akoby po rovine. Pracovalo aj SKY a výraz prvých pracujúcich jazdcov v balíku hovoril o tom, ako to zrejme musí bolieť. Bonnafond, Vangenechten a Morov vyšliapali na prvý kopec ešte so sľubným náskokom cez troch minút. Čakal ich však ešte dlhý boj o sekundy. Pelotón bol každým kilometrom čoraz sebavedomejším. 20 km pred cieľom bol náskok prvej trojky 2:45. Moreno Mooser bol stále na čele pelotónu a akoby nervózne čakal na svoju šancu, kedy by mohol uniknúť. Sky spolu s Radioshackom pracovali vynikajúco a nedávali priestor na žiadne úniky. 15 km pred cieľom bol náskok pretekárov, ktorí zaútočili už na treťom kilometri 2:10. Kedže však pelotón išiel ako píla, očakával sa drsný a tesný záver. 12 km ostávalo do cieľa a tímy Liquigas, Sky a Garmin potili krv. Náskok bol už len 1:20. Saganove šance boli preto vysoké. Čakalo sa už na hromadný dojazd, i keď boli preteky ovplyvnené miernym zdržaním vďaka vlaku. Vedúca dvojica síce preťala posledné stúpanie, no pelotón už vedel, že dotiahnutie je na blízku. 7 km - Liquigas mal čelo balíku pod kontrolou a osud úniku bol spečatený. 3 km pred cieľom strácal pelotón ešte 10 sekúnd, nik však nepredpokladal, že by sa dnes nešpurtovalo. 1,6 km pred koncom už pelotón dostihol vedúcu dvojku a šprintérke tímy si robili pozíciu pre svojich šprintérov. Sagan to dokázal! Napriek pošmyknutiu asi 300 m pred cieľom vyhral Sagan vynikajúcim akceleračným finišom, keď v záverečných metroch prešprintoval dovtedy prvého Badena Cooka z GreenEdge, tretí došiel do cieľa Ben Swift z tímu SKY. Sagan mohol dnes ďakovať svojmu tímu, ktorý pre neho vypracoval vynikajúcu pozíciu. Pelotón dnes doslova makal a letel, išlo sa nad rýchlostným priemerom. Peter Sagan po dojazde v tlačovom stredisku: "V poslednej zákrute som sa snažil udržať si druhú pozíciu, no na mokrej vozovke som stratil priľnavosť, dostal šmyk a inštinktívne som pustil pedál, čo ma asi zachránilo pred pádom. Mal som teda v závere aj trochu šťastia. Počas celej etapy výborne pracoval tím na šťahovaní úniku. V jednej chvíli sme si už mysleli, že ho nedostihneme, no napokon sa to podarilo. Uvidíme čo prinesú ďalšie etapy. Ak budem mať šancu ešte niečo vyhrať, určite sa o to pokúsim."   Poradie v 3. etape 1.SAGAN Peter LIQUIGAS-CANNONDALE 4h 35' 32'' 2.COOKE Baden ORICA GREENEDGE + 00' 00'' 3.SWIFT Ben SKY PROCYCLING + 00' 00'' 4.GUARNIERI Jacopo ASTANA PRO TEAM + 00' 02'' 5.DAVIS Allan ORICA GREENEDGE + 00' 02'' 46.VELITS Peter OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 00' 02''   Zdroj: http://cycling-info.sk

Vydarené Okolo Slovenska
11. 06. 2012 Reportáže

Napriek krátkym dvom mesiacom na organizáciu sa 56. ročník Okolo Slovenska vydaril. Výrazne lepšie oproti minulému roku boli aj účasť a výsledky Slovákov. Radosť z celkového víťazstva si odviezol Talian Rossi. Hlasnejšie oproti minulosti a s o niečo väčšou mediálnou podporou, vrátane najväčších slovenských médií, začali v utorok 5. júna v okolí Liptovského Mikuláša najvýznamnejšie slovenské cyklistické preteky Okolo Slovenska (Europe Tour, 2.2). Kuriózne už tri sekundy po štarte zastihol defekt jedného z českých cyklistov a behom prvých dvadsiatich minút ho napodobnila približne dvadsiatka ďalších súťažiacich. Pripomenulo nám to, že kvalita našich ciest je oproti vyspelým krajinám predsa len horšia. Doplatil na to aj mladík Martin Mahďar z Dukly, ktorý sa po defekte prebíjal späť do pelotónu, ale nešťastne spadol na veľkej jame. Z pretekov musel odstúpiť a lieči si ľavé koleno. Neskôr sa v úniku ocitla trojica Rossi (Meridiana Kamen Team), Prishpetnij (Itera-Kaťuša) a Maroš Kováč (Dukla Trenčín), čo sa ukázalo ako rozhodujúci moment pre celé podujatie. Podľa ich slov sa to stalo náhodne, ale náš zástupca bol motivovaný aj tým, že sa mu pár dní pred štartom narodil syn. Do žltého dresu lídra sa napokon obliekol Rossi, ktorý tak zobral slávnemu kolegovi Rebellinovi pozíciu hlavného tímového lídra. Druhý skončil a vrchársky dres získal Prishpetnij. Maroš Kováč síce stratil kontakt s dvojicou, ale prišiel do cieľa pred pelotónom a dostal sa na pódium. To sa Slovákom minulý rok vôbec nepodarilo. Navyše sa obliekol do zeleného dresu pre najlepšieho v bodovacej súťaži. Jeho eufória vyvolaná narodením syna ešte narástla. Nasledovala kráľovská druhá etapa z Liptovského Mikuláša k vypustenej priehrade Čierny Váh. Radi sme sledovali aktivitu Slovákov. Maroš Kováč si upevnil vedenie v bodovacej súťaži, Matej Jurčo ho však predbehol na ďalšej prémii a obral ho o vrchársky dres. V úniku sa potom ukázal napríklad skúsený Róbert Nagy z reprezentácie. Pri stúpaní na Štrbské pleso sa síce preriedil pelotón, ale postupne dokázal dostihnúť pôvodný únik. Lenže päť kilometrov pred cieľom famózne zaútočil slávny Davide Rebellin (Meridiana Kamen Team) a na slovenskom území sa uskutočnil nevídaný cyklistický útok. Nikto nedokázal naňho dostatočne zareagovať. Bývalý víťaz veľkých jarných klasík či nositeľ ružového dresu na Gire sa radoval z etapového víťazstva pri svojej prvej návšteve Slovenska. "Mám už 40 rokov, ale cyklistika ma stále baví. Chcem spoznávať nové miesta a vidieť ako organizujú preteky v iných krajinách. Aj preto som prišiel na Okolo Slovenska. Samozrejme, všimol som si už predtým výkony Petra Sagana a medzi mladými jazdcami je určite najväčším talentom. Čaká ho skvelá budúcnosť.," povedal hviezdny Davide slovenským novinárom. Druhý za ním skončil Rus Sergej Rudaskov a zaujímavo sa zopakovala situácia z predchádzajúceho dňa. Chorvátsky tím Meridiana Kamen Team s talianskym zázemím znova tesne porazil ruskú farmu Itera-Katusha. Tretí skončil talent Jan Hirt z českej reprezentácie. Dres pre lídra súťaže do 23 rokov si udržal až do konca. „Ukázal sa v skvelej forme a neudržal sa iba Rebellina. Znova potvrdil, že patrí k našim najväčším nádejam", povedal na jeho adresu český tréner René Andrle. Siedmi Slováci stratili v aktívnej druhej etape iba minimálne, čiže stále to vyzeralo sľubne. Na rad prišla kopcovitá tretia etapa s Čertovicou, ale skončila sa hromadným šprintom. Potvrdilo sa, že by sa do programu mohla zaradiť aspoň jedna atraktívna horská etapa, i keď by na druhej strane stála niektorých cyklistov pokračovanie v preteku. Najrýchlejší v spomínanom šprinte bol rakúsky sused Markus Riebenbauer z RC Arbo Weis. Tretí skončil Rudaškov a so sedemnástimi bodmi sa dotiahol na Kováča. Duklu však potešil štvrtý Róbert Gavenda a dosiahol svoj najlepší výsledok na domácom podujatí. Žiadny dres sa po šprintérskom finále neprezliekal, iba vrchársky získal po bohatom zbere Poliak Honkisz (CCC Polsat). Štvrtý deň z Dudiniec do Bratislavy bol rovinatý, no náročný svojou dĺžkou 231,8 kilometra. Bola to najdlhšia etapa v modernej ére podujatia. Unikátny v modernej histórii bol tento deň aj vďaka väčšine Slovákov v úniku. Vo štvorici po úspech to ťahali najstarší Slovák Polievka (reprezentácia), Broniš (Dukla) a Jurčo (PSK Whirlpool-Author). Dopĺňal ich Holanďan Hagenaars. Neskôr sa pridali ďalší uprchlíci, ale únik sa skončil tesne 2500 metrov pred cieľom. V záverečnom šprinte zvíťazil celkový líder Rossi, naše najlepšie etapové umiestnenie vybojoval druhý Maroš Kováč. Udržal si šprintérsky dres. Ukázali sa aj šiesty Juraj Sagan (reprezentácia) a dvanásty talent Michael Kolář. Ten sa mimochodom so Saganovcami dobre pozná a strávili spolu aj posledného Silvestra. Posledná piata etapa s cieľom pri vodnej nádrži Gabčíkovo bola najrovinatejšia a priniesla hlavne snahu dovtedy neúspešných tímov o úniky. Tie sa však nevydarili a priemerné tempo dosiahlo svetových 47,3 km/h. Záverečný šprint ovládol Poliak Tomasz Smoleň z Bank BGZ. Celkovým víťazom sa stal Talian Enrico Rossi (Meridiana), ktorý si žltú viedol od samého začiatku a pridal aj dve etapové víťazstvá. Vrchárske prémie najusilovnejšie zbieral Adrian Honkisz (CCC Polsat Polkowice) a kategóriu U23 jasne vyhral Čech Jan Hirt z národného tímu. Útechou pre obhajcov triumfu tím Itera-Kaťuša bolo aspoň víťazstvo v tímovej klasifikácii. Bodovaciu klasifikáciu vyhral Maroš Kováč (Dukla Trenčín Trek). Jeho zásluhou sme získali 13 UCI bodov a dvakrát sa dostali v etape na pódium. Na rozdiel od minulého roka sme vďaka jeho celkovo siedmemu miestu mali zastúpenie v top desiatke. Synček Maroša Kováča, ktorý si užíva prvé dni na tomto svete, môže byť na svojho ocka naozaj hrdý. Ďalej Pavol Polievka skončil štrnásty, Juraj Sagan osemnásty a Marek Čanecký dvadsiaty prvý. Štartovalo 26 Slovákov a okrem Mahďara videli všetci cieľ. Hlavne pre našich mladých cyklistov to znamená veľmi cenné skúsenosti. Medzinárodný pelotón absolvoval na našom území 863,5 kilometra. Trasa mala oproti minulému roku o tri etapy menej, ale rovinu čiastočne nahradili kopce. Konečne sme sa dočkali aj dojazdu na kopci, ktorý prilákal viac fanúšikov ako v menších mestách. Oceňujeme aj návrat pelotónu do Bratislavy. Finále pri Eurovei, SND a Dunaji bolo naozaj čarovné. Chybičkou krásy po tomto dojazde možno bolo prezliekanie cyklistov v okolitých uliciach, keďže na rozdiel od World Tour kategórie majú zväčša k dispozícii iba dodávky a nie luxusné autobusy. Podobné zaradenie atraktívnych miest a dojazdy vo veľkých mestách by mali určite pokračovať. Pokračovať by mala aj väčšia medializácia podujatia. Fanúšikovia sa síce mohli dozvedieť výsledky z internetu, novín i televízie, ale pozvánky na jednotlivé etapy k trase chýbali. Potenciál na ešte väčšiu návštevnosť tu určite je, čo dokázalo napríklad nedávne podujatie pre mladé talenty Preteky Karpatských kuriérov. V lete 2012 by mal Slovenský zväz cyklistiky získať podpisom zmluvy na trvalo licenciu od firmy Ingsteel. Následne by sa mala dohodnúť ďalšia spolupráca s generálnym sponzorom Slovenskými elektrárňami a skupinou Enel, ktorí by mali ešte navýšiť finančnú podporu podujatia. O podujatie majú záujem tiež politici, čo dokázali tento rok svojou účasťou prezident Ivan Gašparovič a minister Dušan Čaplovič. Nový tím organizátorov má do ďalšieho ročníka aj oveľa viac času. Majú priestor na oslovenie nových miest a sponzorov. Do trasy zrejme pribudne ešte prológ alebo časovka. Ak všetko pôjde ako má, tak budeme môcť byť na najvýznamnejšie slovenské cyklistické podujatie naozaj hrdí.   KONEČNÉ CELKOVÉ PORADIE: 1.ROSSI Enrico MERIDINA KAMEN TEAM 17h 47' 11'' 2.PRIŠPETNIJ Alexander ITERA - KATUSHA + 00' 53'' 3.REBELLIN Favide MERIDINA KAMEN TEAM + 03' 30'' 4.RUDAŠKOV Sergej ITERA - KATUSHA + 03' 37'' 5.HIRT Jan REPREZENTÁCIA ČR U23 + 03' 52'' 6.ZOIDL Ricardo RC ARBÖ WEIS + 03' 59'' 7.KOVÁČ Maroš DUKLA TRENČÍN TREK + 04' 10'' 8.KOZUBEK Stanislav WHIRLPOOL - AUTHOR + 04' 23'' 9.BROECKX Stig LOTTO BELISOL + 04' 29'' 10.FODER Daniel CHRISTINA WATCHES + 04' 29'' 15.POLIEVKA Pavol SLOVENSKÁ REPREZENTÁCIA + 04' 36'' 18.SAGAN Juraj SLOVENSKÁ REPREZENTÁCIA + 04' 41'' 21.ČANECKÝ Marek SALCANO - ARNAVUTKÖY + 04' 41'' 22.BRONIŠ Roman DUKLA TRENČÍN TREK + 05' 02'' 26.TYBOR Patrik DUKLA TRENČÍN TREK + 05' 16'' 28.JURČO Matej WHIRLPOOL - AUTHOR + 05' 43'' ďalších 18 Slovákov s väčšími stratami Bodovacia súťaž: 1. Maroš kováč (Dukla Trenčín Trek) 31 b, 2. Enrico Rossi (Meridiana Kamen.) 29 b, 3. Sergej Rudaškov (Itera-Kaťuša) 23 b. Vrchárska súťaž: 1. Adrian Honkisz (CCC Polsat.) 18 b, 2. Alexander Prišpetnij (Itera-Kaťuša) 10 b, 3. Maroš Kováč (Dukla Trenčín Trek) 9b. Súťaž do 23 rokov: 1. Jan Hirt (ČR U23), 2. Stig Broeckx (Lotto Belisol) +34 s, 3. Lukasz Owsian (CCC polsat) +49s. Poradie tímov: 1. Itera-Kaťuša, 2. Meridiana Kamen Team +11s, 3. Whirlpool - Author +4:11   Zdroj:http://cycling-info.sk

Pozvánka: Cyklistický prejazd z Podsuchej do Hrabova
11. 06. 2012 Reportáže

Pozývame Vás na 6. ročník cyklistického prejazdu z Podsuchej cez Smrekovicu do Hrabova pre amatérov a pretekárov, ktorý sa koná dňa 16. júna 2012 v Podsuchej. Základné informácie: Dátum: 16. júna 2012 Miesto: Ružomberok - mestská čast PODSUCHA - Žilinský kraj Druh: MTB horský pretek Prezentácia: od 9:15 hod - 10:45 hod Štart: 11:00 hod pred reštauráciou BODEGA na Podsuchej Štartovné: 10,-€ (v cene občerstvenie) Kategórie: muži a ženy do 40r., muži a ženy nad 40r. juniori, žiaci, veteráni nad 60r. Organizátor: Sk iPropet, ProSki Ružomberok, mesto Ružomberok Informácie a prihlášky: 0907044040, 0903248208, e-mail: propet@pobox.sk  

Vo 4. etape Okolo Slovenska Kováč druhý
08. 06. 2012 Reportáže

Krásny slnečný deň v Dudinciach privítal pelotón našich najvýznamnejších pretekov. Pretekárov čakalo 231,8 km rovinatého profilu. V úvode sa vpredu vyprofilovala sedemnásťčlenná skupina, no jej náskok nevystúpil nad dvesto metrov, a tak sa pred Šahami všetko zrovnalo. Na 28. kilometri nastal už reálny únik dvoch pretekárov. Dopredu vyrazil Matej Jurčo (Whirlpool - Author) a Holanďan Luc Hagenaars (Metec). Päť minút za nimi sa dopredu vydali ďalší dvaja Slováci, a to Pavol Polievka (reprezentácia) a Roman Broniš (Dukla). Veľmi zaujímavý únik, možno jeden z najzaujímavejších za posledné roky na našich pretekoch. Na 65. kilometri bol náskok už zjednotenej štvorčlennej skupiny 4:40. Šprintérska prémia zo Šiah sa presunula do Gabčíkova, takže prvé body a sekundy čakali na borcov až na 94. kilometri. O prémiu sa bojovalo a špurt vyhral Jurčo pred Polievkom a Bronišom. Po bufete v strede etapy náskok klesol na 3:10. V pelotóne došlo k pádu, po ktorom mal nepekné šrámy Malík (Inter BA). Mladík spadol spolu s dvoma cyklistami Whirlpoolu. Všetci ale po ošetrení pokračovali. Priemerná rýchlosť sa pohybovala na hranici 40,5 km/h. V ďalšom priebehu superdlhej etapy sa nič vážne nemenilo až do 75. km pred cieľom, keď sa z balíka vydala čelnú skupinu stíhať trojica Eibegger (RC Arbö Weis), Erler a Schrangl (obaja KTM). Na méte 70. km pred páskou sa dotiahli na čelo a vpredu sme tak mali sedemčlennú skupinu s náskokom 2:40. Pelotón ťahali borci Meridiany, Lotta a Kolssu. Druhú šprintérsku prémiu v Gabčíkove vyhral Polievka pred Bronišom a Jurčom. Rakúšania vpredu mali eminentný záujem ísť, lebo Schrangl bol celkovo dvanásty. Keďže mohol v celkovom skočiť Kováča, Broniš vpredu prestal striedať. Podobný príkaz od Whirlpoolu dostal aj Jurčo. Náskok 45 km pred cieľom bol 3:05. Vyzeralo to tesne. Následne na čele balíka začalo pracovať aj Bank BGZ. Takže bola tam silná úderka Meridiana, Lotto, Bank BGZ a dokonca aj česká repre U23. Sedmička vpredu mala pred sebou veľmi ťažké chvíle. Ťahali Rakúšania z KTM, teda oficiálne Arbö Gebrüder Weiss. Každopádne, sledovali sme vynikajúcu etapu so slovenskými kartami ako sa patrí. 10 km pred cieľom žiaľ čelná skupina naozaj mlela z posledného. Náskok neustále klesal a Bratislava bola na dohľad. Vyzeralo to predsa na špurt balíka. Päť km pred cieľom bola medzera už iba na hranici dvadsiatich sekúnd. 2500 metrov pred cieľom bolo po odvážnej skupine. Malý pád na kilomeri. Miroslav Debnár z CK BB. V cieľovom šprinte zvíťazil držiteľ žltého dresu Rossi, druhý bol Maroš Kováč a udržal si tak vedenie v bodovacej súťaži, v prvej desiatke bol aj ďalší náš zástupca Sagan. Držiteľ vrchárskeho dresu sa nemení, a podobne sa nemenilo ani celkové poradie. Celý pelotón 111 cyklistov došiel spoločne. Zajtra sa bude ešte tvrdo bojovať o šprintérsky dres. Veríme, že zaujímavú fotogalériu pripravujeme... 1.ROSSI Enrico MERIDIANA KAMEN TEAM 4h 34' 30'' 2.KOVÁČ Maroš DUKLA TRENČÍN TREK + 00' 00'' 3.VASILJUK Andrij KOLSS CYCLING TEAM + 00' 00'' 4.SMIRNOVS Andris DRIETUMU - DELFIN + 00' 00'' 5.RUDAŠKOV Sergej ITERA - KATUSHA + 00' 00'' 6.SAGAN Juraj SLOVENSKÁ REPREZENTÁCIA + 00' 00'' 12.KOLÁŘ Michael DUKLA TRENČÍN TREK + 00' 00''   väčšina Slovákov prišla bez straty + 00' 00''   ZDROJ: http://www.cycling-info.sk/

Pozvánka: Medvedí okruh po šesnáste!
08. 06. 2012 Reportáže

MEDVEDÍ OKRUH 2012 16. ročník Propozície: Usporiadateľ: Maratón klub Rajec Termín: 16. jún 2012 Miesto: Porubská dolina - Lehotná, Palova chata Kategórie: Muži do 40, Muži od 40 do 49 rokov, Muži nad 50 rokov - 22km Ženy, Juniori, Juniorky - 11km Trate: Muži, Veteráni: 22km - 1 okruh Ženy, Juniori: 11km - 1 okruh lesný terén – svažnica Lehotná – Lučivná – bývalá horáreň Porubská – Mladý Háj – Mrchavá dolina – Kováčová – Starý Háj – Uhliská – Blatnatá – Úplaz – sedlo pod Hnilickou Kyčerou – Blatnatá – Mraznica – Zadná Oselná – Lehotná Ženy a Juniori majú skrátený okruh – 11km Prezentácia: 16. jún 2012 na mieste štartu do 10:30 hod. Pretekári prihlásení do 12.6.2012 dostanú upomienkový darček. Program: 10:40 ... otvorenie pretekov 11:00 ... hromadný ŠTART - všetky kategórie 14:00 ... Vyhlásenie výsledkov Štartovné: Muži, Veteráni 10 €, Ženy, Juniori 5 € Šatne a sprchy: Lehotná – Palova chata – horský prameň Občerstvenie a ceny: Zabezpečené pre všetkých pretekárov v cieli. Tombola: po vyhlásení výsledkov pre všetkých pretekárov Poučenie: - Pretekári sa zúčastňujú na vlastné nebezpečie. - Cyklistická prilba povinná na celej trase. Riaditeľ pretekov: Ing. Jaroslav STUPŇAN, Rajec (0903 630 545) Viac info na stránke www.rajeckymaraton.sk

3. etapa Okolo Slovenska 2012 pre Rakúsko
08. 06. 2012 Reportáže

Šesť vrchárskych prémií s kráľovskou Čertovicou sa postavilo do cesty pretekárom v tretej etape Okolo Slovenska. Tá mala 184,6 km, bola teda druhá najdlhšia v tomto ročníku a takmer kopírovala etapu spred roka (na oživenie pamäte sumár 5. etapy z roku 2011). Aj dnešný deň sa šlo veľmi rýchlo. Bolo to najmä v dôsledku úniku, ktorý sa vytvoril prakticky hneď na začiatku a boli v ňom siedmi cyklisti. Dvaja z nich boli nebezpeční pre celkové poradie, a to 11. Daniel Foder z Christina Watches (+4:22) a 18. Pawel Cieslik z Bank BGZ (+4:31). Slováci sa vpredu neobjavili. Prvá polovica so všetkými náročnými stúpaniami sa šla rýchlosťou 41 km/h a celý čas bola vpredu spomínaná sedmička. Jej náskok však takmer nikdy neprekročil ani minútu. Pelotón sa pochopiteľne viackrát trhal. V každom kopci vzadu zaostali šprintéri, ktorí sa samozrejme chceli dnes pobiť o víťazstvo, takže bol to viacfázový boj. Na bufete bol vzadu aj náš najlepší šprintér Kolář. Defektov bolo znova požehnane, no pádov našťastie nie. Nemali sme správy, aby niekto z našich cyklistov mal nejaké závažné problémy. Stále ich v pretekoch pokračovalo 25. Všetky prémie si pochopiteľne delila čelná skupina, šprintérsky dres Maroša Kováča však ohrozený nebol. 30 kilometrov pred cieľom bolo konečne všeko pohromade, teda takmer všetko. Vzadu za pelotónom sa so stratou štyroch minút pochybovala asi dvadsaťčlenná skupina odpadlíkov. Podľa "zbežného oka" tam bolo osem Slovákov, zväčša Interáci či dvaja cyklisti CK BB. Všetko teda nasvedčovalo tomu, že sa chystá šprintérsky dojazd, vôbec prvý v tomto ročníku. Štyri kilometre pred cieľom bola ešte šprintérska prémia, takže verili sme, že prídu chvíle Maroša Kováča na šprinte aj v závere. V strede posledného kilometra čakalo na pretekárov menšie prekvapenie v podobe krátkej steny smerom na námestie vo Veľkom Krtíši, ktoré malo za úlohu špicu trocha roztiahnuť. V závere sa podľa predpokladov špurtovalo. Vyhral rakúsky pretekár Markus Riebenbauer z RC Arbö Weis pred Nemcom Edmüllerom (Arbö Gebruder Weiss) a Rusom Rudaškovom (Itera-Kaťuša). Najlepší zo Slovákov bol Róbert Gavenda z Dukly na štvrtom mieste. Ďalšou útržkovitou informáciou je, že technické problémy postihli Juraja Sagana, ktorý musel meniť koleso, no v závere sa zrejme dotiahol. V celkovom poradí, ani v bodovacej súťaži, sa nič nemení, hoci už má Kováč na mále, pretože Rudaškov vyrovnal Marošových 17 bodov. Vrchársky dres si vybojoval dnes veľmi aktívny Poliak Honkisz (CCC Polsat), ktorý bol v úniku a bral jednu prémiu za druhou. Biely ostáva Hirt. Takmer s určitosťou môžeme povedať, že o víťazovi celkovej, vrchárskej aj mládežníckej klasifikácie je rozhodnuté. Uvidíme, či v posledných dvoch rovinatých etapách dôjde k nejakým úspešným únikom. Tuhý boj určite uvidíme v bodovacej súťaži a zajtra by sa už konečne ku slovu mohli dostať klasickí šprintéri, ktorých nezabrzdia žiadne kopce. Tímový manažér Dukly Trenčín Trek Ján Valach: "S priebehom pretekov som naozaj spokojný. Jedno tretie a štvrté miesto v etape plus bodovacia súťaž sú úspechom. Každý z našich pretekárov odvádza maximum. Maroš Kováč ukázal veľkú bojovnosť. Škoda, že v prvej etape nevydržal s oboma súpermi až do cieľa, ale to už by sme asi chceli veľa. Broniš s Tyborom veľa nestratili v druhej etape a Gavenda dnes potvrdil moje slová, že sa každým mesiacom zlepšuje a angažovať ho do tímu bol správny krok. Chvíle Miša Kolářa síce ešte neprišli, ale veríme, že sa presadí v hromadných dojazdoch v posledných etapách. Bude veľmi náročné udržať si bodovací dres a zároveň pomýšľať na azda rovnako cenné etapové víťazstvo. Prvému by dopomohol únik, druhému možno špurt. Mám v hlave taktiku, uvidíme či sa ju podarí naplniť. Určite budeme musieť správne reagovať na vývoj etapy." 1.RIEBENBAUER Markus RC ARBÖ WEIS 4h 36' 11'' 2.EDMÜLLER Benjamin ARBÖ GEBRUDER WEISS + 00' 00'' 3.RUDAŠKOV Sergej ITERA-KATUSHA + 00' 01'' 4.GAVENDA Róbert DUKLA TRENČÍN TREK + 00' 01'' 5.WAUTERS Willem LOTTO BELISOL + 00' 01'' 13.JURČO Matej WHIRLPOOL - AUTHOR + 00' 06'' 18.ČANECKÝ Marek SALCANO - ARNAVUTKOY + 00' 10'' 19.KOVÁČ Maroš DUKLA TRENČÍN TREK + 00' 10''   ZDROJ: http://cycling-info.sk