Cyklopotulky a spoznávanie poľského Pobaltia - bikepoint.sk

Cyklopotulky a spoznávanie poľského Pobaltia

vložené 29. 10. 2023 o 17:23

Ani neviem, kedy sa zrodila myšlienka ísť na dovolenku s bicyklami k Baltickému moru. Nuž, bol to vynikajúci nápad. Posúďte sami. Možno budete tento rok aj Vy dovolenkovať v Poľskom prímorí.

Cesta z Martina až do Gdańska je s neposednými, malými deťmi pridlhá, rozdelili sme si ju. Prvou zastávkou spoznávania Poľska na bicykli bolo mesto Lodź. Išlo o mestský okruh (cca 30 km). Východiskom bol hotel v Zgierz. Celá cyklotrasa bola asfaltová, prípadne vydláždená. Výborne značená a bezpečná. Každá križovatka s hlavnými cestami bola riadená semaformi. Zastavili sme na Manufakture (rozsiahla lokalita, obchodné a rekreačné centrum s bývalými textilnými továrňami), súčasťou je i múzeum Továrne. Prešli sme po Piotrkowskej ulici na bicykli, samozrejme, ktorá je dlhá 5 km a je jednou z najdlhších peších ulíc na svete. V rámci potuliek odporúčam sa zastaviť aj na stanici Radegast, ktorá bola v roku 2005 premenená na pamätník a pripomína tragické obdobie Židovskej komunity počas Druhej svetovej vojny. Za navštevu stojí i Múzeum textilu, Múzeum kinematografie, či Lodźske mestské muzeum, sídliace v bývalom luxusnom dome textilného magnáta Izraela Poznaňského.

 

Presun do mesta Gdańsk. V ten deň sme vyrazili na prieskum historického centra pešo. Dá sa prejsť i na bicykli, cyklotrasy a piktogramy nájdete i v centre. Síce vyšedivelé, ale funkčné. Tehlové domy, čarovné staré uličky, vodné kanály, lode. Vybrali sme sa na Dlhú ulicu cez Zlatú bránu. Na konci Dlhej ulice sa nachádza budova radnice Ratusz Glownego Miasta. Veža radnice je prístupná a je odtiaľ parádny výhľad na historické centrum. Vedľa radnice sa nachádza fontána Neptúna. Pokračovali sme na Dlhý trh. Protipólom Zlatej brány je Zelená brána, jej prechodom sa ocitnete na nábreží pred Zeleným mostom. Na nábreží sa nachádza jeden zo symbolov mesta, stredoveký Žeriav. Rozhodne za prechádzku stojí i Marianská ulica s nádychom poetickej atmosféry.

 

Cyklovýlet - Gdansk - Sobieszewsky ostrov (Sobieszewo) a späť (cca 36,5 km)

Ide o výborne značenú asfaltovú širokú cyklotrasu. Je rovinatá a veľmi nudná. Vedie von z mesta popri priemyselných parkoch, logistických centrách. Zato pláže v meste Sobieszewo sú nádherné a pokojné. Práve zo Sobieszewa sa dá pokračovať popri pobreží ďalej a spoznávať pokojnejšiu časť veľkomesta.

 

Cyklovýlet - Sobieszewo – kompa – Mikoszewo až do Mini Zoo Jantar v Jantarze (33,5 km)

Autom sme sa doviezli do Sobieszewa a odtiaľ sme pokračovali lesnou cestou až do Mini ZOO Jantar. Pre deti bola zážitkom i jazda na kompe. Cyklotrasa je výborne značená, rovinatá, dostatočne široká a vedie borovicovo-bukovým lesom popri mori. Z trasy sa dá odbočiť smerom k pláži. Pri kúpe vstupenky do Mini Zoo dostanete menší sášok s mrkvou a jabĺčkami. Tieto zdravé potraviny sú určené na kŕmenie zvieratiek v ZOO. Skvelý spôsob priblíženia sa detí k zvieratkám a nakŕmenia ich. Cestou späť sme si výlet spetrili i kúpaním v Baltickom mori. Pláže sú nádherné s jemným pieskom, more chladné, ale čisté.

 

Cyklovýlet - Gdańsk – Sopoty a späť (cca 29 km)

Na začiatku vedie cyklotrasa priamo centrom Gdańska až k pobrežiu a ďalej pokračuje popri pláži. Je rovinatá, asfaltová, výborne značená a široká. Vedie nádherným lesoparkom. V Sopotách pokračuje popri pláži, križuje mestský park a promenádu. V kúpeľných Sopotách stojí za zhliadnutie drevené mólo (vstup naň je spoplatnený), Grand hotel, ktorý sa nachádza oproti mólu. V neďalekom parku je i priestranné detské ihrisko.

 

Cyklovýlet - Gdynia – Sopoty (cca 29 km)

Preskúmanie cyklotrasy i z druhej strany Trojmesta (Gdańsk - Sopoty - Gdynia)

Od hotela, v ktorom sme bývali, sme sa ulicami museli napojiť na mestské cyklotrasy a prechádzali sme časťami Grabowek, Redlowo, Orlowo až do Sopot. Cyklotrasy sú značené. Vedú i rušnejšími ulicami, ale sú bezpečné a dobre vyznačené. Križovatky s hlavnými ulicami sú riadené semaformi. Cyklotrasa vedie lesoparkom, neskôr popri pláži až na promenádu.

V samotnej Gdynii stoja za návštevu múzejné lode Dar Pomorza a Blyskawica. Ďalšími cieľmi návštevy môžu byť Múzeum Emigracie, Gdynske Aquarium, , či Experyment - vedecké centrum. Posledné dve menované nadchnú nielen deti, ale i dospelých.

 

Cyklovýlet - Swarzewo – Puck a okolie (cca 37 km)

Zo Swarzewa viedla značená asfaltová alebo dláždená cyklotrasa do Pucku popri Puckom zálive. Po kochaní sa jachtármi a windsurfermi v zálive neďaleko centra mesta sme pokračovali mimo značených cyklotrás (lebo nas tak navigácia navigovala) a skončili sme na čerstvo pooranom poli, medzi kukuricou a mrkvou. Keď sme sa odtiaľ vyštverali na cestu (bicykle sme ťahali), pokračovali sme smerom na Rzucewo. Nachádza sa tam zámok, ktorý teraz slúži ako hotel a reštaurácia. Od zámku sme pokračovali cyklotrasou priamo cez les ktorý lemuje pobrežie. Cestou sme míňali Folk osadu (niečo ako skanzen) a prístrešok zo slamy. Cyklotrasa je dobre značená. Priamo z lesa nás vyvedie na poľnú cestu a potom pokračujeme asfaltkou do Pucku a odtiaľ rovnakou cestou do Swarzewa.

 

Cyklovýlet - Na Helsku kosu Kuznica – Hel ( cca 37 km)

Skvelým východiskovým bodom až k Helu na bicykli je mesto Wladyslawovo. Vzhľadom na celú dĺžku sme zvolili alternatívu najprv autom, potom na bicykli. Nech je to pre dieťa bez problémov zvládnuteľné. Na Hel vedie jedna cesta pre autá, jedna pre cyklistov a ešte je v prevádzke vlakové spojenie. Zaparkovali sme na platenom parkovisku kilometer za Kuźnicou, neďaleko pláže. Odtiaľ sme dláždenou cyklotrasou pokračovali smerom na Jastarniu. Cesta vedie v tieni lesa. Z Jastarnej pokračujeme do Juraty. V Jurate sme si spravili krátku prestávku a prešli sme sa po drevenom móle. Jurata patrí medzi najexkluzívnejšiu časť Helskej Kosy. Poľský prezident má práve v Jurate letnú rezidenciu. Celá strana lesa v okolí rezidencie je pre verejnosť uzavretá a cyklotrasa vedie opačnou stranou. Z Juraty cyklotrasa vedie lesom, po lesnom pumptracku. Je to také mierne hore dole. Pre deti zabávné. Hel je rušný, plný turistov. Pri centre sa nachádza jedna pláž a potom neďaleko ďalšia. Odvšadiaľ je cítiť vôňu údených rýb. Na spiatočnej ceste sme sa zastavili vykúpať v mori. Je chladné, čisté, ale s neškodnými medúzami, piesok je jemný.

 

Ďalší deň presun do Leby. Cestou sme si spravili zastavenia pri zámku Krokowo, v ktorom sa nachádza hotel a reštaurácia. V Gniewine sme navštívili vyhliadkovú vežu prezývanú aj Kašubske oko. A pokochali sa na pláži v Debkach.

 

Cyklovýlet - K pohyblivým dunám Lebska Sahara – Leba a okolo jazera Lebsko (cca 27 km)

Priamo z Leby vedie cyklotrasa, ktorá nás privedie až na parkovisko bicyklov k pohyblivým dunám v Slowinskom národnom parku. Za vstup sa platí. Cyklotrasa vedie lesom, je nenáročná. V obci Rabka môžte navštíviť múzeum rakiet. Duny sa rozprestierajú medzi Baltickým morom a Lebským jazerom. Najvyššie dosahujú výšku 30 až 40 m. Piesok je jemnučký. Po návšteve dún sme sa vrátili do Leby a pokračovali popri jazeru Lebsko (videli sme ho z diaľky) až do obce Žarnowska. V nej sa nachádza väčšie priestranné detské ihrisko. Späť asfaltovou cyklotrasou druhou stranou, označenou ako R10 až do Leby.

 

Cyklovýlet - Okolo jazera Sarbsko a k majáku Osetnik (Stilo) (36,5 km)

Cyklotrasa viedla z Leby smerom na Nowecin po asfaltovej alebo dláždenej ceste. Od Nowecinu vedie lesná cyklotrasa, niekedy v tieni lesa, inokedy popri ňom, ktorá vás dovedie do Sarbska. Zo Sarbska treba prejsť nejaké 2 km po hlavnej ceste až do Dymnice. Vodiči sú ohľaduplní. V Dymnici sa odbáča z hlavnej cesty do lesa. Pokračujeme lesnou cestou, ktorá sa napája na asfaltovú a tá nás privedie až k majáku Osetnik. K majáku treba vyjsť pešo. Vedú k nemu rôzne cesty, ale vždy treba prekonať strmší, kratší kopec lesom. Cesta síce vedie lesom, ale je plná piesku, takže na bicykli ťažko zvládnuteľná. Cestu späť sme zvolili druhou stranou jazera (ktoré sme zatiaľ nevideli) popri pobrežiu Baltického mora. Napriek odporúčaniu iných cyklistov-turistov, ktorí vraveli, že tam cyklotrasa nie je a že je to ťažké a plné piesku. Nedali sme sa odradiť a išli. Najprv to bola malina, borovicovým lesom, lesnou cyklotrasou (neznačenou). Skôr išlo o turistické chodníky. Ale aj iných cyklistov sme stretávali, takže sme neboli vôbec divní. Čím sme sa ale viac blížili k pobrežiu, tak sa lesná cyklotrasa zmenila na piesočnú. A tak nám nič neostávalo, len ťahať bicykle po piesku. A ten jemnučký piesok zbierať do topánok. Občas sa piesok zmenil opäť na lesnú cestu, ale boli to kratšie úseky. O piesku sa nám už i snívať začalo, ale neodradilo nás to odbočiť a pozrieť sa na pláž a more. Ku koncu sa lesná cesta zmenila na asfaltovú a tá nás doviedla až k hotelu v Lebe, kde sme boli ubytovaní.

 

Cyklovýlet - Do Źarnowskej a k jazeru Lebsko (cca 13 km)

Z Leby vydláždenou cyklotrasou až po odbočku pri Labyrinte, ktorou sa napojíte na poľnú cestu popri jazeru Lebsko (Slowinski narodni park). Približne 100 m úsek cyklotrasy je pieskový. V diaľke je vidieť i Lebskú Saharu (duny). Z poľnej cyklotrasy sa napojíte na asfaltovú priamo v dedine Źarnowska a ak budete pokračovať doprava, dostanete sa až k odbočke na drevené mólo, k brehu jazera Lebsko. Odtiaľ máte krásny výhľad na jazero, na duny. Cestu naspäť sme zvolili popri detskému ihrisku, kde sme si spravili povinnú prestávku a pokračovali cyklotrasou R10 až do Leby.

 

Posledný deň a dlhá cesta domov. Zastavili sme sa na hrade Malbork. Nakoľko bol pondelok, dalo sa pozrieť len 1 trasu, označenú ako zelená s audiosprievodcom. Ten ponúkali v poľskom, nemeckom a v anglickom jazyku. Ak by ste tam boli v iné dni, môžte si zvoliť i prehliadku celého hradu, ale treba počítať minimálne s 3,5 hodinami. Nám prehliadka trvala vyše 2 hodín.

 

V mestách a v dedinách, ktoré sme navštívili alebo nimi prechádzali, boli cyklotrasy dobre značené, samostatné, buď asfaltové alebo dláždene, prípadne poľné, lesné cesty. Veľkomestá Lodź, Gdańsk, Sopoty, Gdynia boli cyklotrasami poprepájané krížom-krážom. Najmä turisticky najviac navštevované lokality boli cyklisticky výborne pospájané a cyklistami-turistami využívané. Viedli centrom miest do okolia tak, aby uľahčili presun obyvateľov za prácou, štúdiom alebo do obchodu. Tak, aby čo najviac obyvateľov uprednostňovalo bicykel pred autom. Ako cyklisti sme sa na nich cítili bezpečne. Poľsko nás ako cyklokrajina veľmi príjemne prekvapila a určite sa oplatí pri potúlkach Poľskom zobrať bicykel. Či už vlastný alebo si požičať priamo na mieste z požičovní.

 

Autor a foto: Janka Šulhánková

Diskusia