Cyklopotulky okolo Bodamského jazera - bikepoint.sk

Cyklopotulky okolo Bodamského jazera

vložené 19. 09. 2023 o 12:20

Bodamské jazero leží na hraniciach Rakúska, Nemecka a Švajčiarska. Patrí k najväčším a aj najstarším jazerám Álp, ktoré vzniklo ešte v dobe ľadovej. Zanieteným cyklistom netreba nijako zvlášť tento skvost predstavovať. I my sme sa tento rok dali zlákať touto oblasťou. Posádku nášho cyklovýletu tvorili dvaja dospelí a dve deti (7 r, 2 r). Staršia dcéra je už náš cykloparťák a mladšia dcéra ešte pozorovala krajinu z cyklovozíka. Presúvali sme sa karavanom (aj to sme vyskúšali po prvýkrát) a vyrážali sme z niekoľkých kempov z okolia Bodamského jazera.

Prvou zástavkou bol kemp Camp Au an der Donau, ktorým priamo prechádza Dunajská cyklotrasa Passau - Wien Donauradweg. Ráno sme vyrazili na druhú časť putovania karavanom do Lindau, cieľom bol kemp Gitzenweilerhof neďaleko Lindau.

Prvý cyklovýlet sme absolvovali na trase kemp - Lindau - Bregenz a späť do kempu (cca 36 km).Hneď z kempu sa napájame na značenú asfaltovú cyklotrasu a fičíme dole kopcom okolo golfového ihriska. Ide o samostatnú cyklotrasu, ktorá vedie popri hlavnej ceste. Kľukatými cestami medzi obytnými domami prichádzame do centra Lindau. Jeho hlavnou dominantou je staré centrum s katedrálou svätého Petra a mestskou radnicou. Priamo v prístave sa nachádza starý maják a oproti nemu vidíte veľkú kamennú sochu leva. Z prístavu je možné objednať si viaceré vyhliadkové plavby ľodou. Z ostrovného mesta Lindau sme pokračovali po cyklotrase R1 (Bodenseeradweg) až do rakúskeho Bregenzu. Široká asfaltová cyklocesta vedie popri jazeru. Celou cestou sa môžete kochať výhľadmi na jazero alebo si oddýchnuť na niektorej pláži. Po druhej strane cyklocesty vedie železničná trať, čo je zas zaujímavé pre deti, keďže vlaky ňou prechádzajú celkom často. Samozrejme, nechýbali priestranné detské ihriská. Cesta späť viedla skoro rovnakou trasou.

Na ďalší deň sme mali naplánovaný presun do ďalšieho kempu Camping Wirthshof beim Bodensee (Markdorf) a cyklovýlet do Friedrichshafenu. Daždivé počasie nám naše plány zmenilo. Friedrichshafen sme navštívili pešo a nevynechali sme ani ikonické múzeum vzducholodí Zeppelin. Práve gróf Ferdinand von Zeppelin založil vo Friedrichshafene, meste na brehu Bodamského jazera, závod na ich výrobu. Vyhliadkový let v tomto dopravnom prostriedku sa dá objednať i v dnešnej dobe. Okrem múzea vzducholodí a leteckého múzea nájdete v meste krásnu kolonádu, ktorá sa tiahne popri nábreží.

O deň neskôr sme z kempingu pri Markdorfe vyrazili cyklotrasou Apfelradweg (dlhá je cca 41 km), značená na smerovníku i s logom cesty jablka a bicykla. Ide o krásny rodinný cyklookruh. Cyklotúra vedie po bočných uliciach, lesných a poľných cestách (totožná s turistickými značkami), či štrkových chodníkoch. Nádherný výhľad po zdolaní prudšieho stúpania na vás čaká z hojdačky Deggenhausertal. Oddýchnete si, pokocháte sa a samozrejme, lenivo pohojdáte. Cyklotrasa vás ďalej zavedie popri jabloňových sadoch. Cestou môžte nakúpiť na farmárských trhoch, z ovocoautomatu alebo priamo od domácich pred domom čerstvé ovocie. Nielen jablká, ale i marhule, jahody, ríbezle, egreše, hrozno, či maliny.

Tretím cyklovýletom bola trasa z Markdorfu do Langenargenu cez Friedrichshafen (cca 49 km). Priamo z kempu sa napájame na cyklotrasu, značenie perfektné, smerovníky na každej križovatke ako aj údaje o kilometroch. Cyklotrasa vedie hlavnými cestami s vyčleneným jazdným pruhom pre cyklistov, poliami a ovocnými sadmi, tá časť je totožná s cyklotrasou Apfelradweg.
Zámok Langenargen je v maurskom štýle, je obklopený krásnym parkom, z hradieb je nádherný výhľad na jazero. Určite stojí za to sa pri ňom zastaviť a spraviť si krátku prestávku i na zmrzlinu. Od zámku sme pokračovali smerom na Friedrichshafen. Cieľom bola návšteva leteckého múzea - Dornier museum. Cyklotrasa je skvelo značená, asfaltová a vedie rôznymi mestskými časťami mesta. Pri leteckom múzeu parkujeme bicykle a vchádzame do iného sveta, leteckého hangáru, nahliadneme do histórie letectva, obzeráme exponáty lietadiel nachádzajúce sa i v interiéri, i v exteriéri, spravíme si krátku prechádzku vesmírom. Múzeum je interaktívne, prispôsobené aj detským návštevníkom, ktorým je technika vysvetľovaná hravou formou. Určite stojí za návštevu. Späť z leteckého múzea sme pokračovali najkratšou cyklotrasou do kempu.

Na druhý deň je čas spoznať Meersburg. Tentokrát je v pláne cyklotrasa Markdorf - Meersburg (cca 26,5 km), ktorá vedie popri hlavných cestách s vyčleneným úsekom pre cyklistov, ovocných sadoch a poliach, či cez malebné dedinky. Je asfaltová a nenáročná. Mesto Meersburg dýcha históriou a romantikou, s krásnymi výhľadmi na jazero. Dolné a horné stredoveké mesto sú vyhradené len pre chodcov a sú spojené dvoma schodiskami a strmou ulicou. Na námestí oproti radnici si vychutnávame obed a nechávame sa unášať atmosférou mesta. Nezabudneme na povinnú ochutnávku zmrzliny a vyrážame na cestu späť tou istou trasou.

Ďalší deň nás čaká presun s karavanom do kempu Huttenberg, ktorý sa nachádza na konci strmého kopca za mestom Erschenz (Švajčiarsko). Prvotný plán bol ešte na bicykli absolvovať trasu Markdorf - Salem (zámok a kláštor a Affenberg cca 15,7 km tam), ale pre krátkosť času sme si zastávku spravili cestou. Priamo k zámku a ku kláštoru vedie značená cyklotrasa. Absolvujeme krátku prechádzku po zámockej záhrade, parku, okolo kláštora, kostola a zámku a pokračujeme na Affenberg (Opičiu horu), kde kvôli deťom plánujeme stráviť viac času. Aj do Affenbergu vedie značená cyklotrasa a pre návštevníkov - cyklistov je pripravené i parkovisko. Našťastie i pre karavany.

Z kempu Huttenberg vyrážame k Rheienfall (Rýnskym vodopádom) (cca 52 km). Cyklotrasa vedie cez historické mesto Stein am Rhein s nádherným námestím, a po prehliadke mesta na bicykli pokračuje smerom von, vedie cez polia, neskôr les (šotolina). Z prírody nás cyklotrasa ďalej povedie popri rieke Rhein a míňame mestá Gailingen, Busingen, Schauffhausen, Neuhasen až prichádzame k cieľu, priamo k vyhliadke na vodopády. Na vodopády je perfektný výhľad priamo z vrchu vyhliadky alebo potom z promenády, ktorá vedie k lanovému centru a k prístavisku ľodí, odkiaľ sa dajú absolvovať vyhliadkové plavby rôzneho charakteru i dĺžky. Spravili sme si obednú prestávku priamo na promenáde a užívali si výhľad na vodopád a vychutnávali sme si i skvelý obed. Oddýchnutí sme vyrazili na cestu späť, ktorá mala mierne klesajúci charakter. I tu sa stretávame s perfektným značením, húfmi cykloturistov a ohľaduplnosťou vodičov.

Na druhý deň sa vydávame na kratší cyklovýlet opačným smerom Erschenz - Ermatigen (cca 36,5 km). Cyklocesta vedie popri rieke Rhein (okolo Untersee) cez mestáMammern, Glarisegg, Steckborn, Berligen (tu bol vyrobený prvý plyšový medvedík), Mannenbach a cieľ Ermatigen. Ak by ste pokračovali ďalej po tejto cyklotrase, dôjdete až do gotického i renesančného Konstanz. V mestách vládne dovolenkový pokoj, žiadny turistický ruch, či otvorené kaviarne, stánky so zmrzlinou alebo reštaurácie. Jedine, kde sa dá zahnať smäd a najesť sa, je občerstvovacia stanica pri pláži, pri jazere. Cesta späť vedie rovnakou trasou, na zahnanie smädu a doplnenie vody využívame i tečúce vodovody v mestách (vládlo horúce letné počasie) a s dcérou dávame preteky (skvelá zábava i motivácia pre dieťa) proti vlakom, keďže nielen jazero lemuje cyklotrasu, ale aj železničná trať. A tie vlaky chodia častejšie než MHD v našom meste. Po návrate do Erschenzu nás čaká presun do Campingu Willam - Reichenau.

Camping Willam Reichenau - Konstanz (cca 28,7 km). Z kempingu na Reichenau volíme cyklovýlet do pôvodne keltského a neskôr rímskeho mesta Konstanz. Počasie nebolo stabilné a búrkové mraky sa približovali. Stihli sme to do Konstanz, ale nie do jej historického centra Altstadt. Keďže v Konstanz začalo pršať a aj predpoveď nebola optimistická, otoili sme sa a bicyklovali sme späť do kempu. Doslovne sme trielili pred búrkou. Nezmokli sme. Cyklotrasa je perfektne značená, nechýbajú smerovníky, piktogramy. Po celej dĺžke je asfaltová a vedie aj po hlavnej ceste.

Na ďalší deň nás čaká presun do Švajčiarska do Campingu Seehorn v Egnachu. V pláne máme cyklovýlet opäť do Konstanz. Našli sme pre náš karavan skvelé parkovisko neďaleko dediny Emmerzen, ale po troch kilometroch bicyklovačky smerom na Illighausen sa spustí hustý dážď. Rozhodneme sa cyklovýlet ukončiť a vrátiť sa späť na parkovisko. Stihneme poriadne zmoknúť. Kašleme na cyklovýlet a opäť raz volíme variantu na pešo. Vzápätí sa vyčasí, mraky sa rozplynú a vyjde slnko. Parkujeme v Kreuzligene hneď vedľa cyklistických tratí a odtiaľ dospelí na pešo, deti na kolobežkách vyrážame do Konstanz. V Kreuzligene prechádzame okolo nádherného a pokojného Seeparku, miesto stvorené na oddych. V parku sa nachádza aj minizoo s možnosťou kŕmenia kôz (za 1 CHF si z búdky vyberiete vrecko s krmivom), či veľké priestranné detské ihrisko. V ceste pokračujeme popri nábreží a prístavoch s loďkami až do Konstanz. Konečne si prejdeme historické centrum a vychutnáme si atmosféru mesta.

Po prenocovaní v kempe Seehorn v Egnachu skoro ráno vyrážame späť na Slovensko.

Na záver krátke zhrnutie. Cyklistika má okolo Bodamského jazera stále cveng. Nájdete tam veľa kilometrov cyklistických tratí. Sú skvele značené, bezpečné, vhodné i pre cyklovozík, ako aj pre deti. Tradične sa chodí okolo Bodamského jazera dookola, my sme však absolvovali cyklovýlety z niekoľkých miest a odtiaľ vyrážali na zaujímavé cyklovýlety. Dookola Bodamského jazera sme to prešli jedine karavanom. Kempingy sú perfektne vybavené, v troch sa nachádzal i bazén, v dvoch bol prístup do jazera. Služby poskytované v kempoch sú na vysokej úrovni. Výlety sme prispôsobovali zdatnosti staršej dcéry a zaujímavostiam na cyklotrasách. Najazdili sme v okolí Bodamského jazera cca 269 km. Ak si chcete užiť aktívnu dovolenku na bicykli s možnosťou kúpania sa v jazere a súčasne i navštevovať mestá s bohatou históriou, múzeá, či len tak brázdiť lánami ovocných sadov, je Bodamské jazero a jeho okolie ako stvorené pre vás.