Reportáže

Pozvánka: Maratón Marikovskou dolinou 2012
21. 06. 2012 Reportáže

Srdečne Vás chceme všetkých pozvať na ďalší ročník maratónu Marikovskou dolinou (predtým FC maratón). Celé podujatie začne už v piatok podvečer 29.6.2012 šprintmi. Pôjde sa na dva skrátené okruhy na XC trati, kde sa mimochodom konajú aj cyklokrosové preteky, tento rok dokonca Svetový pohár B kategórie. Zázemie je situované na lúkach, nebude žiadny problém zaparkovať karavan alebo si postaviť stan. Prvých šesť pretekárov získa finančné ceny. V sobotu budú odštartované preteky na 36 km (1010 m) a 56 km (1620 m??) okrem toho detský pretek a preteky pre rodiny z deťmi na 5km. Každý, kto už na našom maratóne niekedy štartoval si určite zapamätal trať. Po úvodných dvoch kopčekoch, ktoré dajú zabrať hlavne na slnku, keďže vedú odkrytými lúkami sa závodníci dostanú do pasáží, ktoré tvoria srdce maratónu, sú to dva dlhé úseky hravých singletrackov. Závodníci ašpirujúci na „bedňu“ by sem určite mali prísť medzi prvými, keďže obiehanie na týchto úsekoch je mierne problematické. Hladké plášte typu Furious Fred odporúčam iba dobrým technikom alebo samovrahom. Druhá polovica dlhej trate je kompletne nový úsek, kde opäť nechýbajú upravené singletracky, prudké stojky, miesta s výhľadmi. Táto časť trate všetkých skutočne preverí, odmenou Vám bude zážitok v podobe skutočného bajkingu, nečakajte žiadne zvážnice alebo nudné cesty, úzke kľukaté cestičky vedú iba pravou divočinou, kde nie je núdza o jelene, diviaky, muflóny. Samozrejmosťou je bohatá tombola, zaujímavé finančné odmeny pre prvých 15 pretekárov v celkovom poradí na dlhej trati ale hlavne skvelá trať postavená bajkermi pre bajkerov. Štart na dlhej trati začína o 10:00 hod. Štartovné je 13 EUR na oboch tratiach (uhradené do 15.6.2012), po tomto termíne 19 EUR, v štartovom balíčku si nájdete kopec zaujímavých vecí, ktoré sa hodia každému bajkerovi. Celé podujatie je tradične zaradené do Valašsko-Považskej série. Nezabudnite, že do celkového hodnotenia a zaradenia do záverečnej tomboly je potrebné odjazdiť minimálne päť podujatí z ôsmich. Takisto je súčasťou Slovenského pohára v maratóne. Kompletné propozície spolu s ďalšími informáciami nájdete na našej domovskej stránke www.fcteam.sk. Takisto prihlasovanie na maratón nájdete na tejto stránke. Uvidíme sa na štarte, želám krásny zážitok zo závodenia v krásnej prírode. FC Team    

Pozvánka: KRÁĽOVSKÝ MTB MARATÓN spustil prihlasovanie!!!
19. 06. 2012 Reportáže

Obľúbený KRÁĽOVSKÝ MTB MARATÓN spustil prihlasovanie na svoj už 5. ročník. Maratón sa uskutoční 1.9.2012 v Granč-Petrovciach. Pre všetkých bajkerov sú pripravené tri trasy 100km, 50km a 25km. Na najmenších organizátor taktiež nezabudol a pripravil pre nich BABY KING RACE. Prihlasovanie na KRÁĽOVSKÝ MTB MARATÓN  bolo spustené.  Všetky potrebné informácie nájdete na adrese www.kralovskymaraton.sk Autor: Luboš Dupkala

Pozvánka: Spoločné majstrovstvávstvá Českej a Slovenskej republiky v cestnej cyklistike
19. 06. 2012 Reportáže

Propozície Zmena propozícií časovky jednotlivcov kategorií juniorky, ženy a juniori 20.6.2012 Z technických a organizačných príčin sa mení trať a čas štartu časovky jednotlivcov kategorií juniorky, ženy a juniori.  Zmeny nastali oproti pôvodnému rozpisu v týchto bodoch. Termín a miesto: 20.6.2012 o 15.00 hod v Púchove Technická porada: Technická porada bude v deň pretekov v DK Púchov o 13.00 hod. Trať pretekov: juniorky: Púchov – Nimnica – Udiča a späť dľžka trate 19,5 km ženy: Púchov- Nimnica – SVŠ Priehrada mládeže a späť dľžka trate 15,4 km pretekári absolvujú 2x, celková dľžka 30,8 km. juniori: Púchov- Nimnica – SVŠ Priehrada mládeže a späť dľžka trate 15,4 km pretekári absolvujú 2x, celková dľžka 30,8 km. Ostatne body rozpisu zostávajú a platia. Zmena propozícií časovky jednotlivcov kategorie ELITE a U23 21.6.2012 Z technických a organizačných príčin sa mení trať a čas štartu časovky jednotlivcov kategorie ELITE a U23. Zmeny nastali oproti pôvodnému rozpisu v týchto bodoch. Termin a miesto: 21.6.2012 o 15.00 hod Púchov Technická porada: Technická porada bude v deň pretekov v DK Púchov o 13.00 hod Trať pretekov: Púchov – Nimnica – Udiča a späť, dľžka trate je 19,5 km pretekári absolvujú 2x, celkovo 39 km. Ostatné body rozpisu zostavajú a platia. Program podujatia 20. 6. 2012 ČASOVKA: JUNIORKY, ŽENY, JUNIORI Štart: 15.00 h – Námestie slobody Púchov Trať pretekov: Púchov – Nimnica – Udiča – Nimnica – Púchov 21. 6. 2012 ČASOVKA: ELITE A U-23 Štart: 15.00 h – Námestie slobody Púchov Trať pretekov: Púchov – Nimnica – Udiča – Nimnica – Púchov 23. 6. 2012 PRETEKY JEDNOTLIVCOV: ŽENY A JUNIORKY, JUNIORI Štart: 11.00 h – Námestie slobody Púchov (juniorky, ženy) Štart: 15.30 h – Námestie slobody Púchov (juniori) Trať pretekov: Púchov – Lednické Rovne, (nájazd na okruh Lednické Rovne) – Horovce – Lednica – Lednické Rovne 24. 6. 2012 PRETEKY JEDNOTLIVCOV: ELITE A U-23 Štart: 11.00 h – Námestie slobody Púchov Trať pretekov: Púchov – Lednické Rovne, (nájazd na okruh Lednické Rovne) – Horovce – Lednica – Lednické Rovne Koncert: 17.00 h – skupina NOCADEŇ v areáli LEDROV Viac na http://msrpuchov2012.originals.sk/

Report: Medvedí okruh
19. 06. 2012 Reportáže

16. júna sa v Porubskej doline konal už 16. ročník „Medvedieho okruhu“. Organizátorom tohto MTB preteku je Maratón klub Rajec. Tento rok sa na štart postavilo viac ako 130 účastníkov, čo bol nový rekord tohto podujatia. Zázemie preteku je už tradične v príjemnom prostredí Porubskej doliny pri „Palovej chate“. Aj tento rok bola pre pretekárov v hlavných kategóriách pripravená už 16 rokov nezmenená 22 km dlhá trať v peknej prírode Malej Fatry. Pre ženy a juniorov si organizátori pripravili polovičný 11 km dlhý okruh. Tento rok to bol už môj 4. štart na tomto preteku. Ako po minulé roky, tak aj teraz som na miesto konania prišiel v rámci rozjazdenia na bicykli, tentoraz spolu s celkom početnou partičkou tímových kolegovcov a kamarátov. Prezentácia sa obišla bez čakania a pred 11 sme už stáli na štartovej čiare. S jemným oneskorením tesne po 11 bolo odštartované. Úvodné asi 3 kilometre sme šli po asfaltke dole dolinou. Túto pasáž preteku nemám rád, pretože jazda v balíku plnom plašákov so sebou prináša celkom veľké riziko hromadného pádu. Aj teraz o kolízie nebola núdza, ale zaobišli sa našťastie bez pádu. Po zhruba 3 kilometroch asfalt končí a začína dlhé stúpanie po zvážnici, kde sa balík po chvíli natiahne a neskôr úplne potrhá. Hneď na začiatku stúpania som skúsil potiahnuť špicu a odtrhnúť sa od zvyšku štartového poľa. Po chvíli sme na špici ostali už len dvaja spolu s Jarom Štvrteckým. Miesto vo vedení sme si vymenili a ja som sa ho snažil zubami nechtami udržať. Po pár kilometroch sa mi ale Jaro začal vzďaľovať a bolo mi jasné, že budem opäť bojovať „len“ o 2. miesto.     S pribúdajúcimi kilometrami sa mi šlo čoraz ťažšie a nohy mi začali celkom pekne tvrdnúť. Odstup od prenasledovateľov za mnou sa nemenil a na dlhších rovinkách som ich mal stále na dohľad. Po krátkom zjazde prišla ťažká pasáž v teréne výdatne zmáčanom po dažďoch čo tu boli uplynulý týždeň. Tento úsek bol dosť silový a technicky náročnejší, čo mi celkom vyhovovalo a vytvoril som si tu pred tretím v poradí už dostatočný náskok. Po chvíli som sa už ocitol pod Úplazom a pekne peši popri bicykli som zdolal posledné metre stúpania. Na vrchole stúpania na Úplaze som si ešte skontroloval pozíciu a bolo mi jasné, že sa v zjazde nemusím nijak zvlášť ponáhľať a riskovať. Zjazd som teda šiel už na istotu, aby som sa vyhol technickým problémom, ako napríklad minulý rok, keď som sekol plášť a koleso mi vyfučalo 50 metrov pred cieľom, čo ma vtedy stálo víťazstvo. Tento rok to teda bolo opäť 2. miesto za víťazným Jarom Štvrteckým z Dema Racing Tamu, čím som zavŕšil čistý strieborný hattrick na tomto preteku. 3. miesto tak ako vlani obsadil Jožko Štefánik z CK MTB Dohňany.     V cieli už bola aj víťazka kategórie žien, moja tímová kolegyňa z Divina Racing Teamu, Katka Dolinajová, ktorá hneď svoju premiérovú účasť pretavila v zlato. V kategórii nad 40 rokov vyhral najúspešnejší pretekár histórie Medvedieho okruhu, domáci borec Zdeno Koleda. V príjemnej atmosfére a krásnom slnečnom počasí pri guláši a pivku sme počkali ešte na vyhlásenie výsledkov a tombolu. V tombole sa mi tento raz zadarilo a vyhral som poukaz na mnou „milovaný“ spinning. Po tombole nasledovala už len cesta domov tak trochu okľukou tréningovo cez Súľovské skaly. Tento pretek si ma svojou atmosférou získal a budúci rok sa tu vidíme určite opäť. Autor: Juraj Meliš Foto: Vlado Skull Štrbo

Pozvánka: 1. Košický bikemaratón
18. 06. 2012 Reportáže

V poradí 9. ročník 1. Košického bikemaratónu je tu a sme radi že toto podujatie je už súčasťou športového kalendára bikerov na Slovensku i v zahraničí. Ako po minulé roky, aj tentoraz, je 1. Košický bikemaratón súčasťou Cyklomaratónskej MTB série.  Cieľ organizátora vytvoriť podmienky pre čo najširšiu účasť verejnosti z Košíc a celého Slovenska na tomto podujatí sa darí plniť, čomu nasvedčuje aj účasť viac ako 400 pretekárov v uplynulom roku. Z dôvodu zatraktívnenia tratí, pri zachovaní ich maximálnej bezpečnosti, sme aj tento rok pripravili niekoľko úprav. Najzásadnejšou je asi prejazd lokalitou Rozsypaný kameň, juhozápadne od Kojšovskej holi, ktorý ponúkne naozaj zaujímavé výhľady a skvelé bajkovanie.   Tešíme sa teda na stretnutie s Vami už 30. júna 2012 v rekreačnom stredisku Jahodná pri Košiciach. Viac info na: www.1kbm.sk http://www.facebook.com/#!/1KosickyBikeMaraton

Report: Galaxy Petyša tour
18. 06. 2012 Reportáže

MTB maratón GALAXY PETYŠA TOUR v Rožňove pod Radhoštěm som absolvoval prvýkrát. Rok 2012 znamenal už  9. ročník tohto MTB preteku. Je zaradený do GALAXY TOUR 2012. Súčasné je po Karlovskom PEPI maratóne a Fatranskom MTB maratóne tretím maratónom valašsko-považskej MTB série. Po takmer dvojtýždňovom nevydarenom počasí s množstvom prehánok som mal mierne obavy, či to nebudú poriadne „blatové kúpele“. Dozvedel som sa však, že na trati je veľa asfaltových úsekov, minimum lúk, takže občasná mláka by nemala robiť problém. Ako zázrakom sa v piatok počasie umúdrilo a v sobotu na pretekárov čakal teplý a slnečný deň. Po bezproblémovej ceste sme dorazili do Rožnova pod Radhoštěm. Zvýšená hustota áut s bicyklami na strechách nasvedčovalo tomu, že sa tu niečo koná. Hneď po príjazde na parkovisko, ktoré sa nachádzalo pred miestnym kúpaliskom, k nám  pohotovo pribehla pani a zinkasovala parkovné. Takéto niečo sa mi stalo prvýkrát - na iných maratónoch som sa s tým ešte nestretol. Malé mínus pre organizátorov. Prezentácia prebehla bez problémov. V štartovom balíčku sa nachádzali ponožky, reklamné prospekty, müsli tyčinka a nealko pivo, čo viac si môže človek priať.  Na dnešný maratón boli prichystané pre cyklistov dve trasy. Prvá jednoduchšia v dĺžke 30 km s prevýšením 800 m, druhá v dĺžke 58 km a slušných 1730 výškových metrov. Štart krátkej trate bol naplánovaný o 12:30 hod. Do štartu dlhšej trate o 12 tej ešte ostával čas 1 a pol hodiny, takže som mal dostatok času na prezlečenie, rozjazdenie a postavenie sa do štartového poľa. Na štart sa spolu postavilo približne 470 cyklistov. Nasledovalo predstavenie maratónu, pospomínanie na cyklistov, ktorí tu naposledy vyhrali a podobne. Posledná minúta pred štartom, adrenalín narastá podobne ako pocitová teplota, neviem odhadnúť koľko bolo na priamom slnku. Naposledy som mal také slniečko na minuloročnom Dubničáku, ale nebolo tak vlhko. Každopádne som si pomyslel, že dnes to nebude ľahké. Podľa informácií, profil dlhšej trate obsahoval tiahle stúpania, po ktorých nasledovali väčšinou technickejšie a náročnejšie zjazdy plné kameňov a koreňov. Hneď po štarte sa celý „Balík“ vydal svižným tempom najprv po asfaltke, ktorá prešla do lesnej cestičky. Prvá mláka a blato zaručili, že môj pohľad už nebol taký čistý. Ale to malo na svedomí určite aj teplo, ktoré spôsobilo, že prvých 10 kilometrov som sa iba trápil, nohy ťažké, horšie dýchanie.  Takýto stav väčšinou prichádza minimálne po 50. kilometri. Ako morálnu a fyzickú podporu som siahol po géle, ktorý ma nakopol a konečne sa začalo dobre šliapať.  Zrazu vidím prvých jazdcov zápasiacich s defektom, v duchu som bol rád, že som bezdušový. Moja spomínaná (ne)výhoda sa bohužiaľ prejavila hneď po prvom zjazde.  Obidve kolesá poloprázdne, takže vynútená prestávka, dofúknutie a ide sa ďalej. Táto situácia sa nanešťastie opakovala po  každom zjazde. Skupinka, v ktorej som išiel, mimochodom v zložení, ktoré mi robilo spoločnosť aj na Fatranskom MTB maratóne, už bola ďaleko. Vedel som, že ma čaká výstup na Veľký Javorník, skupinu už nedobehnem, takže som išiel sám a dopredu ma hnala iba vidina  najbližšej občerstvovačky. Prvá iba „pitná“ mi extra energie nedodala. Poriadna aj s jedlom mala nasledovať okolo 32. kilometra.  Po vyšliapaní druhého najvyššieho úseku nasledoval dlhší zjazd na Dolní Paseky (u mňa opäť fúkanie) a pokračovanie po asfaltovej ceste popod Radhošť. Zrazu zhruba v polovici úseku vidím  na ceste nápis 500 metrov, čoskoro 200 metrov a viem , že vytúžené doplnenie energie je blízko. Na cyklistov čaká bohatý výber, ochotní ľudia, takže opäť plný síl pokračujem ďalej. V tomto u mňa na jednotku, osobne by som však prvú a druhú občerstvovaciu stanicu vymenil. Pomaly sa dostávam na najvyšší bod trasy, telo sa už na počasie aklimatizovalo takže mi nič nebránilo pokračovať ďalej v jazdení a fúkaní J. Po slušnom zjazde vidím druhú občerstvovačku, na ktorej iba doplním vodu a idem ďalej. Výživné stúpanie na Buřov dalo slušne zabrať, ale vedel som, že sa pomaly blížim do cieľa. Záver maratónu som išiel po cyklistikých chodníkoch, po ktorých sa veselo premávali aj malé deti, čo nebolo extra bezpečné pre obidve strany. Posledné kilometre bol pripravený ešte slušný blatistý úsek pre tých, ktorí náhodou ostali čistí. Príjazd do cieľa cez golfové ihrisko, potom ešte asfaltka a vidím pred sebou oblúk. Nasleduje umytie bicykla - k dispozícii boli hadice s vodou s krátkym čakaním a sprchy pre pretekárov. Na jedlo bolo na výber kuracie stehno alebo guláš - v tomto nemám, čo vytknúť. Nasledovalo rýchle vyhlásenie výsledkov a tombola. Na dlhšej vyhral medzi mužmi Ondřej Fojtík, druhý došiel Nikola Ivanov, tretí slovák Branislav Kacina. Prvé miesto pre nežnejšie pohlavie obsadila Lucie Macíková. Na krátkej trati vyhral Daniel Rubič. V tombole bolo dosť cien, niečo sa ušlo aj pre mňa, takže môžem spokojne odísť domov.  Výsledky 30km Výsledky 58km Mám za sebou ďalší maratón z valašsko-považskej série, solídne zničené nohy, ale ruky z fúkania boli na tom horšie. Od plánovaného výsledného času rozdiel pol hodiny. V mojom prípade sa pod to podpísalo teplo, technické problémy - dnes som nemal svoj deň. Mne to však nevadí, ďalší v poradí Súľovský maratón dopadne lepšie, je to „domáca pôda“, viem čo ma čaká. Spokojný a s dobrým pocitom z peknej, ale ťažkej trasy odchádzam a teším sa opäť o rok. Autor: Ján Raždík

Záver Okolo Švajčiarska 2012 veľké zmeny nepriniesol
17. 06. 2012 Reportáže

Posledná deviata etapa rozhodla doslova o všetkom. Veď po ôsmej etape desiaty Pinot z FDJ strácal len 1:13, a tak mali v podstate ešte viacerí jazdci šancu vyhrať celkovo Tour de Suisse! Profilom kopcovitá etapa so štyrmi stúpaniami, dvomi najvyššej kategórie predpovedala, že do cieľa etapy ako prvý dôjde vytrvalý jazdec s výbornou formou. Pred začiatkom etapy sa zdalo, že etapa bude sedieť Schlekovi, ktorý je vo Švajčiarsku vo vynikajúcej forme, takisto ako znovuzrodený Leipheimer. Takisto sme nemohli vynechať víťaza okolo Californie, Gesinka a mnoho iných, ktorí určite túžili po úspechu na Okolo Švajčiarska, ktoré sa považujú medzi cyklistickými odborníkmi ako štvrté najťažšie a najprestížnejšie etapové preteky po Gire, Vuelte a Tour. Od začiatku, tak ako v každej etape, skúšali mnohí jazdci uniknúť z pelotónu. Boli to mnoho-členné úniky, no pelotón pustil dopredu pre istotu napokon len piatich jazdcov. Únik vytvorili: Kangert (AST), Bookwalter (BMC), Boeckmans (VCD), Montaguti (ALM) and Roy (FDJ), ktorý vzišiel z pelotónu až po 45 kilometroch. Do popredia sa teda dostal Montaguti, ktorý robil všetko preto, aby si obliekol dres pre najlepšieho vrchára. Najlepším z tejto pätice bol Kangert z Astany ( 32. miesto - 11:03). Najmladším pretekárom je z tejto päťky zhodou okolností taktiež Kangert, ktorý má 25 rokov. Pelotón si bol istý svojou silou, no i tak pustil do úniku len päticu jazdcov. Kedže v nej nebol nik nebezpečný, náskok vedúcej skupinky mohol pohodlne narastať. Pred prvou horskou prémiou č. 2, ktorá bola na 110 km mali prví piati jazdci náskok 11:30. Podľa očakávania si po prvé miesto a 8 bodov do klasifikácie vrchárov vyšliapal Montaguti, druhý bol Kangert a tretí vyšiel na vrchol Roy. Pred a počas etapy viacero jazdcov odstúpilo z pretekov. Medzi nimi boli zaujímavé mená ako Viviani, Bole, Petacchi, ktorí sa sústredili prirodzene na tie rovinatejšie etapy. 79 km pred koncom bol náskok konštantný ako počas ostatných kilometrov - 11:35. Z pelotónu postupne odpadávali jazdci, stúpalo sa totiž na prvú kategóriu najvyššej hodnoty, tímy bojujúce o víťazstvo išli nadoraz. Medzitým Boeckmans stratil kontakt s vedúcou päťkou, a tak ostávali vpredu už iba štyria cyklisti. Montaguti vyhral aj druhú horskú prémiu, čím si zrejme zariadil prvé miesto medzi vrchármi na Tour de Suisse. Ohroziť ho ale stále mohol Albasini na posledných dvoch stúpaniach. Po druhé miesto si došiel Roy a tretí bol Kangert. Pelotón strácal na prvých štyroch 70 km pred cieľom 10:50. Veľmi dobrú prácu na čele pelotónu vykonával RadioShack-Nissan 65 km pred koncom. Prirodzene pre Franka Schlecka, ktorý je aj novým lídrom tejto stajne pre Tour de France, a tak využili zverenci Johana Bruyneela poslednú možnú generálku pred Tour na tréning a tvrdú prácu v popredí hlavného balíka. 60 km pred cieľom si vedúca štvroka zazjazdovala, oddych to však rozhodne nebol, z 1450m nadmorskej výšky klesli až niečo pod hranicu 500 nad morom, to všetko sa odohralo za niečo cez 20 km, potom nasledovalo ďalšie hrôzostrašné 20 km dlhé stúpanie, kde sa už predpokladali mnohé ďalšie úniky či nástupy aj z popredia pelotónu. Leipheimer mal 60 km pred koncom etapy technické problémy, a tak mu museli pomôcť dostať sa do pelotónu kolegovia z tímu. Bolo to v momentoch, kedy sa stúpalo na najťažší kopec dnešnej etapy. Počas stúpania na tretí kopec išli pretekári z popredia pekelné tempo. Náskok sa teda začal 50 km pred koncom výraznejšie okresávať, vedúca štvorka mala 50 km pred cieľom a pár km pred vrcholom stúpania náskoko 8:30. Na čele pelotónu stále pracoval výborne RadioShack, v tom čase mal Schleck ešte niekoľko pomocníkov, dobre sa javil i Rabobank. Naopak Rui Costa mal pri sebe len jedného pretekára a to neveštilo nič dobré. Pelotón sa už svojim názvom ani pýšiť nemohol, pretože to bola už len skupinka približne 25-30 jazdcov, ktorí buď ašpirovali na celkové prvenstvo, alebo pracovali pre svojho lídra. 45 km pred koncom etapy najlepšie vyzeral Schleck so svojim tímom RadioShack-Nissan. Hlavná skupinka favoritov sa trhala 45 km pred cieľom - Faria Da Costa v problémoch! Vynikajúco vyzeral Nieve. O víťazovi Tour de Suisse sa začalo rozhodovať v čase, kedy mali pred sebou favoriti ešte mnoho kilometrov. Náskok vedúcej štvorky 5:00! Vynikajúce nohy Schlecka, Nieveho, Valverdeho. Schleck v úniku za ním sa vydal Danielson, mierne strácala skupinka prenasledovateľov - Leipheimer, Valverde, Nieve, Gesink, Da Costa. Nicolas Roche strácal kontakt. Predposledný kopec Tour de Suisse vyhral podľa predpokladov Montaguti, z trička pre najlepšieho vrchára ho teda nemohol už nik žiadnym spôsobom vyzliecť. Schleck mal na vrchole stúpania náskok pred Danielsonom 30 sekúnd, skupinka s Da Costom, Leipheimerom, Valverdem, Nievem, Gesinkom, strácala na Schlecka 55 sekúnd. Schleck mal teda 30 km pred koncom takmer minútu na žltý dres Fariu Da Costu! Nasledoval zjazd po približne 18 km, kde po pár km roviny nasledovalo posledné stúpanie dnešnej etape, oveľa miernejšie ako posledné dva kopce. Nicolas Roche sa v zjazde dokázal dotiahnuť do skupinky ku Da Costovi. Minulý rok sa Schleck neukazoval na Tour de France najlepšie v zjazdoch, kde viac-menej strácal ako získaval. A tak bolo zaujímavé sledovať ako sa Frank vysporiadaval so zjazdom. Vpredu bola už len trojica vytrvalcov - Roy z FDJ, Kangert z Astany a Montaguti z Lotta. Náskok mali na Schlecka 28 km pred koncom etapy 3:45. Vynikajúca spolupráca jazdcov z Da Costovej skupinky spôsobila, že Danielsona mali čoraz viac nadohľad, vpredu sme nevideli Kreuzigera, Pinota, Kruiswijka. Kreuziger bol v tom čase v tretej hlavnej skupinke, kde mu pomáhal Kiserlovski dostať sa dopredu. K Da Costovi. Spoločnosť Romanovi v skupine robili: Frank, Mollema, Poels či Gusev. Frank Schleck mal stále náskok 21 km pred koncom etapy na žltý dres a mal tak pripravenú výbornú pozíciu na posledné kilometre Tour de Suisse. Frank si to však akoby rozmyslel a rozhodol sa počkať už spojené skupinky, Kreuzigerova skupinka dostihla Da Costovu hlavnú a 20 km pred koncom opäť bojovali o víťazstvo takmer všetci favoriti spolu. 17 km pred koncom 17 jazdcov v hlavnej skupine bojovalo o víťazstvo v dnešnej etape, za predpokladu že Montagutiho skupinka nevyhrá. Jazdci začali postupne nastupovať. Vedúca trojka mala 16 km pred cieľom náskok pred hlavným balíkom 4:00. Z vedúcej 17-tky sa do popredia vydali: Kiserlovski, Krujswijsk, Frank. Pred nimi bol ešte Sorensen. Títo jazdci sa pokúšali dostihnúť prvú trojku a vyhrať. Náskok vedúcej skupiny 4:30 12 km pred cieľom. Valverde zaradil 10 km pred koncom vysoké tempo a jeho konštantná rýchlosť spôsobila, že na začiatku stúpania sa neodvážil z hlavnej skupiny odísť nik. Očakávali sme, že adepti na víťazstvo útočiť 5-6 km pred cieľom. 6 km pred cieľom náskok vedúcej trojky 3:30 na žltého Da Costu. 5 km pred koncom atakoval z prvej strojky Jeremy Roy z FDJ, za ním sa vydal Kangert, Montaguti už nestíhal. Keď sa favoriti dostali do strmšieho stúpania, Valverde odstúpil a nechal to na Da Costu. 2 km pred koncom už Frank a spol. nestíhali tak, aby mohli niečo vymyslieť a tak bola možnosť zaútočiť pre favoritov na víťazstvo. Kangert a Roy mali pred sebou posledný kilometer a vedeli, že ich už nik nemôže dostiahnuť. Vyhral Kangert, ktorý v posledných metroch uštval Roya! 1,5 km pred koncom sa už konečne roztrhala skupinka favoritov. No napokon sa nič výnimočne nestalo a favoriti príliš neútočili. Faria Da Costa to ustál a sprehľadom si postrážil čelo! V miernejšom závere sa odtrhnúť nepodarilo nikomu z popredia. Životný úspech Fariu Da Costu. Taktiež vynikajúce etapové víťazstvo Kangerta, druhý bol Roy a tretí prišiel do cieľa Montaguti. Slováci dnes podľa očakávaní prvé husle nehrali. Peter Velits mal v cieli 28. najrýchlejší čas so stratou ôsmych minút. Peter Sagan potrénoval v poslednej skupine a zaostal o dvadsať minút. Velits celkovo obsadil 35. miesto so stratou 29:27 na Da Costu. Iba pre porovnanie, vlani stratil 37:11. Dnes došlo do cieľa iba 92 cyklistov. Mnohí sa rozhodli nenastúpiť. Z hľadiska boja o celkové poradie bola dnešná etapa sklamaním. V Top 10 sa absolútne nič nemenilo až na 10. Pinota, ktorý miesto a posledné UCI body prepustil Rochemu. Bodovačku samozrejme vyhral Sagan s prehľadom a naj vrchárom sa stal Montaguti vďaka dnešnému výkonu a tiež úniku ešte v druhej etape. Borcov teda čakajú už iba domáce majstráky, po ktorých sa vo veľkom budú šiť nové majstrovské dresy a kombinézy a o dva týždne nás čaká preslávená Tour.   Poradie v poslednej etape:   1.KANGERT Tanel ASTANA PRO TEAM 5h 54' 22'' 2.ROY Jéremy FDJ - BIG MAT + 00' 02'' 3.MONTAGUTTI Matteo AG2R LA MONDIALE + 00' 31'' 4.KISERLOVSKI Robert ASTANA PRO TEAM + 01' 46'' 5.KRUIJSWIJK Steven RABOBANK CYCLING TEAM + 01' 46'' 6.FRANK Mathias BMC RACING TEAM + 01' 46'' 7.SORENSEN Chris Anker TEAM SAXO BANK + 01' 46'' 8.SCHLECK Fränk RADIOSHACK-NISSAN-TREK + 01' 48'' 9.GESINK Robert RABOBANK CYCLING TEAM + 01' 48'' 10.FARIA DA COSTA Rui MOVISTAR TEAM + 01' 48'' 11.LEIPHEIMER Levi OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 01' 48'' 16.KREUZIGER Roman ASTANA PRO TEAM + 01' 53'' 19.VALVERDE Alejandro MOVISTAR TEAM + 02' 28'' 28.VELITS Peter OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 07' 58'' 58.SAGAN Peter LIQUIGAS-CANNONDALE + 20' 10''   KONEČNÉ PORADIE CELKOVO: 1.FARIA DA COSTA Rui MOVISTAR TEAM 35h 54' 49'' 2.SCHLECK Fränk RADIOSHACK-NISSAN-TREK + 00' 14'' 3. LEIPHEIMER Levi OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 00' 21'' 4. GESINK Robert RABOBANK CYCLING TEAM + 00' 25'' 5. NIEVE Mikel EUSKALTEL-EUSKADI + 00' 40'' 6.KREUZIGER Roman ASTANA PRO TEAM + 00' 47'' 7. DANIELSON Tom GARMIN-BARRACUDA + 00' 48'' 8. KRUIJSWIJK Steven RABOBANK CYCLING TEAM + 00' 59'' 9. VALVERDE Alejandro MOVISTAR TEAM + 01' 42'' 10. ROCHE Nicolas AG2R LA MONDIALE + 01' 52'' 35.VELITS Peter OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 29' 27'' 65. SAGAN Peter LIQUIGAS-CANNONDALE + 56' 00''   BODOVACIA KLASIFIKÁCIA: 1.SAGAN Peter LIQUIGAS-CANNONDALE 103 bodov 2. ALBASINI Michael ORICA GREENEDGE 60 bodov 3.SWIFT Ben SKY PROCYCLING 36 bodov 46.VELITS Peter OMEGA PHARMA - QUICK-STEP 8 bodov       VRCHÁRSKA KLASIFIKÁCIA: 1.MONTAGUTI Matteo AG2R LA MONDIALE 73 bodov 2.KANGERT Tanel ASTANA PRO TEAM 39 bodov 3.ROY Jéremy FDJ - BIG MAT 35 bodov   Zdroj:http://cycling-info.sk  

V 8. etape TdS Peter Velits poriadne prevetral nohy
16. 06. 2012 Reportáže

Osmička mala horské vyvrcholenie. Tvrdé súboje o celkové víťazstvo sme čakali počas záverečného stúpania, z ktorého do cieľa ostávalo už iba 1600 metrov po rovine. Pelotón absolvoval iba 148 kilometrov, z toho 120 na rovine. Potom prišlo už iba stúpanie. Čakali sme, kto sa objaví v úniku a stalo sa to, čo sme troška aj očakávali. Medzi štyroma uprchlíkmi sa objavil Peter Velits (OPQS). Púchovčana doplnila pomerne silná trojka so záujmom o úspech a väčšími stratami na Da Costu - Thomas Dekker (Garmin), Michael Albasini (GreenEdge) a Rémi Causin (Team Type 1). Skvelý domáci ataker a celkový víťaz Okolo Katalánska Albasini bol v poradí najvyššie. Pred dnešným dňom strácal 9:10. Načrtla sa teda ideálna situácia, kedy by balík nemusel mať eminentný záujem stíhať, ale šetriť sily, taktizovať a pripraviť čo najlepšiu pozíciu pre svojich lídrov v závere. Unikli na 15. kilometri a už na 37. mali náskok 5:10. Peter teda skúša podobnú vec ako jeho brat pred dvoma rokmi. Možno si pamätáte ako Martin Velits unikol v 15. etape Vuelty 2010, ktorá mala veľmi dodobný profil. Celá etapa na rovine, no v závere stúpanie. Vtedy sa úniku podarilo pod kopec doraziť s náskokom 7,5 minúty. Martin najprv atakoval a dostal sa do čela, neskôr ho dvaja cyklisti predstihli, no vybojoval si najväčší úspech kariéry tretím miestom. Jeho brat, dnes v úniku, finišoval o necelú minútu za ním spolu s Nibalim a Rodríguezom. Detailne si túto etapu môžete pripomenúť na našom niekdajšom sesterskom portáli Sports-Info.sk tu (odkaz)... Dnes bolo horúco. Teploty dosahovali na Švajčiarsko až prekvapujúcich 30 stupňov, teda podmienky, ktoré by Petrovi mali bez problémov vyhovovať. Náskok sa na našu radosť stále zväčšoval, hoci už iba pomaličky. Na 68. kilometri to bolo 7:30. Chýbalo už iba 50 kilometrov do začiatku stúpania. Na hranici 60 km pred cieľom sa náskok scvrkol na niečo vyše šiestich minút a dalo sa podpokladať, že bude pomaličky klesať. Pripomíname, že v stúpaní sa nieslo posledných 28 kilometrov, teda poriadna porcia. Bolo jasné, že vedúca štvorica pod kopce dorazí s náskokom, no aby uspeli v boji o etapový triumf, potrebovali minimálne tri až štyri minúty. Vedúca štvorka sa blížila k prvej šprintérskej prémii dnešného dňa s násokom 5:45. Počítali sme posledné kilometre na rovine, teda pred tým než začala nefalšovaná show. Balík ťahal Movistar s RadioShackom. Priebežný líder Da Costa dokonca dostal defekt, a to úniku troška pomohlo. Šprintérskou prémiou na 111. km prešiel ako prvý Cusin pred Albasinim a Velitsom. Neútočilo sa, skupinka šla stále pokope. 4:48. Údaj o náskoku Petra Velitsa na začiatku prvého stúpania 7,6 km s prevýšením 8 %, teda 28 km pred páskou. Z čela už odpadli Dekker aj Cusin. Ostali dvaja najsilnejší pretekári a bývalí tímoví kolegovia z HTC Albasini a Velits. Ťažko bolo odhadovať či to bol dostatočný náskok. Skôr nie ako áno, ale všetko bolo otvorené. Domestici udeľovali na čele balíka v kopci obrovské tempo a iba pár minút trvalo, kým sa vyčlenili favoriti. Náskok švajčiarsko-slovenskej dvojice veľmi prudko klesal. Za tri a pol kilometra stúpania už stratili minútu. Bolo to ako na hojdačke. V druhej polovici prvého stúpania 2. kategórie už domestici začali mohutne odpadať a v pelotóne ostali iba 26-ti favoriti, takže tempo sa ustálilo a už prestalo byť "vražedné". Problémy mal Da Costa. Velits s Albasinim mali náskok 3:15, teda stále mali šancu. Vrchárskou prémiou prešiel prvý Albasini. Na vrchole mali náskok tesne pod tri minúty. V nasledujúcich 12-tich kilometroch sa stúpalo iba mierne, takže sme očakávali pomalšie sťahovanie zo strany 22-člennej skupiny s malým množstvom domestikov, ktorú viedol Ten Dam s Gesinkom. 18 km pred páskou žiaľ Peťo Albasinimu nestačil a zaostal. Išlo skôr o útok Švajčiara. Peter vsadil na pravidelné tempo, ale bolo jasné, že ak by mal o trochu viac síl, určite by s Michaelom šiel ďalej. Albasini mal pred očami úplne červeno, hnal ako blázon len aby vyhral etapu a dokonca svoj náskok zvýšil o 40 sekúnd až na 3:20. Peťo sa nachádzal aj pred začiatkom posledného stúpania medzi vedúcim pretekárom a favoritmi. Ťažko bolo odhadovať odstupy. Určite mal náskok väčší než minútu, pretože tam stále s ním bolo mechanické auto. Presne 4900 metrov pred páskou sa Peťo s úspechom rozlúčil. Favoriti sa okolo neho bez problémov prehnali. Albasini šiel stále vpredu a bolo jasné, že dnes vyhrá. Medzi favoritmi sa stále, síce na vlásku ale predsa, držal Da Costa. To už onedlho neplatilo. Všetko ako lacné trenírky roztrhal Fränk Schleck, ku ktorému sa pridali Leipheimer a Nieve. Za nimi šiel Gesink. Trocha nestačili Kreuziger, Fuglsang, Valverde aj Da Costa. Alejandro dokonca pomáhal Da Costovi, aby si udržal žltú. Vyhral s prehľadom Michael Albasini. So stratou 1:15 dorazili Nieve, Leipheimer a Schleck. Za nimi 1:36 stratili Gesink, Pinot, Danielson a Kruijswijk. Kreuziger troška zaostal za očakávaním aj keď je samozrejme poriadne uťahaný z Gira. Finišoval 1:57 za Albasinim. Faria Da Costa s Valverdem stratili na Romana ešte 8 sekúnd. Celkovo teda vedie naďalej Da Costa, ale už mu na chrbát dýcha Schleck s Leipheimerom a Gesinkom. Portugalčan to asi zajtra neudrží. Kreuziger je šiesty. Albasini okrem čiastkového víťazstva dostane zajtra aj zelený dres, pretože Fränkovi Schleckovi na poslednej prémii zhodou okolností prestriedavali Nieve s Leipheimerom, takže dva body stráca. Dá sa však očakávať, že zajtra bez problémov do zeleného predsa len skočí. Albasini sa dá vyhlásiť za najaktívnejšieho cyklistu pretekov. Okrem vedenia v súťaži vrchárov a etapového triumfu mu patrí v bodovacej súťaži už nedostihnuteľné druhé miesto. Peter Velits napokon došiel do cieľa so stratou 7:38 na 32. mieste. Sagan sa nikam neponáhľal a finišoval v 68-člennom gruppette so stratou 25:31. Ťažko povedať či bude so svojím výkonom dnes náš pretekár z Omega Pharma - Quick Step spokojný. Poradie v 8.etape 1.ALBASINI Michael ORICA GREENEDGE 3h 45' 39'' 2.NIEVE Mikel EUSKALTEL-EUSKADI + 01' 15'' 3.LEIPHEIMER Levi OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 01' 15'' 4.SCHLECK Fränk RADIOSHACK-NISSAN-TREK + 01' 15'' 5.GESINK Robert RABOBANK CYCLING TEAM + 01' 36'' 6.PINOT Thibaut FDJ - BIG MAT + 01' 36'' 7.DANIELSON Tom GARMIN-BARRACUDA + 01' 36'' 8.KRUIJSWIJK Steven RABOBANK CYCLING TEAM + 01' 39'' 9.KREUZIGER Roman ASTANA PRO TEAM + 01' 57'' 10.FUGLSANG Jakob RADIOSHACK-NISSAN-TREK + 01' 57'' 13.VALVERDE Alejandro MOVISTAR TEAM + 02' 05'' 14.FARIA DA COSTA Rui MOVISTAR TEAM + 02' 05'' 32.VELITS Peter OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 07' 38'' 102.SAGAN Peter LIQUIGAS-CANNONDALE + 25' 31''   ZDROJ: http://cycling-info.sk  

Po 7. etape Okolo Švajčiarska sa favoriti poriadne vyrovnali
15. 06. 2012 Reportáže

Na území Švajčiarska veru niet lepšieho časovkára než Fabiana Cancellaru, ktorý je hlavným favoritom na víťazstvo v boji proti chronometru už veľa rokov. Z posledných troch Suisse časoviek (krátke v úvode nerátame) vyhral domáci borec dve, pokorený ostal iba v roku 2010, kedy ho prvý raz na vrcholnom podujatí predstihol Tony Martin. Keďže sme tentoraz na štartovej listine meno aktuálneho majstra sveta nenašli, Spartakusa mohli ohroziť najmä borci, ktorí chceli pomýšľať na celkové víťazstvo. Z prvej polovice štartovej listiny mal jasne najrýchlejší čas práve 31-ročný rodák z Bernu. Až o 164 sekúnd prekonal vlaňajšieho víťaza Okolo Slovenska Nikitu Novikova (Vacansoleil). Potom sa už na trase objavili aj dobrí časovkári a prekvapením bol výkon hneď prvého. Fredrik Kessiakoff z Astany doslova šokoval priaznivcov v Gossau, keď predstihol Cancellaru o dve sekundy! Za ním finišoval Peter Velits a na našu radosť mu zmerali tretí najrýchlejší čas so stratou 43 sekúnd na Kessiakoffa a Púchovčan mal stále šancu na prvé UCI body v sezóne (boduje prvých šesť cyklistov). Jeden zo symbolov BMC (pôsobí v ňom od samého zrodu v roku 2008) Brent Bookwalter stratil na Petra sedem sekúnd a musel sa uspokojiť so štvrtou priečkou. Čakali sme na to, koľkým borcom sa ešte podarí Petra preskočiť. Nepodarilo sa to našemu druhému Petrovi. Saganov čas 49:13 stačil na priebežné 15. miesto, teda z 90 cyklistov v cieli krásny výkon. Nepríjemne prekvapil Jéremy Roy z FDJ, ktorý nikdy v kariére nevyhral časovku, no práve dnes zašiel svoj azda životný výkon a dostal sa medzi Cancellaru a Velitsa. To isté sa o niekoľko minút podarilo Maximovi Monfortovi z RadioShacku. Stratil na Kessiakoffa 20 sekúnd a bral tretie miesto. Na piate miesto sa ešte následne zaradil skvelý a skúsený all-rounder Andreas Klöden a podtrhol skvelé výsledky jazdcov RadioShacku. Prvým z favoritov na celkové poradie bol dnes Robo Gesink a hoci v druhej etape trochu stratil (+1:09 na Da Costu), dnes sa do boja o triumf vrátil. Zašiel piaty najrýchlejší čas a ostatným favoritom poriadne hodil rukavicu. Medzičasy ukazovali pomerne veľké prekvapenie v podobe fantastického výkonu Faria Da Costu, ktorý jasne potvrdzoval svoj žltý dres. Podľa predpokladov skákal Schlecka Kreuziger a výrazne hore sa posúval Gesink. Gadret, Lofkvist, Pinot aj Roche nezašli najrýchlejšie časy, a tak sa priestor otvoril Kreuzigerovi, už spomínanému Gesinkovi a Da Costovi. Schleck s Valverdem ukázali svoj nadpriemerný výkon. Da Costa napokon jasne dokumentoval čo robí s pretekárom žltý dres. Namerali mu v cieli iba o 40 sekúnd horší čas než víťazovi Kessiakoffovi a s pokojom Angličana obhájil žltú, dokonca na súperov nejaké tie sekundy našiel. V ďalších horských etapách teda uvidíme tvrdé súboje o celkové víťazstvo. Da Costa má 50 sekúnd na Kreuzigera, 55 na Gesinka a s minútovým mankom je tam Schleck s Valverdem. Za Portugalčanom sa teda vytvorila supersilná úderka a ak sa mu podarí ustáť vedenie, bude to obrovské prekvapenie. Tešiť sa môžeme na veľmi veľmi tesný súboj a naozaj z Top 5 môže vyhrať ktorýkoľvek cyklista. Peter Velits teda veľmi dobre natrénoval svoju obľúbenú disciplínu. Dobrou správou je, že vyšľapal výborne úvod, ktorý bol do kopca. Na medzičase na 11,3 km bol štvrtý, potom po zjazde a zvlnenom teréne na 22,6 km piaty. V rovinatom až klesavom závere trocha stratil, no napokon skončil deviaty, teda podal naozaj sľubný výkon pred Tour. V internom tímovom súboji porazil Leipheimera o 36 sekúnd, hoci mal Američan motiváciu aj prehovoriť do celkového poradia. Sagan napokon skončil 52.   Priebežné poradie po 7. etape tu (odkaz)... 1.KESSIAKOFF Fredrik ASTANA PRO TEAM 46' 36'' 2.CANCELLARA Fabian RADIOSHACK-NISSAN-TREK + 00' 02'' 3.MONFORT Maxime RADIOSHACK-NISSAN-TREK + 00' 20'' 4.ROY Jéremy FDJ - BIG MAT + 00' 25'' 5.GESINK Robert RABOBANK CYCLING TEAM + 00' 26'' 8.FARIA DA COSTA Rui MOVISTAR TEAM + 00' 41'' 9.VELITS Peter OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 00' 43'' 16.KREUZIGER Roman ASTANA PRO TEAM + 01' 16'' 17.LEIPHEIMER Levi OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 01' 19'' 19.VALVERDE Alejandro MOVISTAR TEAM + 01' 22'' 28.SCHLECK Fränk RADIOSHACK-NISSAN-TREK + 01' 37'' 52.SAGAN Peter LIQUIGAS-CANNONDALE + 02' 37''   Zdroj:http://cycling-info.sk   Foto: http://www.tourdesuisse.ch

6. etapa Okolo Švajčiarska 2012 znova bielo-zelená
14. 06. 2012 Reportáže

Dnes bola na programe posledná etapa pre jazdcov, ktorí nepomýšlajú na celkové poradie, či pre pretekárov, ktorí vidia šancu uspieť v úniku. Podobná etapa ako včerajšia piata, aj dĺžkou. Vrchol posledného stúpania bol však na 193,5 km teda len pár km pred koncom. Etapa by mala sedieť Saganovi. Kým včera Liquigas dal šancu Ossovi, dnes sa očakávalo, že by mohol Peter Sagan opäť vstúpiť do hry. V prvých 45 km jazdci absolvovali len jedno stúpanie kategórie č. 3, potom prešli takmer 100 km po rovine, kde ich za 60 km čakali 4 kopčeky, ktorých vrchol je dokonca pod hranicou 600m nad morskou výškou. Záver sa nesie takisto v nastúpaných metroch, dalo sa predpokladať, že etapa bude rýchla a posledné kopce sa podobne ako pred dvomi dňami, prešprintujú. Bolo zaujímavé sledovať kto a akú prácu vykoná v pelotóne. I dnes bolo od začiatku etapo horúco na sedadlách pre niektorých pretekárov, pretože stále nastupovali. Dvakrát nastúpil Albasini, raz s Gavazzim. Jeho pokusy neboli úspešné, až možno tretí či štvrtý pokus pretekárov sa ujal. Dnešný únik je v zložení: Cooke (Orica-Greenedge), Reynes (Lotto), Montaguti (Ag2R), Vinther (Saxo Bank), Bertogliati (Team Type 1). Prvý kopec kategórie č. 3 vyhral Montaguti z Agritubelu, druhý bol Cooke z GreenEdgu a za tretie miesto získal body do vrchárskej súťaže Reynes z Lotta. Bertogliati si asi na 50 km odstúpil z vedúcej päťky a rozhodol sa pokračovať v pelotóne. Náskok vedúcej päťky sa pohyboval väčšinu času na hranici štyroch minút, postupom času však cítili vedúci cyklisti, že je podrobné, aby bol čo možno najvyšši. 95 km pred koncom etapy bol náskok vedúcej skupinky - 5:30. Dnes bolo jasné, že pelotón bude rýchlejší až v záverečných asi 60 km, kedy cyklisti prešli cez štyri kopce. 84 km pred cieľom náskok odvážlivcov bol len niečo nad štyrmi minútami. Pelotón dnes rozhodne pracoval lepšie ako včera. Hlavný balík sa ústredil na odstup náskoku, mohli sme dokonca predpokladať situaciu, ak by išiel hromadny balík do cieľa, že z pelotónu sa mohol utrhnúť aj šikovný jazdec z popredia, mali sme na mysli najmä posledné stúpanie asi 7 km pred cieľom. 76 km pred cieľom náskok vedúcej štvorky klesol na 4:00. Pelotón robil všetko preto, aby odstup od prvej štvorice nebol markantný a nedostižiteľný. Ako sa hlavný balík blížil k prvým menším stúpaniam dnešnej etapy, náskok nevzrastal, práve naopak - klesal. Na 72 km to už bolo pod štyrmi minútami. O pár kilometrov neskôr sa odstup pelotónu opäť zmenšil na približne tri a pol minúty. Dalo sa teda čakať, že pelotón dostihne skupinku skôr ako na posledných kilometroch. Na prvom kopci kategórie č. 4 si vyšprintoval pre body do klasifikacie vrchárov Montaguti, druhý bol Vinther a tretí Cooke. Pelotón stráca stále menej a menej, na čele balíka bolo vidieť viacero tímov, ktoré sa snažili produkovať veľmi rýchle tempo. 50 km pred cieľom bol náskok konštantný - 3:25. Dnešná etapa sa išla veľmi rýchlo, pelotón podľa očakávania vytváral vpredu poriadny vietor, na čele balíku sa striedali viacerí jazdci z ostatných tímov, a tak bolo jasné, že záujem o popredné umiestnenie v dnešnej etape má viacero lídrov. Vynikajúco pracovalo Lampre. Pelotón si pár km jemne vydýchol a náskok mierne narástol na 3:45, keď mali vedúci pretekári pred sebou ešte 43 km. Najskúsenejším a najlepším jazdcom z tejto štvorice bol Baden Cooke, ktorý dokázal vyhrať etapu na Tour de Suisse aj pred 9 rokmi. Cooke sa pravidelne zúčastňuje pretekov Pro Tour a vo svojej zbierke má viacero etapových víťazstiev. Štvorica v popredí pracovala 36 km pred cieľom konštantne a mala náskok 4:00, pelotón začínal pracovať čoraz svižnejšie. Na čele pelotónu sme mohli vidieť 35 km pred koncom striedať aj Petra Velitsa, pelotón akurát prichádzal k poslednému stúpaniu kategórie č.3. To vyhral Montaguti, druhý bol Reynes a tretí Cooke. Pelotón na vrchole predposledného stúpania - 30 km pred koncom strácal 3:20. Hlavnému balíku dnes rozhodne záležalo na skresanie úniku viac ako včera, a tak kilometer po kilometri odpadávali desiatky sekúnd z náskoku. Pelotón bol natiahnutý ako had, hlavne preto že na čele výborne pracovali jazdci, lampre, liquigasu či omegy. Vynikajúca práca pelotónu naznačovala, že vo vlnitom závere rozhodne budú chcieť niečo vymyslieť jednotliví jazdci, veľmi aktívna sa zdala Omega, často pracoval peter Velits spolu so svojimi kolegmi. Omega má na tradičné vlnitejšie hromadné závery Boonena a ten sa rozhodne chcel dnes presadiť. Adeptov na hromadnejší finiš bolo rozhodne viac - Sagana sme snáď nemuseli spomínať. 20 km pred koncom náskok 1:55. Tempo, ktoré vytváralo čelo pelotónu 15 km pred koncom bolo rozhodne neskutočne vysoké, pelotón bol natiahnutý do stoviek metrov. Čakalo sa, že pelotón možno dostihne unikajúcich pretekárov do posledného kratučkého stúpania, ktoré bolo len 6 km pred koncom. Náskok 13 km pred cieľom 1:07. 10 km pred cieľom bol odstup pelotónu od vedúcej štvorky len 40 sekúnd. V Závere sa tak dal očakávať súboj odolných šprintérov, Sagan, Boonen, Farrar, Haussler či iní sa hotovali na hromadnejší dojazd. Ešte predtým však mohlo narobiť problémy jazdcom maličké stúpanie kategórie č.4. 5 km pred koncom etapy bola vedúca štvorka dostihnutá, ešte o malý zázrak sa pokúšal Montaguti s Vinterom, pelotón však pracoval neskutočne a zázrak sa teda nekonal. Boli 2 km do cieľa a veľmi dobrú pozíciu si snažil robiť aj RadioShack či OPQS. Dobrú pozíciu si udržiaval Sagan. Excelentný Sagan opäť víťazne! Záverečný kilometer si Peter skúsene našiel pozíciu za tímom Sky, potom sa vyviezol za Albasinim, mierne to vyzeralo na tesný kontakt, potom však vynikajúcimi silovými nohami zapracoval a predčil Swifta zo Sky. Tretí bol Allan Davis. Štvrté víťazstvo Sagana, ktorý si pripísal víťazstvo vo zvlnitom závere. Zároveň vyrovnal Greipela s dvanástimi víťazstvami tento rok. Náš druhý zástupca vo švajčiarskom pelotóne sa dnes šetril na zajtrajšiu časovku, kde veríme, že bude patriť medzi favoritov. Petrovi Velitsovi sa túto sezónu ešte nepodarilo získať UCI body, takže zajtra má ideálnu príležitosť. 1.SAGAN Peter LIQUIGAS-CANNONDALE 4h 30' 08'' 2. SWIFT Ben SKY PROCYCLING + 00' 00'' 3.DAVIS Allan ORICA GREENEDGE + 00' 00'' 4.ALBASINI Michael ORICA GREENEDGE + 00' 00'' 5.FREIRE Óscar KATUSHA TEAM + 00' 00'' 119.VELITS Peter OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 04' 52''   ZDROJ: http://cycling-info.sk

Report: 24 ťažko pohodových hodín v Liberci
14. 06. 2012 Reportáže

Počas uplynulého víkendu sa v lyžiarskom areáli Vesec pri Liberci konalo druhé kolo československého seriálu 24 hodinových MTB pretekov a keďže nás v bikepointe takéto masochistické kratochvíle bavia, rozhodli sme sa ísť to tam trošku omrknúť. Organizátorský tím toto podujatie pripravil pre bikerov už po 18. krát, čo som ja osobne považoval za prísľub kvalitnej akcie. Na piatok sme si teda povybavovali u našich chlebodarcov dovolenky a chvíľku poobede sme už aj fičali na západ. A ani bumážku sme nepotrebovali... Väčšia vzdialenosť zo Slovenska sa podľa očakávaní prejavila v menšom počte štartujúcich Slovákov, bratom Čechom to však nevadilo a aj počas tohto 24-hodinovkového víkendu prehrali zápas. Tento krát to síce bolo vo futbale a s Rusmi, ale aj tak. Podľa mňa za to môže Terry. Vždy keď ide do Čiech, prehrajú. Aj v Jihlave to tak bolo (MS v hokeji, zápas o postup do finále s našimi), aj teraz. Uvidíme čo to spraví o 2 týždne v Bystřičke. Možno dostane zákaz chodiť do ČR... :-) Každopádne im držíme v ďalších bojoch palce! Ale do šéfa sa nepatrí takto mrzko navážať, tak späť k veci. Po príchode ma milo prekvapil areál v ktorom sa celý akt tyranie mal odohrávať – pekne pokosená trávička, dostatok miesta, celkom pohodová muzika, všade pokoj, pripravené boxy pre pretekárov a kopa jedál na výber v stravovacom stane. To ja po niekoľko hodinovej ceste autom bez obeda dokážem oceniť (síce som vyžieral cudzí proviant, ale obed to proste nebol..). Porcie boli slušné a tak sme po papaní a rozložení stanov začali pokukovať po tej „těžkej pohode“. Nakoniec sme ju našli práve v našom stane, keď sa tam objavil malý súdok piva a štýlové krígle (ja som pil samozrejme čaj s citrónom). Škoda, že nám to všetko do rána ukradli. Asi pomsta Terrymu za ten prehraný zápas s Rusmi... :-) Po krátkej večernej sieste sme sa okolo polnoci pobrali spať, aby sme v sobotu vládali makať a ničiť súperov na trati. Plány nám zľahka skrížila párty v papacom stane, ktorá sa postupne zvrhla na strašidelnú ožieračku a okrem DJ-skej tvorby k nám do stanu doliehali aj rôzne škreky zmasakrovaných účastníkov súťaže v pití piva. Nechápem, ako po takej smršti mohli o pár hodín nasadnúť na bajky a jazdiť. Rešpekt im! Keď som sa ráno zobudil, z campu už bolo jedno veľké mravenisko. Všade sa stavali stany a prístrešky, pripravovali sa bicykle a pobehovali tam taký smiešny ľudkovia v pestrofarebných elasťákoch. Pozvoľna som sa rozhýbal, dal si výdatné raňajky a začal sa pripravovať na štart. Ten prišiel presne o dvanástej, keď sa stovky bikerov vydali v ústrety 24, resp. 12 hodinovému trápeniu na náročnej, ale krásnej trati. Mne osobne sa veľmi páčila už len preto, že veľká časť z nej viedla lesom. Inak sa jazdilo po všetkých možných povrchoch – asfalt, tráva, kamene, ťažké koreňové pasáže (hlavne po krátkom, ale pomerne výdatnom daždi okolo piatej poobede), blatko a dokonca aj krátky úsek s nejakou drevenou drvinou. Proste tam bolo skoro všetko. Čo sa pohody pri jazdení týka, pomerne rýchlo odišla do neznáma a zostali mi skôr tie „těžké“ stavy. Našťastie sa mi o zábavu starala príroda, takže to nebolo len o nejakom trápení sa na bicykli. Bolo to o trápení sa na bicykli pri pozorovaní západu slnka pomedzi dažďom pokropené smreky, tmavnúcu oblohu, rozsvecujúce sa hviezdy a iné prírodné úkazy, ktoré bežne ignorujeme. Ako to už zvyčajne chodí, 24 hodinovky sa rozhodujú hlavne v noci a inak to nebolo ani v Liberci. Niekto sa rozhodol pospať si, niekto jazdil ďalej. Mne sa šlo v rámci možností celkom dobre, tak som sa rozhodol nespať a užiť si to naplno. Celkom ma prekvapilo, že som v noci ani nepotreboval svoj klasický životabudič vo forme hudby z prehrávača. Pri živote ma držali samota, kľud a ticho, ktoré tam po zotmení spoločne zavládli. Mikrospánok som dostal len raz – našťastie pri jazde hore kopcom po širokej asfaltovej ceste. Človek by nepovedal, že taká cesta pri rýchlosti 5 km/h môže byť nebezpečná. Stále však lepšie, ako zahryznúť do nejakého stromu v rýchlom zjazde. Búchanie hlavou do stromu preto radšej prenechajme ďatľovi. Inak neviem ako je to u ostatných cyklistov, ale ja mám najväčší problém v noci s prejazdom depa. Pokiaľ som na trati a šliapem do pedálov, je zvyčajne všetko ako-tak v poriadku. Keď sa však dostanem k občerstvovaciemu stanu, dám si pauzičku a už špekulujem, či ja toto potrebujem, či by mi nebolo lepšie v teplom a mäkkom spacáku, či si dám ešte ďalší čaj, a potom ďalší, alebo je lepší ten hovädzí vývar,...? Jednoducho problém s morálkou. Ale raz sa to naučím robiť ako tí najlepší borci a cez depo prejdem bez zastavenia aj o 4 nadránom! Apropo, ráno! Ako povedal jeden z mojich súperov na trati: „...nejkrásnější na celé čtyřiadvacítce je svítání...“. Myslím, že chlapčisko mal pravdu a slnko ma opäť raz presvedčilo, aké je pre nás dôležité. Moje časy na kolo sa síce vôbec nezrýchlili, ale pocit bol úplne iný ako v noci. Zrazu som mal pocit, že tým notoricky známym okruhom svištím ako raketa. A možno to bolo spôsobené len unavenými zmyslami a rannou vymletosťou.. To ešte musím overiť na ďalších pretekoch seriálu.. :-) Od rána do obeda to už bolo o dosť veľkom premáhaní sa, našťastie mi pomohol kolega Dušan, ktorý po niekoľko hodinovom šlofíku vyliezol zo stanu s otázkou, či si dáme nejaké to kolečko. V tom momente som bol totiž prevesený cez operadlo stoličky pred stanom ako špinavá handra a rozmýšľal som nad niečím strašne dôležitým. Bohužiaľ som zabudol, čo to bolo.. S jeho pomocou som sa donútil dať ešte na chvíľu dokopy a doraziť nejaké 3 okruhy. Vďaka mu! V poslednom kole som sa trošku hecol a spravil lepší čas ako víťaz Zdeněk Kříž. On šiel síce na pohodičku a ja totálny šrot, ale história sa nepýta ako, ale či. V poslednom kole som ho proste dal... ;-) (Každopádne si však zaslúži napísať, že za 24 hodín odjazdil viac ako 440 km – so zlomeným rebrom. Teraz neviem, či je to psychopat, alebo mimozemšťan.. Má však môj obdiv.) Zvyšok výletu už len stručne: po dojazde som umyl bike, zbalili sme stany, naložili sa do auta a...black out! Prebral som sa až na hraniciach. Výnimočne mi ani nevadila rozbitá diaľnica medzi Prahou a Brnom... :-) Vidíme sa v Bystřičke... Autor: Martin Vaško Foto: Zuzana Žideková, Jíři Synek

5. etapa Okolo Švajčiarska pre ľudí z úniku
13. 06. 2012 Reportáže

Piata etapa mohla mať podobný scenár ako tá včerajšia - štvrtá. Profilom kopcovitejšia, no náročnosťou stredne ťažká etapa čakala na zúčastnené tímy. Zálusk si na dobré umiestnenie určite mohli robiť klasici a pretekári, ktorí sa najlepšie cítia v úniku. Kedže je Peter Sagan oficiálnym lídrom Liquigasu na Tour de Suisse a táto etapa bola taktiež ako keby stvorená pre neho, bolo bezpredmetné akú prácu dnes budú mať jeho kolegovia. Tento fakt si zrejme zopakovali aj ostatní jazdci v balíku, a tak sme mohli predpokladať veľa únikov, pretože ak by špurtovala početnejšia skupina so Saganom, asi by sme mohli očakávať podobný scenár ako v posledných dvoch etapách. Od začiatku dnešnej etapy sa poriadne útočilo, viaceré ataky nevyšli odvážlivcom na prvý krát, postupom času sa však podľa očakávania vyformoval hlavný únik. Približne na 20. kilometri sa do úniku dostali viacerí jazdci: Isaičev (Katusha), Oss (Liquigas), Puccio (Sky), Lodewyck (BMC), Rubén Pérez (Euskaltel-Euskadi), Minard (Cofidis), Kroon (Saxo Bank). V úniku je teda rada skúsených jazdcov, ktorí sa rozhodne v takýchto etapách vedia orientovať. Do ataku sa napríklad snažil dostať aj Tom Boonen. Saganov kolega a hlavný pomocník Oss sa dnes pokúsi o dobrý výsledok. Rozhodne ide o skupinu jazdcov s nemalými skúsenosťami. Pelotón mal dnes čo robiť. Pretekári vedeli v prvej skupinke vedeli od začiatku čo majú robiť, poriadne šlapať a vybudovať si náskok. Ten mali na 50. kilometri na hranici 7:00. Cyklisti dnes absolvovali šesť stúpaní rovnakej kategórie č.3, ide o 6 % stúpania, ktoré majú okolo piatich kilemtrov a menej. Ihneď prvú vrchársku prémiu vyhral pretekár z tímu Katushe - Isajčev, druhý bol Ruben Perez z Euskaltelu, no a tretí vyšiel na vrch Puccio zo Sky. Na druhom kopci, ktorý bol po 8 kilemetroch od toho prvého bol najrýchlejšie - Lodewyck z BMC, za jeho chrbtom bol Minard z Cofidisu, tretí najlepší bol Ruben Perez z Euskaltelu. 100 km pred cieľom náskok vedúcej sedmičky 9:10. Ďalšia vrchárska prémia čakala na jazdcov o 30 km neskôr. Zdalo sa, že aj dnešná etapa bude veľmi rýchla, no až nasledovné kilometre rozlúštili hádanku, ako si bude počínať pelotón s rýchlosťou a stíhaním vedúcej skupinky. 90 km pred cieľom sme mali za sebou polovičku všetkých dnešných vrcholov, tretí teda vyhral Oss, druhý bol Ruben Perez, tretí vyšliapal na kopec Minard. Vedúca skupina mala 85 km pred koncom etapy náskok už cez 10 minút. Bol to už veľmi sľubný náskok, aj vzhľadom na fakt, že skupinka je veľmi silná a v takýchto únikoch aj pomerne dosť odolná. Pelotón však ako vždy zadarmo nič nedal. Hlavný balík začal výraznejšie pracovať 76 km pred cieľom, kedy náskok za 9 km znížil o minútu. 66 km pred koncom bol náskok na hranici 9:15, pelotón postupne pridával, očakávalo sa že náskok bude klesať od tretieho stúpania, kedy bude do cieľa zostávať 55 km. Na čele pelotónu bol Movistar a kedže Fariu Da Costu nemohol nik z vedúcej skupinky ohroziť, nemuseli sa jeho kolegovia až príliš snažiť. 10 minút a 52 km do cieľa neveštilo nič dobré pre ďalšie víťazstvo Sagana. Pochopiteľne, Liquigas má vpredu Ossa, a tak tiež nemusel taliansky tím pracovať na dotiahnutí náskoku. 47 km pred cieľom - bol stále konštantný náskok. Na čele pelotónu sa teda nenašiel žiadny tím, ktorý by mal motiváciu stiahnuť náskok, možno aj z dôvodu, že ak by stiahli jazdcov z úniku, otvorili by tak dvere k najvyššiemu stupienku pre Sagana, čo je len teória. Ak by však Liquigas nemal vpredu Ossa, určite by náskok vedúcej skupinky klesal rýchlejšie. 40 km pred cieľom náskok 9:25. Liquigas dnes vymyslel zaujímavú taktiku, Oss dostal voľno a išiel do úniku, i keď je to etapa aj pre Sagana, prioritou bolo nesťahovať únik. Oss každopádne patrí k vynikajúcom špintérom, aj keď bol väčšinou vždy v tieni fantastického Sagana. Z tejto skupinky mal teda najväčšie šance Oss. Taliansky tím dnes teda obetoval jedno víťazstvo Sagana pre Ossa v úniku. 36 km do cieľa - Hlavný balík vôbec nesťahoval a už bolo priam nemožné, aby únik nebol úspešný. V úniku sa dalo čakať napätie pred posledným kopcom, ktorého vrchol je 17 km pred koncom, čo už nebolo veľa. 27 km ostávalo a vedúca skupinka si išla svoje tempo, na ktoré nereagoval z pelotónu počas celej etapy nik. Lodewyck sa rozhodol ujsť svojim spoločníkom v úniku 22 km pred cieľom, v počiatkoch si vypracoval len minimálny náskok. Lodewyck je späť vo vedúcej skupinke, v poslednom stúpaní to zase skúsil Isajčev z Katushe, stíhal ho Oss, ktorému bezdebaty vyhovoval hromadný dojazd. Isajčev získal prvenstvo na poslednej vrchárskej prémii. Odpadol Lodewyck, ktorý sa po 5 individuálnych kilometroch opustil, keď nedokázal stíhať tempo zvyšných šiestich pretekárov. 12 km ostávalo do cieľa a nastupovali jazdci, ktorí si neboli istí svojim finišom. Z tejto šestice bol pochopiteľne najlepšie na tom Oss, ktorý ovláda šprint bravúrne. 7 km pred koncom etapy zaútočil opäť Isajčev, Oss si to však po pár stovkách metrov bez problémov dotiahol. 5 km pred cieľom sa viac menej vyčkávalo, ako útočilo, čo hralo do karát Ossovi. Záver, ktorý bol trošku v kopci rozohral dobre Minard s Perezom, neskôr sa dotiahol aj Oss, a tak táto trojica ťahala až k poslednému kilometru spoločne. V posledných metroch prekvapujúco vyhral v špurte Isajčev! Druhý bol Perez, tretí skončil Puccio zo Sky. Oss si pravdepodobne neušetril sily, doťahovať musel Pereza s Minardom, kedže sa však skupinky spojili, vyhral skúsený Isajčev, ktorý vsadil na dlhý takmer 300 m dlhý šprint. Liquigas tak pripravil taktiku pre Ossa, ten ju však nezvládol strategicky.   Poradie v piatej etape: 1.ISAJČEV Vladimir KATUSHA TEAM 4h 58' 28'' 2. PEREZ Ruben EUSKALTEL-EUSKADI + 00' 00'' 3.PUCCIO Salvatore SKY PROCYCLING + 00' 00'' 4.KROON Karsten TEAM SAXO BANK + 00' 00'' 5.MINARD Sébastien AG2R LA MONDIALE + 00' 00'' 6.OSS Daniel LIQUIGAS-CANNONDALE + 00' 05'' 62. SAGAN Peter LIQUIGAS-CANNONDALE + 11' 07'' 108.VELITS Peter OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 11' 07'' všetci favoriti na celkové poradie + 11' 07''   Zdroj: http://cycling-info.sk  

Pozvánka: Cykloprechod zázrivským chotárom
13. 06. 2012 Reportáže

Združenie turizmu Zázriva a obec Zázriva pozývajú všetkých nadšencou horskej cyklistiky na 8. ročník voľného prechodu na horských bicykloch okolo Zázrivej pod názvom „Cykloprechod zázrivským chotárom“ ktorý sa uskutoční 16.6.2012 v Zázrivej. Prezentácia: V sobotu 16.6.2012 pred kultúrnym domom v Zázrivej od 9:00 – 9:45 hod. Zápisné: 5€, ženy a študenti 3€ V cene 2 x občerstvenie na trati, v cieli teplé jedlo, pivo alebo kofola. Štart: 10:00 hod. - centrum Zázrivá Cieľ: Zázrivá centrum do 15:00 hod. PARAMETRE TRASY: Dĺžka cca 30 km; nárast výšky 966m; predpokladaný čas 2,5 – 4,5 hod.; prevýšenie od 592-953m.n.m. Informácie: Jozef Matúš - 0905310334, 0902122688; jmatus@stonline.sk, fotografie, GPS a KMZ body trate a popis na www.penzionfatra.sk Zdroj: www.penzionfatra.sk

Po 4. etape Okolo Švajčiarska už Sagan dorovnal Boonena
12. 06. 2012 Reportáže

Ďalšia Saganová etapa. To si určite povedali mnohí pri pohľade na profil trasy štvrtého dňa najvýznamnejších pretekov vo Švajčiarsku. Otázne však bolo, či si dnešný deň neukoristitia unikajúci pretekári, pretože aj im 189 km z Aarbergu do Timbachu vyhovovalo. To by sa však vpredu museli objaviť cyklisti bez šance na celkové poradie a keďže sme mali zatiaľ iba jeden ťažký kopec, ktorý štartové pole príliš nediferencoval, bola to dosť nereálna možnosť. Ako prví to skúšali Gavazzi (Astana), Kohler (BMC) a Roy (FDJ). Ich pokus sa zdal byť úspešný, a tak sa k nim poponáhľali aj Štybar (OPQS), Agostini (Liquigas), Zandio (Sky), Peterson (Garmin), Albasini (Orica), Monfort (RadioShack), Rojas (Movistar), Astarloza (Euskaltel) a De Clercq (Lotto). Táto zostavička bol veľmi nebezpečná. Mali sme tam všetko veľmi skúsených borcov s množstvom víťazstiev na konte. Njalepšie v celkovom hodnotení bol na tom Bart De Clercq z Lotta, ktorý strácal na Da Costu 1:59. Pelotón sa s týmto stavom pochopiteľne nevedel zmieriť a po 15 kilometroch mali stále náskok iba smiešnych 12 sekúnd. Napokon sa predsa len odpútali a pred najťažšie stúpanie dňa prišlo dvanásť borcov s náskokom 1:30. Tam sa však ukázalo, že niektorí ísť nechceli a náskok klesal. Pelotón nasadil vysoké tempo a do vrcholu (81 km od štartu) bol únik minulosťou. S cieľom minimálne vyhrať prémiu sa teda dopredu vydal Dario Cataldo (OPQS) s viacerými ďalšími borcami. Talian získal 15 vrchárskych bodov a v úniku pokračoval aj v pasáži zjazdu. Situácia sa vyprofilovala tak, že s Cataldom vpredu ostali Hayman (Sky), Kohler (BMC), Rast (RadioShack), Pérez (Euskaltel), Minard (Cofidis), Paulinho (Saxo Bank), Megias (Team Type 1) a Vandborg (Spidertech). Deväť borcov malo po zjazde náskok tamer troch minút. Potom však medzera začala klesať a 70 km pred cieľom sa dostala pod dve minúty. O pár minút neskôr to už bolo znova viac, okolo 2:30. Takéto ťahanice pokojnému Saganovi v balíku učite vyhovovali. Práve Cataldo predstavoval pre pelotón najväčšiu hrozbu. Strácal iba 1:15 a bol hladný po víťazstve. Etapu na pretekoch World Tour ešte nikdy nevyhral. Náskok osciloval stále okolo 2,5 min. Boli to samorzrejme prijateľné hodnoty pre pelotón. Pomaličky sme sa blížili k vyvrcholeniu etapy v podobe dvoch krátkych stredne náročných stúpaní, ktoré mali za úlohu trocha pretriediť pelotón, prípadne sa pohrávať s náskokom úniku. Z vrchola posledného kopca bolo do cieľa ešte 18 kilometrov, takže pohodová situácia. Psie počasie zastihlo aj Švajčiarsko a vytrvalý dážď cyklistom určite k dobrej nálade nepridal. Očakávali sme, že Cataldo bude útočiť na vrchárske body, aby sa dostal do zeleného trička, no v prvom stúpaní (4,4 km, 5,2 %) mu sily nestačili a ušli mu Paulinho (Saxo Bank), Kohler (BMC), Megias (Team Type 1) a Vandborg (Spidertech). Posledný menovaný prémiu vyhral. Pelotón ňou prešiel so stratou 1:12, zatiaľ bez odpadlíkov. Po 13 zvlnených kilometroch čakal borcov posledný kopec, tentoraz 2. kategórie. Počas spomínanej zvlnenej pasáže Cataldo štvorku vpredu dorazil, no keď sa obzrel za seba, už videl pelotón. Tak neváhal a znova atakoval. Usadil sa na prvej priečke v pretekoch a udržiaval si náskok 20 sekúnd. 27 km pred páskou atakoval z balíka Lars Petter Nordhaug zo Sky a snažil sa Taliana dostihnúť. Sagan si stále bez problémov vyšľapoval na čele pelotónu. Nordhaug vo chvíli keď dostihol Catalda nešpekuloval a vyrazil na čelo prerekov sám. Cataldo mu nestíhal. Potom sa z balíka dopredu vybrali Elminger (Ag2r) a Van Avermaet (BMC). To sa samozrejme nepáčilo Frankovi Scheckovi, ktorý netrpezlivo jazdil na čele pelotónu a chcel vrchárske body za čo najmenej úsilia. Pelotón sa v poslednom stúpaní preriedil a ostalo v ňom zhruba tridsať ľudí bez Petra Velitsa, ale s Petrom Saganom. Zo šprintérov tam bol ešte Rojas a Freire, takže medzi nimi sa malo rozhodnúť o víťazovi dnešnej etapy. Vrchársku prémiu 2. kategórie vyhral Nordhaug a Schleck nebodoval, takže všetko zajtra ostane po starom, v zelenom bude naďalej Luxemburčan. Ten môže napodobniť brata, ktorý vyhral vrchy vlani. Strata skupiny favoritov bola zanedbateľná. Tak musíme vziať predchádzajúcu vetu späť, pretože 10 km pred cieľom, teda už na obsolútnej rovine, mal Nór náskok 38 sekúnd a za ním nešiel 150-členný pelotón so šprintérmi a hŕbou domestikov. Saganova a Da Costova partia mala iba zo 30 duší a 38 sekúnd mohlo byť pormerne veľa. Sagan tam mal iba jedného pomocníka a súperi sa zasa do sťahovania príliš nehrnuli. Kto by si trúfal do špurtu so Saganom... 28-ročný cyklista Sky nasadil poriadnu časovku a dokonca svoj náskok ešte zvyšoval. Dosiahol takmer 45 sekúnd a pre Petra to začalo vyzerať zle. K vedúcemu mužovi etapy sa ešte pridali Elminger aj Van Avermaet a trojica začala poctivo striedať. Skupinu favoritov nemal kto ťahať okrem zeleného Mosera a svetlomodrého Gavazziho. Napokon sa našťastie dohodli a trojicu na čele dostihli 2,5 km pred páskou. Posledné stovky metrov pekne rozťahoval Moser a záverečné momenty sa všetci Saganoví súperi mohli maximálne pozerať na jeho zadné koleso. Jedenáste víťazstvo sezóny čo by malina. Joaquín Rojas (Movistar) druhý, Michele Albasini (GreenEdge) tretí. Medzi favoritmi sa nič nemenilo, nikto dnes čas nestratil. Bodovacia klasifikácia je absolútne jasná, Sagan vlani získal historicky najviac bodov a vyhral s najväčším rozdielom. Tieto jeho vlastné rekordy sa otriasajú v základoch, pretože už mu iba deväť bodov chýba k vlanajším 86. Na konte už má samozrejme aj 18 UCI bodov. Zatiaľ ho to na 5. miesto v rebríčku UCI World Tour neposúva. Peter zároveň vyhral už po jedenásty raz v tejto sezóne a dorovnal tak Toma Boonena. S dvanástimi prvenstvami vedie André Greipel, takže už počas Švajčiarska možno Žilinčan Nemca dostihne a v zbytku sezóny s ním zvedie boj o prvenstvo v tejto štatistike. Pripomíname, že vlani Peter mal 15 víťazstiev a najviac, 18, získal Philippe Gilbert. Iba pre zaujímavosť - Kamikadze Phil tento rok ešte nemá ani jeden triumf.   Poradie v 4. etape 1.SAGAN Peter LIQUIGAS-CANNONDALE 4h 36' 55'' 2.ROJAS José Joaquín MOVISTAR TEAM + 00' 00'' 3.ALBASINI Michael ORICA GREENEDGE + 00' 00'' 4.HAUSSLER Heinrich GARMIN-BARRACUDA + 00' 00'' 5.GAVAZZI Francesco ASTANA PRO TEAM + 00' 00'' 103. VELITS Peter OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 10' 43''   Zdroj:http://cycling-info.sk

Report: Fatranský MTB maratón – aj pomaly sa dá maratóniť...
12. 06. 2012 Reportáže

Ako určite všetci vieme, pred týždňom v sobotu sa konal v Rajeckých Tepliciach Fatranský MTB maratón. Bola nová lokalita, boli 3 nové trasy, boli majstrovstvá Slovenska v maratóne,... To všetko tu už popísal kolega Juraj, ktorý ma vždy predbehne. Ja mám čas a chalan je proste o kus rýchlejší.  Nevadí mi to však – za tie roky som si už zvykol. Len čo na to hovoria slečny... Pre mňa sa toto skvelé podujatie nevedomky začalo už niekoľko dní pred štartom (tuším v utorok to bolo), keď mi organizátor zavolal, že potrebuje nejakú obeť na križovatku do Turia. Bolo tam treba človeka, aby pretekajúci borci vedeli, kadiaľ majú ísť. Aj keď nerád, pristal som. Síce som mu hovoril že radšej ako sedieť niekde na zadku budem robiť zberača mŕtvol na Anakonde, ale bol neoblomný a hneď mi aj na mape ukázal, kam zatlčiem smerové tabuľky a čo budem na neborákov na bicykloch kričať. Proste ma tam potrebovali, inak bola dobrá povesť tohto podujatia ohrozená rozhorčenými príspevkami na tému nedostatočného značenia na rôznych internetových fórach.. J Zobral som to však hrdinsky a začal som sa chlácholiť, že to bude aspoň nová skúsenosť a že sa na maratón pozriem aj z druhej, organizačnej strany. Veď na štarte som stál už veľa krát, prečo si neskúsiť aj opačné garde. A navyše mi ešte aj sľúbili, že keď nájdu na križovatku niekoho iného, budem môcť ísť pretekať a cez Turie len prefrčím na svojom tátošovi. Veľmi som tej alternatíve neveril, tak som zvyšok týždňa poriešil po svojom – keď nebudem môcť jazdiť v sobotu, dobre si naložím aspoň počas týždňa. A tak som si dal do soboty spomenutú Anakondu 3-krát, niekoľko krát Žilinčanom známy Polom, a ešte zopár menej známych kopčekov. V piatok večer som bol kvalitne „prešitý“ a určite som sa nemohol vyhovárať na nedostatok tréningu ako Iceman. Ale veď na križovatke si za tých niekoľko hodín dobre oddýchnem... V sobotu ráno budík a hneď volám šéfovi trate, kam si mám dôjsť pre smerové tabuľky. On na to niečo v zmysle: „Jéj, my sme na teba zabudli. Našli sme náhradu a môžeš ísť jazdiť. Sadaj do auta, ešte to na štart stíhaš“.. Nasledovalo 25 milisekundové zaváhanie, kontrola počasia, vyhodnotenie fyzického a duševného zdravia a keďže všetko až na to posledné bolo OK, dal som priateľke pusu s tým, že sa moc nezdržím a za pár hodín som doma. Očividne mi verila... Na prezentáciu som dofrčal na poslednú chvíľu a minútu pred desiatou som už flekoval na námestí pripravený na štart dlhej. Nepôjdem predsa na krátku, detskú trať, všakže? Veď to by som potom doma nemohol machrovať, aký som frajer a ako som zabojoval o titul majstra SR... J Takže posledná kontrola pred štartom – bike mám, helmu mám, computer zapnutý, nohy po kvalitnom tréningu vymlátené – som ready, pustite ma tam! Štart klasika. Jazda v balíku po hladkom asfalte, kopa divákov, cez spomaľovače v meste zásadne skáčem. Nech diváci a pretekári z krátkej vidia, ako sa to robí... J Odpojenie vedúceho vozidla, nájazd do terénu a prúser. Okrem toho že sa to zrazu nejako zdvihlo do kopca, hneď som zaregistroval mäkký terén pod kolesami a bolo mi jasné, že až taký frajer predsa len nebudem.. Veľa ľudí očakávalo po predchádzajúcich dažďoch bahenný kúpeľ, ku ktorému síce nedošlo, no napriek tomu sa voda na stav trate podpísala a tá bola dosť náročná. Veľkú časť trate bolo cítiť zvýšený odpor mäkkého povrchu, čo všetkým odčerpávalo mnoho síl. Aj preto bolo podľa môjho názoru po maratóne počuť toľko ohlasov, že to bola trápenka. Predsa len to po suchom a tvrdom povrchu frčí rýchlejšie a ľahšie.. Ako som tak na úvodných lúkach pozoroval rýchlo odchádzajúci pestrofarebný vláčik jazdcov v čele, napadlo ma, že ten titul nechám im a skúsim si užiť trať a všetko čo miestna príroda ponúka. Veď dosť bolo maratónov, po ktorých človek ani poriadne nevie, kadiaľ šiel.. Tak som teda trošku zvoľnil, prepol z módu „pretekár“ na „turista“ (u mňa v podstate žiadny rozdiel) a pomaly sa sunul vpred. Nie že by sa mi to doteraz ešte nestalo, ale tento krát to bolo rekordne skoro. Po pár kilometroch som už v prvom dlhšom stúpaní „žhavil gašparka“ a užíval si prvé výhľady. Tu niekde ma dobehol Kiri z Beer inside team-u a už sa ma nezbavil až do konca preteku.   Vytvorili sme podobnú skupinku ako Iceman so sebe rovnými niekde pred nami. Len s tým rozdielom, že oni sa hnali ako blázni do cieľa a my sme viedli intelektuálne rozpravy o hydratácii organizmu pivom a miestach výskytu najbližších objektov, ktoré túto možnosť ponúkajú (je zaujímavé, že do krčmy vedie najkratšia cesta vždy dolu kopcom a presne opačným smerom, ako sa pohybuje cyklista na maratóne). Túto sobotnú kratochvíľu nám prerušovali len občasné návštevy občerstvovacích staníc, ktoré boli na trati. Všetky boli parádne. Zväčša tam boli pekné baby a kopy všelijakých chuťoviek, ktoré nepriaznivo ovplyvňovali náš cieľový čas. Z tohto hľadiska hodnotím tento maratón na jednotku s hviezdičkou. Veď kde inde si môže človek užívať mastný chlieb s banánom namočeným do soli pri príjemnom ohníku? Alebo hojdačku priamo pri trati aj s pohonom v oranžovej veste? Ak o niečom takom viete, napíšte mi to do diskusie – pôjdem tam!   Týmto spôsobom sme sa dostali po nejakých 7 hodinách a nejakých drobných až do cieľa. Síce som bol narobený ako baník po týždňovke, ale aj tak spokojný. Strávil som krásny deň s príjemnými ľuďmi pri činnosti, ktorú mám rád. Zároveň veľké sorry organizátorom, ktorý na mňa tak dlho museli čakať pri trati. Aj Fučekovci v Turí si to pekne vyžrali (namiesto mňa) – vďaka Vám. A teraz nejaké tie negatíva: ...eee... kto vymyslel ten sadistický dojazd do cieľa po malebných lúčkach v podhorí Malej Fatry?? Že pozdravujem toho človeka... A prečo ma vždy pretekári z krátkej tak rýchlo predbehnú, aj keď štartujem hodinu pred nimi?? Autor: Martin Vaško Foto: Alena Ďurčová, Zuzana Zajacová, Skicool