Cyklopotulky Slováckom - bikepoint.sk

Cyklopotulky Slováckom

vložené 28. 06. 2024 o 21:08

Slovácko, oblasť ľudových piesní, krojov, tancov, vína, historických pamiatok, ale aj zaujímavých cyklotrás. Zo sedla bicykla môžete spoznávať tento malebný kraj. Cyklotrasy spájajú tie najzaujímavejšie miesta.

Na cyklopotulkách Slováckom sme boli v zložení 2 dospelí a 2 deti, staršia je náš cyklistický sparingpartner a mladšia striedala odrážadlo a vozenie sa v cyklovozíku.

Trate sú dobre značené, vedú samostatnými cyklochodníkmi alebo veľmi málo frekventovanými cestičkami. My sme sa k označeným cyklotrasám museli dostať vedľajšou cestou (niekedy menej, inokedy viac frekventovanou), ale vždy s ohľaduplnými vodičmi a bezpečne.

Ubytovanie v Boršiciach bolo príjemné, oceňujeme krásne prostredie, ideálne pre deti, 2 veľké detské ihriská, rybník, zázemie s domácimi zvieratami (svinky, zajace, sliepky, kone) a chutná strava.

V jeden deň bolo daždivo a tak sme sa presunuli do Zlína, kde bolo slnečno a navštívili sme nádhernú ZOO.

Za návštevu stojí aj zámok Buchlovice a hrad Buchlov. Tie sme navštívili pred pár mesiacmi, takže sme tieto dve zaujímavosti pri našich cyklopotulkách vynechali. Jeden cyklookruh vedie práve do tejto časti, cyklotrasa je označená ako Velkomoravská poutní cesta a na trase môžete navštíviť i ďalšie historické zaujímavosti  (Archeoskanzen a Živou vodu v Modrej, velehradský kláštor a baziliku, zrúcaninu hradu Cimburk a iné).

1. deň časť cyklotrasy Baťovho kanálu Otrokovice - Napajedla - Pahrbek a späť 17,5 km

Baťov kanál je technická pamiatka, ktorú dal vybudovať v  30. rokoch 20. storočia J. A. Baťa, a pôvodne slúžila k preprave lignitu (najmladší druh hnedého uhlia). Cyklotrasa popri kanáli má kvalitný asfaltový povrch, je rovinatá a križovatky so železničnou traťou a cesty sú riešené mimoúrovňovo.

Prvý deň sme mali zahrievací a najmä sme testovali výdrž najmladšej členky, ktorá sa už kamaráti s cykloodrážadlom (konečne). Táto časť Baťovho kanálu bola rovinatá, zväčša asfaltová, vhodná pre cyklovozík, či odrážadlo. Prestávku na obed sme si spravili v pivovare Chmelnice neďaleko mestkej radnice a prístavu. Vyrážali sme od Lodenice - Baťovské Otrokovice, kde sme zaparkovali auto.

V Napajedlách stojí za návštevu Zámok Napajedlá, žrebčín, či múzeum hračiek.

2. deň Boršice - Kostelany nad Moravou - Nedakonice - Ostrožská Nová Ves - Ostrožská Lhota -  Hluk a späť cez Kunovice - Kostelany nad Moravou - Boršice 43,5 km
Cieľom druhého dňa bolo mesto Hluk, známe tým, že sa tu natáčal seriál Slovácko se nesúdi, ale za návštevu stojí renesančná veža s múzeom a pamiatkové domy. Cesta viedla po samostatných cyklotrasách, poľných, lesných cestách, ale žiaľ boli i úseky s frekventovanou dopravou. Rovinatý, asfaltový úsek Boršice – Nedakonice – Kostelany nad Moravou viedol vedľajšími cestami s minimom áut. Od Kostelan nads Moravou sme pokračovali samostatnými cyklotrasami lesom a lúkami popri Vodárenským nádržiam (jazero) do Ostrožskej Novej Vsi. Úsek Otrožská Nová Ves – Ostrožská Lhota – Hluk viedla po vedľajších cestách, cyklotrasách. Späť sme išli na Kunovice a práve táto časť cyklovýletu viedla po frekventovaných cestách.  Záverečná časť Kostelany nad Moravou – Boršice pokračovala po poľných, vedľajších cestách, mimo automobilovú dopravu.

3. deň Boršice - Polešovice - Moravský Písek - Veselí nad Moravou -  Zarazice - Vnorovy - Strážnica - Petrov a späť 58 km

Cesta tam viedla najprv po vedľajších cestách, aby sme sa následne napojili na označenú vinársku cyklotrasu Moravská vinná v úseku Boršice -  Moravský Písek - Veselí nad Moravou. Z Veselí nad Moravou vinárskou cyklotrasou Strážnica a neskôr na cyklotrasu popri Baťovom kanáli Strážnica  - Petrov. Trasa je asfaltová, prípadne šotolina a rovinatá.  Späť sme sa vydali popri Baťovom kanáli v úseku Petrov - Strážnica - Veselí nad Moravou. A následne sme sa napojili na tú istú trasu, ktorú sme absolvovali pri ceste tam. Vo Veselí nad Moravou sme si spravili prestávku na ochutnávku zmrzliny v zámockom parku a deti sa vybláznili na detskom ihrisku pri prístavisku.

4. deň Uherské Hradište - Napajedla - 27 km

Cestou do Uherského Hradišťa sme stihli navštíviť náučný chodník Po stopách lovcov mamutov, ktorý nájdete priamo v Boršiciach. Okružná trasa náučného chodníka, na ktorej sa zoznámite so životom mamutov, je dlhá približne 1 km. Vedie prevažne cez les, takže je tu príjemne aj počas horúcich letných dní. Po ceste narazíte na 11 informačných tabúľ, stopy živočíchov a nádherné drevené sochy zvierat a ľudí. Záverečný deň našich cyklovýletov v tejto oblasti sme sa rozhodli odbicyklovať trasu z Uherského Hradišťa do Napajedlov a späť. Trasa viedla popri Baťovom kanáli, je asfaltová, rovinatá a medzi cyklistami a korčuliarmi vyhľadávaná. Opäť sme si spravili prestávku v pivovare Chmelnica.

Slovácko je úrodný kraj viníc, slnečnicových polí, marhuľových sadov, ale aj lužných lesov, ktorý vás vábi ho navštíviť a spoznať aj zo sedla bicykla na cyklotrasách Uherskohradištskou vinárskou cestou, cestou muzeí a pamiatok v podhorí Chřibu, popri Baťovom kanáli, cestou Blatnického Roháča alebo Veľkomoravskou pútnou cestou. Je si z čoho vybrať a čo nabudúce preskúmať. Radi sa sem opäť vrátime a možno pribudnú ďalšie zaujímavé cyklotrasy alebo budú vybudované samostatné cyklotrasy, ktoré spoja tie najzaujímavejšie miesta tohto regiónu. Využívali sme pri plánovaní výletov aplikáciu mapy.cz. Trasy sme prispôsobovali deťom, tak by staršia to bez problémov zvládla a menšia mala možnosť bezpečne pojazdiť na cykloodrážadle. Niektorým úsekom s frekventovanou dopravou sme sa vyhnúť, ale nedokázali.