Rambo úradoval aj v 3. etape Švajčiarska - bikepoint.sk

Rambo úradoval aj v 3. etape Švajčiarska

vložené 11. 06. 2012 o 22:12

Tretia etapa Okolo Švajčiarska bola už vopred klasifikovaná ako etapa vhodná pre úniky, ataky. Jednoducho milovníci klasík si prišli na svoje. My sme mohli dúfať a veriť, že Peter Sagan si pripraví dobrú pozíciu na prípadný hromadnejší záver, ktorý sa dal čakať. Čakala sa aj snaha Movistaru, aby ich jazdec, včerajší hrdina - Faria Da Costa mohol udržať žltý dres priebežného lídra.

Jazdcov čakal dnes tretí deň, v ktorý sa museli vysporiadať s absolútne zvlneným terénom. Prvých 55 km jazdci absolvovali na rovine, potom od ich čakalo menšie prevýšenie, ktoré však organizátori neklasifikovali ako vrchársku prémiu, pretože za 15 km pretekári prekonali 450 m nadmorskej výšky ( z 400 do cca 850m).

Už na treťom kilometri sa zrodil prvý únik dnešnej etapy. Pelotón sa ani rozjazdiť nestihol a do pedálov začali poriadne šlapať: Morkov (Saxo), Bonnafond (Agritubel), Vangenechten (Lotto). Ani jeden však nie je v celkovej klasifikácii tak vysoko, aby si mohol robiť nárok na prvé priečky. Najlepším z tejto trojice je Bonnafond, ktorý stráca však takmer desať minút.

Po prvých 50 km mala vedúca trojica náskok cez 5 minút. Náskok sa postupom času úmerne zvyšoval až k ôsmim minútam, ktoré predznačovali veľkú snahu tejto skúsenej trojice. Po menšom kopci si trojica vyšperkovala náskok až na 10 minút, čo už trošku viac vzbudzovalo pozornosť. Pelotón bol však v pohode, vedomý si svojej sily. Predsa len všetci očakávali, že v tejto etape sa začne jazdiť až na jej konci. 30 km pred koncom Jazdci absolvovali dva kopčeky, ten prvý bol organizátormi ohodnotený kategóriou číslo 3, ten druhý - záverečný 13 km pred cieľom mal hodnotu obtiažnosti 4, teda je to najľahšie stúpania. Kedže je však trinásť kilometrov pred cieľom, mohli sme očakávať nástupy, pravda, ak pelotón potvrdí svoje predpoklady a stiahne túto trojicu po toto stúpanie.

Až 100 km bol pelotón bež vážnejšej aktivity. Keď však náskok stúpol k jedenástim minútam, opraty popredných miest v pelotóne zaujali tímy Liquigas a FDJ, oba tieto celky si robili zrejme zálusk na dobré umiestnenie v dnešnej etape. Náskok pomaly klesal, 84 km pred cieľom bol už pod hranicou 10 minút.

78 km pred cieľom bol náskok vedúcej trojice - 9:10. Na pelotón teda čakalo ťažkých stíhacích 50 km po takmer absolútnej rovine. Po nej už bol na rade kopec kategórie 3, ktorý má 4 km a približne 6,9 % prevýšenie.

O štyri km neskôr došlo k pádu v pelotóne, skúsený jazdec SKY Nordhaug pocítil tvrdosť asfaltu, chvíľu mu trvalo, kým sa do pelotónu vrátil. Náskok sa podarilo pelotónu znižovať - 8:45. Nordhaug sa bezproblémov vrátil do pelotónu a mohol tak pokračovať v pretekoch. 70 km pred cieľom bola vedúca skupinka pred pelotónom 7:50. Za 14 km tak pelotón dokázal stiahnuť viac ako dve minúty.

Pelotón už v týchto okamihoch tušil, že ak chce prekaziť jazdcom z úniku ich snaženie, musí poriadne šliapnuť do pedálov. 64 km pred koncom strácal hlavný balík 7:30. Jazdci mali teda viac ako 32 km do prvého stúpania. O päť kilometrov neskôr bol náskok jazdcov z úniku už len na hranici 7:00.

55 km pred koncom nastala zaujímavá situácia, pelotón prichádzal na železničné pricestie v čase, kedy bolo uzavreté, a tak asi 140 jazdcov čakalo približne 2 minúty na priecestí. Organizátori mali teda za úlohu vyriešiť pre spokojnosť všetkých túto nepríjemnosť. Pred pelotónom bolo v tom čase 20 jazdcov, ktorí stihli prekonať priecestie pred jeho uzavretím, boli to jazdci Movistaru so svojim lídrom a pár ďalších jednotlivcov. Orgainzátori pretekov už dali pokyny na zvolnenie tempa. Dilema bola jasná. Movister argumentoval tým, že pokyn zrejme najprv dostali oni, jazdci z úniku nie.

Preteky boli teda výrazne ovplyvnené zastavením pelotónu. Movistar si počkal hlavný balík a 47 km pred cieľom mali náskok prví traja pretekári na hodnote 8:20, čo už sa zdalo že je rozhodnuté o úspešnosti úniku. 36 km pred cieľom a náskok bol stále dosť vysoký, 6:35 čo značilo, že napriek snahe Movistaru, Liquigasu sa úniku takmer isto podarí vyhrať etapu. Podstatne k tomu prispelo aj zdržanie pelotónu, ktoré bolo viac ako dvojminútové. Iskierka nádeje predsa len svietila, 32 km pred cieľom pelotón strácal 6:00. Liquigas však výborne pracoval.

Excelentná práca Liquigasu a Movistaru spôbila to, že sa hlavný balík valil ako tsunami. 28 km pred koncom a 4:30 náskoku, za 20 km tak náskok klesol o neskutočné tri minúty. Vedúca trojka už mala za sebou polku stúpania na prvú "horu". Pelotón už od začiatku stúpania začal enormne pracovať a vôbec to v balíku nevypadalo ako keby sa stúpalo, ale naopak, pretekári v tom momente išli akoby po rovine. Pracovalo aj SKY a výraz prvých pracujúcich jazdcov v balíku hovoril o tom, ako to zrejme musí bolieť.

Bonnafond, Vangenechten a Morov vyšliapali na prvý kopec ešte so sľubným náskokom cez troch minút. Čakal ich však ešte dlhý boj o sekundy. Pelotón bol každým kilometrom čoraz sebavedomejším.

20 km pred cieľom bol náskok prvej trojky 2:45. Moreno Mooser bol stále na čele pelotónu a akoby nervózne čakal na svoju šancu, kedy by mohol uniknúť. Sky spolu s Radioshackom pracovali vynikajúco a nedávali priestor na žiadne úniky. 15 km pred cieľom bol náskok pretekárov, ktorí zaútočili už na treťom kilometri 2:10. Kedže však pelotón išiel ako píla, očakával sa drsný a tesný záver.

12 km ostávalo do cieľa a tímy Liquigas, Sky a Garmin potili krv. Náskok bol už len 1:20. Saganove šance boli preto vysoké. Čakalo sa už na hromadný dojazd, i keď boli preteky ovplyvnené miernym zdržaním vďaka vlaku. Vedúca dvojica síce preťala posledné stúpanie, no pelotón už vedel, že dotiahnutie je na blízku.

7 km - Liquigas mal čelo balíku pod kontrolou a osud úniku bol spečatený. 3 km pred cieľom strácal pelotón ešte 10 sekúnd, nik však nepredpokladal, že by sa dnes nešpurtovalo. 1,6 km pred koncom už pelotón dostihol vedúcu dvojku a šprintérke tímy si robili pozíciu pre svojich šprintérov.

Sagan to dokázal! Napriek pošmyknutiu asi 300 m pred cieľom vyhral Sagan vynikajúcim akceleračným finišom, keď v záverečných metroch prešprintoval dovtedy prvého Badena Cooka z GreenEdge, tretí došiel do cieľa Ben Swift z tímu SKY. Sagan mohol dnes ďakovať svojmu tímu, ktorý pre neho vypracoval vynikajúcu pozíciu. Pelotón dnes doslova makal a letel, išlo sa nad rýchlostným priemerom.

Peter Sagan po dojazde v tlačovom stredisku:

"V poslednej zákrute som sa snažil udržať si druhú pozíciu, no na mokrej vozovke som stratil priľnavosť, dostal šmyk a inštinktívne som pustil pedál, čo ma asi zachránilo pred pádom. Mal som teda v závere aj trochu šťastia. Počas celej etapy výborne pracoval tím na šťahovaní úniku. V jednej chvíli sme si už mysleli, že ho nedostihneme, no napokon sa to podarilo. Uvidíme čo prinesú ďalšie etapy. Ak budem mať šancu ešte niečo vyhrať, určite sa o to pokúsim."

 

Poradie v 3. etape

1.SAGAN Peter LIQUIGAS-CANNONDALE 4h 35' 32''

2.COOKE Baden ORICA GREENEDGE + 00' 00''

3.SWIFT Ben SKY PROCYCLING + 00' 00''

4.GUARNIERI Jacopo ASTANA PRO TEAM + 00' 02''

5.DAVIS Allan ORICA GREENEDGE + 00' 02''

46.VELITS Peter OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 00' 02''

 

Zdroj: http://cycling-info.sk

Diskusia