Report: Beh (1. Zimný MTB maratón na Slovensku v kombinácii s behom Bratislava – Železná studienka) - bikepoint.sk

vložené 23. 01. 2013 o 00:08

Cez víkend som sa zapojil do internetovej súťaže na portáli www.bikepoint.sk o štartovné na podujatie „1. Zimný MTB maratón na Slovensku v kombinácii s behom Bratislava – Železná studienka“ a po dlhom čase sa na mňa v nejakej súťaži usmialo šťastie (za čo organizátorom súťaže touto cestou ďakujem ;-) ), tak som sa začal psychicky pripravovať na blížiaci sa športový víkend 19.-20.1.2013.

Nakoľko mám doma okno, TV a aj internet, tak som v piatok vyhodnotil situáciu, že sobotná účasť na MTB preteku by bola odo mňa priveľkým prejavom masochizmu, tak som „takticky“ nenastúpil...

Následné reakcie zúčastnených pretekárov na diskusných fórach a ich dosiahnuté výkony mi potvrdili, že keď je v lese snehu priveľa, tak to už nie je moc o bicyklovaní, ale skôr o pešej turistike a tú si vychutnám síce rád, ale nemusím pri tom tlačiť bike cez 40 cm vrstvu snehu :-).

Nedeľa ráno nasadám do auta, pristupuje kamarát Ervín a vyrážame smer Bratislava. Cesta bola v pohode, prichádzame na miesto štartu s časovým predstihom. Pri vystupovaní zisťujem, že v Bratislave je naozaj akosi chladnejšie a to množstvo snehu ma prekvapilo! Všetko zasnežené ako v rozprávke, všade ľudia pohybujúci sa na bežkách, alebo brodiaci sa v hlbokom snehu.

Miesto štartu identifikujeme ľahko podľa nafúknutej brány a vedľa nej veľko-kapacitný stan s kompletným zabezpečením pre všetkých športovcov a priaznivcov športu. Prezentácia je bez problémov (hoci keby si mám štartovné platiť sám, tak by som bol asi nemilo prekvapený obsahom žltej igelitky, no ale asi som príliš rozmaznaný – čo by som chcel v dnešnej dobe za 19€, že áno? )

V stane je komfortná klíma, tzv. „trenírková teplota“, miesta dostatok, tak sa tam prezliekame a vyrazíme sa poobzerať po okolí.

O päť minút jedenásť sa začíname zhromažďovať v okolí miesta štartu, predštartovná nervozita ma nejako obchádza, nakoľko vidím vedľa seba športovú „celebritu“ Riša Vargu a super talentovaného Miša Lámiho, ktorý je namotivovaný na celkové víťazstvo (v kombinácii MTB – BEH) + zopár ďalších výborných pretekárov.

Presne o 11:00 hod. zaznie výstrel zo štartovacej pištole a masa bežcov (celkom 145 pretekárov) vyrazí vpred. Prvý kilometer je mierne do kopca, ale beží sa po asfaltke, pričom 8 pretekárov si myslí, že vydržia svižné tempo vedúcej favorizovanej dvojice. Ja sa neponáhľam - času dosť, niektorí asi ešte nevedia, že prvotriedny povrch asfaltovej cesty sa po 1 km skončí... A tak s pohodovým časom 3:51 min. na 1. km vbiehame do „terénu“ – síce asi bežíme po asfaltke, ale tú kvôli hrubej vrstve snehu necítim a tak sa nohy šmýkajú, podhrabávajú, podlamujú, ale hlavne, že sa stále posúvam dopredu!

Postupne obieham jednotlivých členov zo skupinky optimistov, ktorí si mysleli, že vydržia tempo favoritov preteku a postupne sa dostávam na celkové piate miesto. Pred vrcholom stúpania (cca 1/2 trate) obieham Gaba, ktorý mal na štarte tiež celkom vysoké ambície (neznalý „miestnych“ pomerov sa ma tesne pred štartom spýtal: „Ktorý je to ten Lámi?“ ked som mu ukázal na Miša jeho spokojný pohľad hovoril: „To je v pohode, toho dám!“ :-) ).

Asi 200m pred sebou vidím modrý dres celkovo tretieho pretekára, s ktorým som sa doteraz nestretol vo vzájomnom dueli, preto si naivne myslím, že asi tiež prepálil úvod a v zbehu ho určite dobehnem... Tak, to som sa akosi prepočítal, nakoľko snažil som sa, ako to len šlo, ale vzdialenosť medzi nami sa vôbec neskracovala, naopak ešte narastala...

Keďže za mnou som nikoho nevidel, tak som si chvíľami celkom užíval beh zimnou krajinou, scenéria ako v rozprávke, ale aj tak bolo nevyhnutné sa sústrediť na každý jeden krok, nakoľko na zasneženom a miestami šmykľavom povrchu sa dá spadnúť kdekoľvek (aj v rozprávke :-).

Posledný kilometer bol opäť po asfaltke a tak som v pohode dobehol do cieľa v čase 37:49 min., s priemerom 4:01 min./km (žiadna sláva, minulý rok som to bežal o 2,5 min. rýchlejšie, ale tak vzhľadom na podmienky, to nebolo najhoršie).

Presne o 13:00 hod. začalo vyhodnotenie 8 bežeckých kategórií a aj absolútnych víťazov v kombinácii MTB + BEH.

Moderátor Pinďo dnes robil svoju prácu podľa mňa výborne a tak vtipnými poznámkami spríjemnil prítomným čas počas vyhlasovania víťazov jednotlivých kategórií. Celkovo som skončil 4., ale v mojej kategórii umiestnenie na 2. mieste hodnotím pozitívne a tak som sa aj ja mihol na okamih pred svetlami objektívov :-)

Kamarát Ervín vyhral kategóriu nad 50 rokov úplne suverénne, pričom v absolútnom poradí sa umiestnil na výbornom 20. mieste (klobúk, resp. termočiapku dole pred jeho výkonom!), takže naša výprava bola dnes úspešná :-)

Nedeľnému podujatiu z môjho pohľadu absolútne nič nechýbalo – skvelá organizácia, pekná a náročná trať, športové „celebrity“, ktoré medzi sebou zviedli nádherný súboj o umiestnenie (v ktorom sa asi v závere prejavila Mišova únava zo sobotného MTB maratónu a tak mu Rišo „nadelil“ iba 5 sekúnd), stabilná účasť, povzbudzovanie divákov na trati, nádherné športové zážitky a ďalšie superlatívy dávajú tomuto podujatiu slušnú nádej dožiť sa ďalšieho ročníka :-)