Tip na výlet: S cyklovozíkom po Morave - bikepoint.sk

Tip na výlet: S cyklovozíkom po Morave

vložené 22. 08. 2018 o 21:10

Obidvaja s mužom milujeme cyklistiku a najmä bicyklovanie v prírode. Narodením našej dcérky sme museli našu záľubu prispôsobiť jej potrebám. A tak ku bicyklu pribudol cyklovozík Croozer. Prispôsobiť sme museli aj trasy, aby vozík pri našich potulkách mimo spevnených ciest nelietal zo strany na stranu, pripadne nezačal nebodaj i lietať.

Keďže Neusiedlerské jazero sme na bicykli spoznávali minulý rok, tentokrát voľba padla na neďalekú Juhovýchodnú Moravu. Na týždeň sa našim domovom aj základným táborom stalo Znojmo a jeho okolie. Hotel, v ktorom sme boli ubytovaní, nás prekvapil samostatnou miestnosťou na úschovu bicyklov ako aj možnosťou ich umytia.

Na naše cyklopotulky sme si toto leto vybrali najmenší Národný park ČR Podyjí s rozlohou 63km2, ktorý leží medzi Vranovom nad Dyjí a Znojmom. Rieka Dyje tu preteká 40 km dlhým, hlbokým meandrovým údolím pri hranici s Rakúskom. Na tento národný park nadväzuje na rakúskej strane Nationalpark Thayatal. Za svoju neporušenosť vďačí oblasť ťažko prístupnému terénu a studenej vojne, počas ktorej ležala v prísne stráženom hraničnom pásme. Rieka Dyje/Thaya sa kľukatí romantickým, hlbokým údolím, ktorého strmé steny miestami pripomínajú kaňon.

Pozornosť si určite zaslúži aj širšie okolie s množstvom pohraničných hradov a zámkov, ktoré záujmu kultúry chtivých návštevníkov.

1. deň

Znojmo - Hradište - Králův Stolec - Podmolí- Vinice Šobes - Šatov - Havraníky - Znojmo. Spolu 50 km.

Prvá naša bicyklovačka viedla do Národného Parku Podyjí. Keďže značenie nie vždy bolo jasné, namiesto plánovaných 32 km sme najazdili skoro 50 km. Cyklotrasy boli viditeľne značené, či už piktogramom cyklistu alebo menšou tabuľkou - smerovníkom. Len škoda, že v tých dôležitých križovatkách nie. A pre návštevníka, ktorý zavítal prvýkrát do tejto krásnej časti Moravy to bolo ako sa vraví na šľak trafenie. A tak sme nie raz vyťahovali mapu a zapínali appky v mobile, aby sme sa vedeli správne rozhodnúť kam ďalej.

Trasa viedla asfaltovými, lesnými a poľnými cestami. Králův Stolec je jeden z najpopulárnejších vyhliadok v okolí Znojma. Vyhliadka ponuka pohľad do jedného z meandrov rieky Dyje. Po krátkej prestávke sme pokračovali ďalej do obce Podmolí a odtiaľ najfrekventovanejšou cyklotrasou číslo 5000 cez vinice Šobes a Šatov do Znojma. V Šatove stojí za pozretie unikátna Maľovaná pivnica, ktorá slúžila ako vináreň. Dokým trasa na Králův Stolec bola rovinatá, na cyklotrase vinicami Šobes nás čakali prudké stúpania i zjazdy. Slávna vinárska lokalita je známa predovšetkým rôznymi odrodami bieleho vína. Cestu si môžete spríjemniť zástavkou na ochutnávke vín priamo vo viniciach.

2. deň

Znojmo - Čížov - Hardegg. (Železná opona už nestraší) Spolu 46 km.

Tato cyklotrasa viedla väčšinou po asfaltovom povrchu. Iba časť na Hardeggsku vyhliadku cestou lesnou.

V Čížove zostal ako pamätník zachovaný krátky úsek pôvodného oplotenia vrátane strážnej veže z čias Železnej opony. A pre deti je tam aj detské ihrisko.

Nasledoval prudký zjazd cez most do najmenšieho mesta Rakúska Hardeggu, kde tróni hrad Hardegg postavený v 12. storočí. Cestou späť sa zjazd zmenil na prudké stúpanie a my sme si ho ešte predĺžili odbočkou na Hardeggskú vyhliadku s krásnym výhľadom na hlboké údolie rieky Dyje a hradu Hardegg.

3. deň

Vranovská priehrada - Lančov - Cornstejn - Bitov - Uherčice. Spolu 52 km.

Autom sa sa presunuli do Vranova nad Dyjí, odkiaľ sme vyrazili na ďalšiu cyklotrasu za hradmi a zámkami. Táto trasa sa dá absolvovať i zo Znojma, ale treba počítať s predĺžením trasy o 45 km.

Z Vranova sme sa vydali popri Vranovskej priehrade smerom na Lančov. Vranovská priehrada je prezývaná aj Moravským Jadranom, nuž na nás taký dojem nezanechala. Ďalšou zastávka na našej trase bola zrúcanina hradu Cornstejn. Cyklotrasa mala zvlnený charakter. Nasledoval zjazd do údolia k mostu, po ktorom sme prešli ponad priehradu odkiaľ sme sa strmým stúpaním dostali k Bítovskému hradu, ktorý stojí na skalnatom brale. Prvá zmienka o hrade Bítov pochádza z 11. storočia a posledným majiteľom bol barón Jíří Haas – známy to milovník zvierat, ktorý na hrade založil najväčšiu zbierku vypchatých zvierat v Európe.

Trasa nás ďalej zvlneným terénom zaviedla obcami Vysočany a Korolupy do Uherčic. Dominantou tejto obce je renesančný zámok zo 16. storočia. Súčasťou areálu sú dve záhrady – park a lesopark s hradnou zrúcaninou a obeliskom. V blízkosti zámku sa nachádza penzión Na Kolářce s výbornou kuchyňou a s ponukou domácich vín. Do Vranova sme sa vrátili trasou cez obce Podhradí nad Dyjí, Starý a Nový Petřín a Podmyče.

4. deň

Vranov nad Dyjí - Podmyče - Šafov - Riegersburg - Felling – Hardegg – Čížov - Vranov nad Dyjí. Spolu 55 km.

Opäť na bicykle nasadáme až vo Vranove nad Dyjí. Z Vranova cez Podmyče a Šafov sme po cyklistickej trase prišli k hraniciam s Rakúskom. Následne sme prešli mestom Riegersburg, kde sa nachádza jeden z najkrajších zámkov rakúskeho baroka. Určite stojí aspoň za krátke zastavenie.

Príjemnou cyklotrasou sme pokračovali do Fellingu a odtiaľ do už spomínaného Hardeggu (modrá cyklotrasa Mýty a povesti tuším). Ďalej cez hraničný prechod do Čížova a odtiaľ cez kopec Větrník po cyklotrase 48 a nasledujúcej žltej cyklotrase až do Vranova.

Najazdené kilometre treba brať s rezervou, nakoľko nie vždy sme trafili správnu cestu, a nechtiac sme si ju predĺžili prípadne skrátili. Všetky trasy sú vhodné pre cyklovozík, či trekingové bicykle. Buď vedú mimo ciest s premávkou (poľné, ľahké turistické alebo na Rakúskej strane cesty určené len pre cyklistov) alebo po cestách s minimálnou premávkou automobilov. Na všetkých uvedených cyklotrasách sú možnosti k zahnaniu smädu i hladu. Cyklista aj turista je všade vítaný a je pevnou súčasťou tohto regiónu. Celá oblasť NP Podyjí je popretkávaná krásnou a neporušenou prírodou, z ktorej sála pokoj.

Okolité obce sú bohaté na pamätihodnosti (zámky, hrady, zámocké parky, zrúcaniny, či bunkre) a určite stoja i za návštevu s prehliadkou. Ak chcete tráviť dovolenku aktívne na bicykli a popritom aj niečo spoznať a zažiť, tak tento región má všetky predpoklady vaše nároky splniť.