Cesta

Wiggins vrámci prípravy na Giro uprednostňuje tréning pred pretekmi
11. 02. 2013 Reportáže

Bradley Wiggins oficiálne potvrdil, že pred blížiacim sa Giro d’Italia obmedzí svoje pretekanie. Britský jazdec tým pádom vypustí z plánu Tirreno-Adriatico a namiesto toho sa bude pripravovať v tréningovom kempe na jednom z kanárskych ostrovov Tenerife. Úradujúci šampión Tour de France sa tento týždeň predstaví na Tour of Oman spolu s mnohými rivalmi, medzi ktorými nebudú chýbať Vincenzo Nibali a Alberto Contador. Po Ománe má Wiggins namierené na najjužnejší španielsky ostrov, kde sa vo vysokej nadmorskej výške a izolácii bude pripravovať na náročné Giro d’Italia. „Po tomto preteku idem na Tenerife. Nezúčastním sa na Paríž-Nice, Tirreno-Adriatico, alebo žiadnom z týchto závodov,“ povedal pre správy o cyklistike sám Wiggins. Ostrov západne od afrického pobrežia poskytuje priaznivé podmienky na prípravu na talianske Giro. Mnohé pohoria a kopce umožnia Wigginsovi trénovať vo vysokej nadmorskej výške a pozdĺž pobrežia. Minulý rok sem Wiggins takisto zavítal pred svojim úspechom na Critérium du Dauphiné a Tour de France. Omán bude pre skupinu pripravujúcu sa na Giro posledným pretekom až do marcovej Volta a Catalunya a aprílového Giro del Trentino a Liège-Bastogne-Liège. Jazdci dávajú jednoznačne prednosť menším pretekom pred závodmi WorldTour. „Teší náš, že Bradley Wiggins využíva nášho preteku ako prípravu na jeho sezónu,“ vyjadril svoje potešenie spolumajiteľ Tour of Oman Eddy Merckx. „Uvidí, ako je na tom a ako tvrdo má ešte pracovať. Alberto Contador, Chris Froome, Vincenzo Nibali, Cadel Evans...všetci sú tu.“ Poriadna príprava Wigginsa pred náročným etapovým pretekom by mala zaručiť tipovanie fanúšikov na jeho dobrý výkon. Autor: Juraj Mička Zdroj: cyclingnews.com, uciworldtour.com Foto: www.flickr.com  

Katalóg LAPIERRE 2013 rozšírený o dva nové modely
30. 01. 2013 Reportáže

Firma Lapierre na základe zvýšeného dopytu po cestných bicykloch pridala do ponuky 2013 dva medzisezónne modely cestných bicyklov v teamových farbách FDJeux – Audacio 450 a Sensium 250     Uvedené modely boli pridané aj na internetové stránky www.lapierre-bikes.sk do aktuálnej kolekcie 2013.

Boonen skončil v nemocnici s infikovaným lakťom
22. 01. 2013 Reportáže

Novej sezóne Toma Boonena sa postavila do cesty nová prekážka—po tom ako sa podrobil operácii ľavého lakťa musel belgický jazdec nasadiť antibiotiká a stráviť pár dní v nemocnici. Tím Omega Pharma-QuickStep zverejnil túto novinku na tlačovej porade práve keď Tomoví spolujazdci pretekali na úvodnej etape Tour de San Luis v Argentíne. Do závodu namiesto Boonena nastúpil Mark Cavendish. Ako sa po prvej etape ukázalo, Mark Cavendish bol správna voľba. Boonen sa v súčasnosti zotavuje v nemocnici v belgickom meste Herentals. Sám jazdec považuje za šťastie, že infekcia nespôsobila vážnejšie problémy. Operácia bola podnietená baktériou, ktorá sa dostala do malej rany utŕženej po nedeľnom (nie vážnom) incidente na horskom bicykli. „Spadol som na lakeť, ale nebolo to nič vážne. Po návrate domov som ranu očistil a dezinfikoval. Počas týždňa bolo všetko v poriadku, avšak v sobotu, 19. januára, začal lakeť napúchať. Začal som mať ohľadom rany obavy, a preto som spolu s lekárskym tímom zašiel do nemocnice v Herentals,“ povedal pre športové správy Boonen. „Po prehliadke a predpise antibiotík som odišiel domov, avšak nasledujúci deň pri ďalšej prehliadke sa doktor pri pohľade na napuchnutie rozhodol lakeť ihneď operovať. Musím sa poďakovať lekárskemu tímu za porozumenie a rýchly zásah,“ dodal. Situácia sa momentálne neustále zlepšuje a už na budúci týždeň sa Boonen plánuje vrátiť späť do tréningu. Aj keď jazdcove zranenie prišlo tesne pred začiatkom klasík, operovaný lakeť by nemal nijako ovplyvniť tipovanie na Boonenov výkon. Autor: Juraj Mička Zdroj: cyclingnews.com

Armstrong o svojom dopingu veľmi stručne ANO, ANO, ANO.
18. 01. 2013 Reportáže

Armstrong sa priznal k tomu čo sa čakalo /nečakalo/ v známej Americkej šou moderatorky Winfi Oprahrey. Celé priznanie bolo veľmi, veľmi stručné niekolko krát ANO na otázky jeho dopingu, výmeny krvi či EPO. Každy si urobte svoj názor sám. Autor: Luboš Dupkala Foto: Reuters

Jazdci sa vyjadrili o náročnosti Vuelty 2013
14. 01. 2013 Reportáže

S rekordným počtom vrcholových cieľov etáp na Vuelte 2013, trojica najlepších jazdcov minulého ročníka sa jednoznačne zhodla na tom, že profil trate v tomto roku je najťažší, aký kedy videli. „Trať je veľmi podobná tej v minulom roku, avšak nachádza sa tam ešte viacej stúpaní. Bude to veľmi náročné od začiatku až po koniec,“ vyjadril sa jazdec Katushe Joaquim Rodriguez pre športové správy. „Bude to snáď najťažší ročník vôbec.“ „Už aj úvodná tímová časovka je dostatočne dlhá na to (27 km), aby sa v nej začali prejavovať rozdiely. A potom s veľkým stúpaním v druhej etape okamžite uvidíme, komu sa darí a komu nie. Galícia je veľmi ťažký región na závodenie, ak nie ste v dobrej forme,“ pokračoval Rodriguez. S náročnými etapami v priebehu celých pretekov nebude možné, aby jazdci poľavili na svojom tempe na žiadnej z nich. Udržať si aktuálne výsledky z minulého roka sa bude hádam najviac snažiť minuloročný víťaz Alberto Contador. Ten podobne ako Rodriguez vyjadril svoje obavy ohľadom úvodnej časovky. Tá totiž obsahuje stúpanie a je nechránená pred vetrom. „Vezmite si napríklad horské stúpanie v druhej etape—budete mať ešte stále unavené nohy z predošlej časovky. Bude to veľmi náročný a napínavý pretek,“ vysvetľoval Contador. Minuloročný druhý jazdec Alejandro Valverde ohodnotil Galíciu ako terén, ktorý nemá takmer žiadnu rovinu. Navyše si je uvedomuje, že v takom náročnom prostredí bude veľmi jednoduché stratiť veľa času, a preto by sa o víťazovi mohlo rozhodnúť ešte ďaleko pred poslednou etapou. Autor: Juraj Mička Zdroj: cyclingnews.com Foto: www.as.com

Írsky žurnalista Kimmage nepresvedčený Wigginsom a tímom Sky
03. 01. 2013 Reportáže

Írsky novinár Paul Kimmage vyjadril svoje pochybnosti ohľadom Bradleyho Wigginsa a dominancie jeho tímu Sky na minuloročnej Tour de France. „Nepoznám nikoho, kto by mohol povedať, že výhra Sky bola úplne presvedčivá,“ povedal pre nemecké noviny Frankfurter Allgemeine. Vzápätí sa vyjadril, že vo Wigginsovi a jeho tíme vidí príliš mnoho podobností s práve o tituly zbaveným Lancom Armstrongom. Na Paula Kimmaga počas leta mnohokrát smerovala otázka, či si myslí, že na Tour sa dopuje. „Neviem,“ povedal pre správy o cyklistike. „Ak porovnáte oba prípady—výhru Armstronga a Wigginsa—tak sa tam nachádzajú podobnosti, ktoré sú alarmujúce.“ Žurnalista poukázal najmä na prítomnosť Dr. Geerta Leindersa, ktorý v tíme Sky pôsobil počas rokov 2011 a 2012. Leinders bol predtým doktorom Rabobanku v období, kedy sa v tíme údajne dopovalo. Dominancia Wigginsovho tímu len pridávala Kimmagovi na obavách. „Pozrite sa na to, aké dominantné boli ich tímy—Postal pre Armstronga, a Sky pre Wigginsa. Oba mali štyri až päť kľúčových jazdcov, ktorý počas celej Tour podávali dobrý výkon bez jedného slabšieho dňa. Myslíte si, že to dáva zmysel?“ pokračoval novinár. Kimmage takisto poukázal na dohru po Tour de France, kedy Sky prepustil tímového doktora a spolu s ním aj troch ďalších. Medzi tými čo odišli bol aj jeden z najlepších jazdcov Michael Rogers. Novinárove domnienky a tipovanie ešte nič neznamenajú, avšak majú aspoň za následok, že sa na doping vo WorldTour tímoch sústredí väčšia pozornosť. Autor: Juraj Mička Zdroj: cyclingnews.com Foto: teamsky.com

Orica GreenEdge ide po víťazstve na Austrálskom národnom šampionáte v cestnej cyklistike
28. 12. 2012 Reportáže

Znovu v plnej sile a s preplnenou súpiskou nastúpi domáci tím Orica GreenEdge do Austrálskeho národného šampionátu v cestnej cyklistike začiatkom januára v Ballarate pri Melbourne. Tím bude obhajovať minuloročný titul v mužskej kategórii získaný Simonom Gerransom a takisto triumf v individuálnej časovke. Ten sa podarilo vyhrať Lukovi Durbridgeovi. Novinkou tohtoročného preteku bude okrem spomínaných kategórii aj kritérium. Šampionát začne časovkou na novej uzavretej trati. Súťažiaci jazdci spravia najprv jedno kolo okolo jazera Wendouree a potom sa smerujúc popod víťazný oblúk a pozdĺž ulice Cti vrátia späť na začiatok trate. Minuloročný víťaz austrálskej časovky Luke Durbridge si na svoje konto pripísal aj úspechy na Tour du Poitou-Charentes a Circuit de la Sarthe (vrámci UCI Europe Tour) a víťazstvo v individuálnej časovke na Critérium du Dauphiné (UCI WorldTour). Durbridge bol takisto súčasťou družstva, ktorému sa podarilo získať bronz na mužskej časovke Majstrovstiev sveta v Holandsku. Pre správy o cyklistike Durbridge povedal: „Samozrejme, obhájenie titulu na národnej časovke je jedným z mojich cieľov a bolo by fantastické ho vyhrať znovu. Ale takisto budem podporovať tím v cestnom preteku a možno aj využívať svoje vlastné šance.“ Durbridgeov spolujazdec si minulý rok na starej časovkovej trati prišiel ku zraneniam po tom, ako spadol po predbehnutí nákladným vozidlom. V novej sezóne preto organizátori sprísnili bezpečnostné opatrenia, čím uľahčia fanúšikom tipovanie na víťaza, pretože z hry vypadne premávka. Durbridge reagoval: „Uzavretie trate dodá jazdcom pokoj na duši, že sú pri preháňaní sa ulicami rýchlosťou 60 km za hodinu v bezpečí.“ Autor: Juraj Mička Zdroj: cyclingnews.com

Bradley Wiggins ašpiruje na výhru oboch Tour
18. 12. 2012 Reportáže

Bradley Wiggins z tímu Sky naznačil, že s najväčšou pravdepodobnosťou bude usilovať o víťazstvo na dvoch najobtiažnejších cyklistických pretekoch sveta—Giro d’Italia a Tour de France 2013. Po úspešnom roku, v ktorom vyhral Tour de France, olympijskú časovku a získal ocenenie Osobnosti roku od BBC Sports, využije 32-ročný Brit svoje úspechy k získaniu ešte významnejšieho triumfu. Aktuálny výsledky a archívy ukazujú, že v celej histórii cyklistiky sa iba siedmym jazdcom podarilo ukoristiť prestížne double Tour de France–Giro d’Italia v tom istom roku. Navyše len trom z nich sa to podarilo viac ako raz. Víťazstvo v kategórii suverénne patrí Eddymu Merckxovi, ktorý obtiažne double získal dokonca hneď trikrát, a to v rokoch 1970, 1972 a 1974. Wiggins priznal, že bude takmer nemožné vylepšiť úspešnú sezónu 2012, ale i napriek tomu sa stále zameriava na víťazstvo oboch Tour. Tento prístup môže pre Wigginsa znamenať veľkú výhodu, pretože väčšina ostatných jazdcov sa sústredí iba na jednu veľkú Tour 2013. Najväčším rivalom britského cyklistu na Giro d’Italia bude Talian Vincenzo Nibali, zatiaľ čo na Tour de France bude musieť Wiggins čeliť Albertovi Contadorovi. Po nedeľnom ocenení britskej Osobnosti roku ale Wiggins prezradil, že je pripravený čeliť takej výzve. „Vždycky som chcel vyhrať tú druhú Tour. Teraz som obhajujúci šampión a chcem skúsiť vyhrať aj tú prvú, Giro d’Italia, a hneď za ňou Tour de France. Ľudia hovoria, že to je nemožné, tak sa na to poďme pozrieť a uvidíme,“ povedal Bradley Wiggins pre Guardian. Wiggins sa bez ohľadu na športové tipy pokúsi prepísať dejiny britského športu a pri jeho pokuse sa na úradujúceho šampióna budú po jeho prehlásení upierať zraky mnohých. Autor: Juraj Mička Zdroj: cyclingnews.com Foto: BBC News

Taliansky doktor Filippo Manelli dostal doživotný zákaz
23. 11. 2012 Reportáže

Taliansky antidopingový tribunál udelil doktorovi Filippovi Manellimu doživotný zákaz po tom, ako dôkazy od polície a vyšetrovanie USADA ukázalo, že taliansky doktor inštruoval Leonarda Bertagnolliho užívať Erythropoietin (EPO) a rastový hormón. Podľa zbierky zákonov a pravidiel Svetovej antidopingovej agentúry, Dr. Manelli už nebude môcť nikdy pracovať v oblasti športu, alebo sa čo i len zúčastňovať športových udalostí. Talianska polícia zverejnila vyhlásenie pochádzajúce zo spisov USADA ohľadom amerického tímu US Postal Service, v ktorom profesionálny cyklista Bertagnolli priznal, že v roku 2003 mu doktor radil ohľadom užívania EPO. „EPO som začal brať na základe rád Filippa Manelliho v roku 2003. Povedal mi, že si ho mam strieknuť do kože v oblasti slabín a ukončiť dávkovanie týždeň pred začiatkom pretekov,“ povedal Bertagnolli pre športové správy. Manelli navyše radil Bertagnollimu užívať rastový hormón Geref aj napriek jazdcovmu problému so štítnou žľazou. „Hormón som bral kvôli mojim problémom len zopárkrát. Manelli o ňom vedel, ale aj tak trval na jeho užívaní. Pri návštevách jeho kancelárii v Garvade mi poskytoval rady o tom, aké prípravky mám používať. Za návštevy a látky si nechával zaplatiť,“ dodal cyklista. Spolupráca talianskeho doktora a cyklistu datuje do rokov 2003 až 2006. Po tomto období Bertagnolli vystriedal Manelliho za doktora Ferrariho, ktorý bol taktiež len nedávno obvinený z podobných praktík. Prípad policajného vyšetrovania by sa mal uzavrieť už v decembri, kedy polícia predá svoje zistenia do rúk talianskych antidopingových vyšetrovateľov. Tipovanie na zapletenie ďalších cyklistov a doktorov nie je v pokračujúcom vyšetrovaní vôbec vylúčené. Autor: Juraj Mička Zdroj: cyclingnews.com Foto: dailypeloton.com

UCI zakladá dopingovú horúcu linku
13. 11. 2012 Reportáže

UCI sa rozhodlo založiť dôvernú horúcu linku, ktorá by jazdcom umožnila priznať svoje dopingové prehrešky. Svetová federácia sa odhodlala vydať týmto smerom po dopingovej afére Lanca Armstronga a zároveň tak verí, že sa stane pre jazdcov viac otvorená a prístupná. Za oficiálnym zverejnením linky stojí samotný prezident UCI Pat McQuaid. „UCI chce byť jazdcom čo najviac otvorená - najmä tým, ktorí by chceli prediskutovať záležitosti a obavy ohľadom dopingu. Preto sa v nasledujúcich týždňoch bude UCI pracovať na založení novej dôvernej linky,“ zneli slová prezidenta v správe adresovanej cyklistom. Pat McQuaid si je vedomý, že chvíľu potrvá, čím si nový systém získa u jazdcov dôveru; zároveň však vyjadril svoje presvedčenie o dosiahnutí spoločného cieľu. Aktuálne výsledky a informácie od samotných jazdcov môžu pozitívne prispieť ku zmene kultúry, ktorá je v cyklistike veľmi potrebná. V súvislosti s dôvernou linkou sa prezident v správe vyjadril i ohľadom sťažnosti adresujúcej skutočnosť, že sa UCI nie vždy zaoberalo všetkými informáciami poskytnutých jazdcami: „Touto cestou by som vás chcel uistiť, že UCI vždy konalo na základe poskytnutých informácii a aj vždy konať bude, aspoň vrámci toho, čo umožňuje zákon.“ Snaha prezident McQuaida o očistenie mena cyklistiky, ktoré bolo tohto roku pošpinené práve dopingovou aférou víťaza siedmych pretekov prestížnej Tour de France Lanca Armstronga, je význačná a umožní tak fanúšikom smerovať svoje športové tipy na výkon cyklistov i naďalej. Autor: Juraj Mička Zdroj: cyclingnews.com  

TOUR DE FRANCE s číslom 100 bola predstavená
25. 10. 2012 Reportáže

Storočnica Tour de France pravdepodobne ponúkne fantastické divadlo. Organizátori si dali záležať, aby výročie dopadlo dobre a cyklisti už teraz musia makať, aby náročný profil zvládli podľa svojich predstáv. Tour 2013 vyhrá iba najkomplexnejší cyklista. Sto rokov, to už je slušný vek, aj keď samozrejme v cyklistike poznáme aj staršie súťaže. Veď za vôbec prvé cestné preteky sa považujú preteky Paríž-Rouen z roku 1869. 100 rokov je však okrúhle jubileum ako hrom a treba ho poriadne osláviť. Isté je, že aj na konci Tour de France 2013 bude tiecť šampanské, ale pretekári to nebudú mať jednoduché. Organizátori totiž pripravili celkom zaujímavú trasu, a to vysvetľuje, prečo tohtoročná Tour musela byť "horšia". Jednoducho storočná dáma musí naozaj zažiariť a potvrdiť, že je hodná svojho mena. Ako to býva každý rok, aj teraz ušli informácie ešte pár týždňov pred oficiálnym predstavením. Časť z nich sa potvrdila, no na niektoré mediálne výplody treba zabudnúť, prípadne počkať ďalší rok. O štarte na Korzike sa už hovorilo dlho, aj oficiálne. 29. júna teda všetko vypukne v Porto Vecchio. Tour de France zavíta na ostrov v Stredozemnom mori prvýkrát v histórii a zdôrazňuje to aj riaditeľ pretekov Christian Prudhomme: "Zo štyroch hlasujúcich sme boli traja za Korziku. Štart sme chceli dať na miesto, kde ešte preteky neboli a to sa nám aj podarilo." Na ostrove budú prvé tri etapy a práve etapa do Bastie je ako vyšitá pre šprintérov. Mark Cavendish tak môže dúfať, že OPQS aj po strate dôležitého sponzora Q8 postaví tím, ktorý ho ako papierového top favorita privedie až na cieľovú čiaru. Ak sa zadarí, mohol by ho mať na sebe aj prvé tri dni. A možno aj štyri, pretože po návrate na pevninu je na programe prvá, tímová, časovka v Nice. Chlapci z OPQS určite budú chcieť ukázať, že dúhové dresy z Holandska majú zaslúžene. Konkurencia však bude veľká a obrovskú motiváciu budú mať aj skvelí časovkári zo Sky či Garminu. Tímová časovka má 25 kilometrov. Okrem toho ešte čakajú na pretekárov ďalšie dve individuálne časovky, v desiatej a sedemnástej etape. Ak nerátame tímovú časovkou, tak pretekári absolvujú 65 časovkárskych kilometrov. Oproti zhruba stovke v tomto ročníku. Šance špecialistov v boji proti chronometru tak mierne klesajú (ešte stále sú však väčšie než pri Gire či Vuelte), naopak rastú šance vrchárov, a to je presne to čo verejnosť chce vidieť. Prvé kopce absolvuje pelotón v Pyrenejách, aj keď zaujímavé je, že v týchto horách budú vlastne len dve etapy. Už ôsma, teda prvý vrchársky deň, má dojazd na kopci. Ide o starý-známy Ax-3 Domaines s dĺžkou osem kilometrov a prevýšením 8,2 desatiny percenta. Tradičný štátny sviatok Dňa dobytia Bastilly bude, ako sme si v posledných ročníkoch zvykli, útokom francúzskych tímov a pretekárov na ďalšiu legendu Tour, Mont Ventoux. Thomas Voeckler bude obhajovať bodkovaný dres, takže určite bude jedným z ašpirantov. Netreba však zabúdať ani na mladíka a špičkového vrchára Rollanda. Samozrejme, pretekári ostatných národností im to budú chcieť prekaziť. To najlepšie z kopcov príde na koniec. Kráľovská etapa pôjde z Gapu na ďalší zvučný vrchol Alpe d'Huez a aby toho nebolo málo, pretekári ho absolvujú hneď dvakrát. Tu už sa naplno budú chcieť ukázať favoriti ako Alberto Contador, Andy Schleck či Chris Froome, my dúfame, že dobre sa bude dariť aj Petrovi Velitsovi, ktorý sa už na tomto kopci predviedol v dobrom svetle v roku 2010. Dorážkou pre útočeniachtivých a poslednou možnosťou zabojovať o cenné sekundy, budú ešte ďalšie dve nasledujúce horské etapy. Pri dobrej konštelácii hviezd sa dočkáme víťaza až v 20. etape do Annecy-Semnoz. Model troch náročných horských etáp za sebou Tour "odpozerala" od Gira, kde to je každoročnou samozrejmosťou. Zaujímavosťou sú až tri letecké presuny počas Tour, čo je historické maximum. Hoci sa účastníci veľa nacestujú "po vzduchu", paradoxne počas bežných večerov medzi etapami sa na veľké vzdialenosti presúvať nebudú. V skratke povedané, na pretekárov čaká spolu šesť horských etáp, pričom štyri dojazdy sú na kopci. Nepotvrdili sa fámy o tom, že cieľ bude napriek tradícii na Alpe d'Huez. Naopak, zvyky sa dodržia a dokonca vylepšia. Oslava víťaza bude štartovať až vo večerných hodinách a dojazd na Champs-Élysées je naplánovaný o 22-hej hodine. Podarí sa Peťovi Saganovi po Madride zvíťaziť aj v Paríži, kde už má jednu druhé miesto? Uvidíme. Všetci však budeme dúfať, že 21. júla, keď spoznáme pretekára, ktorý najrýchlejšie prejde všetkých 3479 kilometrov, si povieme, že to opäť stálo za to a zážitky nám zo storočnice len tak nevyprchajú. Tak všetko najlepšie "stará dáma"! Tour de France 2013 po etapách: 1. etapa, Porto-Vecchio - Bastia, 212 km 2. etapa, Bastia - Ajaccio, 154 km 3. etapa, Ajaccio - Calvi, 145 km 4. etapa, Nice, 25 km, tímová časovka 5. etapa, Cagnes-sur-Mer - Marseille, 219 km 6. etapa, Aix-en-Provence - Montpellier, 176 km 7. etapa, Montpellier - Albi, 205 km 8. etapa, Castres - Ax-3 Domaines, 194 km, horská 9. etapa, Saint-Girons - Bagnères-de-Bigorre, 165 km, horská oddychový deň 10. etapa, St-Gildas-des-Bois - Saint-Malo, 193 km 11. etapa, Avranches - Mont-Saint-Michel, 33 km, individuálna časovka 12. etapa, Fougères - Tours, 218 km 13. etapa, Tours - Saint-Amand-Montrond, 173 km 14. etapa, Saint-Pourçain-sur-Sioule - Lyon, 191 km 15. etapa, Givors - Mont Ventoux, 242 km, horská oddychový deň 16. etapa, Vaison-la-Romaine - Gap, 168 km 17. etapa, Embrun - Chorges, 32 km, individuálna časovka 18. etapa, Gap - Alpe d'Huez, 168 km, horská 19. etapa, Bourg d'Oisans - Le Grand Bornand, 204 km, horská 20. etapa, Annecy - Annecy-Semnoz, 125 km, horská 21. etapa, Versailles ­- Champs-Elysées, 118 km   ZDROJ:http://cycling-info.sk Foto: letour.fr

Otvorený list ministrovi dopravy o naliehavosti riešenia cyklodopravy
24. 10. 2012 Reportáže

Otvorený list ministrovi dopravy o naliehavosti riešenia cyklodopravy. Jedným zo záverov konferencie cyklistická doprava bolo aj uznesenie s konkrétnymi oblasťami, ktoré by sa mali zlepšiť v oblasti cyklodopravy. prinášame vám preto znenie otvoreného listu, ktorý bol odoslaný práve dnes 23.10.2012. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR do rúk ministra pána Jána Počiatka V Žiline dňa 22.10.2012 Výzva na konkrétnu podporu cyklodopravy a cykloturistiky na základe záverov z celoslovenskej konferencie Cyklistická doprava 2012 konanej v dňoch 10.-11.októbra v Košiciach. Vážený pán minister, Vyše 80 odborníkov, zástupcov mestských a krajských samospráv, ako aj občianskych aktivistov sa zišlo v dňoch 10.-11.októbra v Košiciach, kde sa konal už 4.ročník konferencie Cyklistická doprava 2012. Konferenciu organizovalo OZ MULICA v spolupráci s Košickým samosprávnym krajom, pričom konferencia vytvorila priestor na aktívnu výmenu skúseností z oblasti riešenia cyklistickej infraštruktúry, cykloturizmu, ako aj systematickej podpory zo strany samospráv. Všetci účastníci konferencie vnímali veľmi pozitívne, že sa po prvýkrát takto zameranej konferencie zúčastnili aj zástupcovia Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, ktorí aktívne a pozitívne pristupovali k riešeniu podmienok pre cyklistov a dúfajú, že aktívna spolupráca Vášho ministerstva bude pokračovať aj naďalej pri aplikovaní pripravovanej Národnej cyklostratégie. Účasť zástupcov Vášho ministerstva vnímali všetci účastníci konferencie, ako prejav záujmu riešiť problematiku cyklistiky a cykloturistiky systematicky aj na národnej úrovni. My, predstavitelia organizácií, ktoré sa dlhodobo a efektívne venujú rozvoju cyklodopravy a cykloturistiky na Slovensku, to považujeme za veľmi pozitívny fakt. Veríme, že aktívny prístup Vášho ministerstva môže viesť k tomu, že aj Slovensko dokáže v krátkej dobe reflektovať moderné trendy zvyšovania významu bicykla ako plnohodnotného dopravného prostriedku, ktorý pomáha zvládať problémy, vyplývajúce z prudkého rastu dopravných nárokov našej spoločnosti. Je tiež zrejmé, že bicykel predstavuje veľmi dobrý spôsob využitia turistického potenciálu regiónov Slovenska, s čím súvisí aj zvýšenie ich konkurencieschopnosti. Pohyb na bicykli má pritom aj jasný sociálny aspekt a je prístupný širokým vrstvám obyvateľstva. Na základe vyššie uvedených faktov sa účastníci konferencie uzniesli na tom, že by uvítali, aby v súlade s programovým vyhlásením vlády, v ktorom sa vláda zaviazala k podpore nemotorovej, predovšetkým cyklistickej dopravy a v nadväznosti na pripravovanú „Národnú stratégiu rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v SR“ zameralo Vaše ministerstvo v súčinnosti s ostatnými ministerstvami svoju pozornosť predovšetkým na: Zriadenie pozície nezávislého národného cyklokoordinátora na centrálnej úrovni a na motivovanie krajských a mestských samospráv k menovaniu svojich vlastných cyklokoordinátorov, ktorí sa budú venovať cyklistickej doprave. Vytvorenie trvalého systémového riešenia financovania rozvoja cyklodopravy a cykloturistiky v súlade s navrhovanými opatreniami v národnej cyklostratégii. Využitie pripravovaného programovacieho obdobia Eurofondov na roky 2014-2020 na jednoznačné vyčlenenie financií na rozvoj cyklistickej infraštruktúry definovaním patričných opatrení v relevantných operačných programoch. Riešiť problematiku technickej legislatívy pre navrhovanie cyklistických komunikácií! Poz.: Odporúčania sú uvedené zostupne podľa dôležitosti od 1 po 4. Vyššie uvedené odporúčania podporujú, okrem účastníkov konferencie, aj nasledovné organizácie:   Občianske združenie Mulica, Žilina Občianska cykloiniciatíva, Banská Bystrica Nadácia Ekopolis, Banská Bystrica Slovenský cykloklub, ústredie, Piešťany Bratislavský samosprávny kraj Kostitras, Prešov Cyklo Adventure Slovakia, Zvolen Združenie kRaj, Nitra Cyklokoalícia, Bratislava Spolok na podporu skrášľovania Košíc Bystricykel, Považská Bystrica   Poverená kontaktná organizácia: OZ Mulica, Bláhova 21, 010 04 Žilina-Bánová Marián Gogola

Ferrari môže čeliť obvineniam v Armstrongovom prípade
12. 10. 2012 Reportáže

Armstrongov bývalý doktor tréner Michele Ferrari môže čeliť okrem doživotného zákazu, ktorý mu udelila americká antidopingová agentúra, aj obvineniam od talianskych autorít. Najnovšie vyšetrovania vedené talianskym prokurátorom Benedettom Robertim sa už čoskoro schyľujú ku koncu. Správa vyšetrovania udáva mená vyše 70 osôb vrátane 20 vrcholových športovcov, ale aj doktorov a iných členov tímu zapletených v nedovolených aktivitách. Cyclingnews.com už dávnejšie zverejnil mená niektorých z vyšetrovaných cyklistov, ako napríklad Giovanni Visconti, Diego Caccia, Moris Possoni a ďalší. Aktuálne výsledky navyše uviedli aj meno Leonardo Bertagnoli, ktorý sa sám priznal, že s doktorom Ferrarim v minulosti spolupracoval. „Armstrong nepodlieha vyšetrovaniu. Do prípadu nie sú zapletený žiadny Američania, ale vyšetruje sa zopár cudzincov. Takisto tam nie sú ani tenisti či žiadny iný atléti zo známych športov,“ prezradila podrobnosti agentúra Associated Press. Ferrari bol už v minulosti obvinený zo športových podvodov. Jazdec Filippo Simeoni v roku 2004 vypovedal o niektorých praktikách talianskeho doktora. Ferrari vraj odporúčal cyklistovi pri tréningu používať EPO a testosterón. Vtedajšie usvedčenie doktora spôsobilo rozhorčenie Lanca Armstronga, ktorý ho v interview pre Le Monde nazval klamárom. Po verdikte sa Armstrong od doktora dištancoval a počas Tour de France v roku 2004 Simeoniho ostro kritizoval. Aj keď 2 roky po tom boli obvinenia na Ferrariho stiahnuté, talianska federácia mu udelila doživotný zákaz a pokutovala všetkých jazdcov, ktorí s ním od udelenia zákazu spolupracovali. Tipovanie na Ferrariho zaplatenie sa do Armstrongovho prípadu sa takisto ukázali byť pravdivé. Americká antidopingová agentúra USADA predložila dôkazy, že Armstrong platil doktorovi veľa peňazí aj po tom, ako s ním v roku 2004 údajne prerušil akýkoľvek profesionálny kontakt. Autor: Juraj Mička Zdroj: cyclingnews.com  

Talianska tlač zverejnila podrobnosti o Giro d’Italia 2013
26. 09. 2012 Reportáže

Pred oficiálny predstavením novej trate budúcoročného Giro d’Italia, ktoré je na programe nadchádzajúcu nedeľu, prezradila talianska tlač niektoré detaily tohto trojtýždenného preteku. RSC Sport už oznámil, že náročný závod sa začne 4. mája v meste Neapol a namiesto Milána bude 26. mája končiť v Brescii. Športové správy periodika Tuttosport prezradili prítomnosť novej etapy na ostrove Ischia. Zaujímavosťou je, že malý ostrov neďaleko Neapolu, ktorý sa budúci rok stane dejiskom časovky, preteky nehosťoval od roku 1959. Rozhodnutie začleniť ostrov do pretekov naznačuje povahu závodu v Neapoli – v pobrežnom meste sa s najväčšou pravdepodobnosťou bude na mestskom okruhu jazdiť cestná etapa. Etapy prvého týždňa Gira majú nesmerované na juh Talianska. Novinky takisto spomínali prítomnosť dlhej časovky naplánovanej po týždni závodenia, ktorá by mohla výrazne premiešať priebežné poradie. Okrem už spomínaných časoviek môžu v 19. etape jazdci takisto očakávať horskú časovku. Celková dĺžka časoviek sa tak blíži ku 100km. Prvý deň oddychu je zatiaľ naplánovaný na 13. máj po odjazdení etapy vo Florencii. Na tipovanie víťaza je síce ešte priskoro, už teraz je však jasné, že domáci jazdec Vincenzo Nibali s novým tímom Astana bude horúci kandidát na taliansky titul. Od Nibaliho sa očakáva, že presvedčí Bradleyho Wigginsa a jeho tím Sky, aby sa snažil o vzácny double Giro d’Italia a Tour de France. Finálová etapa Gira končiaca v Brescii bude začínať v meste Vincenza na počesť 30. výročia smrti talianskeho konštruktéra Tullia Campagnola. http://www.youtube.com/watch?v=Pmhd0jjZwWM Autor: Juraj Mička Zdroj: cyclingnews.com  

MS 2012: Preteky mužov Elite
23. 09. 2012 Reportáže

Dlho očakávaný deň D MS 2012 prišiel a už od samotného úvodu tohto veľkolepého sviatku bolo cítiť veľké vzrušenie z každej strany. Nemusíme pripomínať, že zálusk na dobré umiestnenie si robila minimálne pred začiatkom pretekov aspoň polovica tímov. Časť najväčších favoritov oprávnene myslela na prvú desiatku či medailu. Medzi nimi prirodzene nechýbal ani Peter Sagan.Slovenská reprezentácia odštartovala v strede pelotónu vedľa českého národného tímu. V neutrálnej časti hlavného balíka sa konala menšia oslava minuloročného víťaza - Marka Cavendisha. Jeho britskí kolegovia začali preteky po boku holandského tímu. Klasickým znakom prvých kilometrov takýchto jednorázových významných pretekov je fakt, že v úvodných kilometroch sa zvykne rodiť viacero atakov. A tak to bolo aj v pretekoch Elite. Atak striedal atak a každý chcel okúsiť to, aký je to pocit byť v úniku. Prvý vydarený útok sa podaril dvojici: Lammertink (Holandsko) a Roy (Francúzsko), najmä druhý menovaný je fanúšikom úvodných útokov. Boli to však persóny zo silných štátov, a tak šancu na dlhodobý pobyt vpredu nemali.Prvý pád nastal 245 km pred cieľom. Na ľavej strane vozovky sa zo zeme zviechal trojnásobný majster sveta Óscar Freire. V nasledujúcich momentoch atakoval ČechStanislav Kozubek. Zväčša sa jednalo o nástupy menej prestížnych tímov.Naši pretekári jazdili rozdelení. Niektorí na čele balíka, iní až v závere. V kolóne sa dnes nachádzalo slovenské auto až na 18. mieste, s čím samozrejme neboli Slováci spokojní. Mechanické auto šoféroval Ján Valach a starali sme sa aj o srbského pretekára Jovanoviča. Žiaľ, napriek veľkej snahe mať v aute televíziu s prenosom pretekov, nepodarilo sa to, a tak sa naši museli spoliehať najmä na Radio Tour.Najväčší úvodný únik, ktorý vydržal v začiatkoch najdlhšie mali na svedomí dvaja jazdci: Buts (Ukrajina) Smukulis (Lotyšsko). Vypracovali si približne minútový náskok. Predtým sa ale viacero jazdcov snažilo dotiahnuť dopredu, medzi nimi bol aj náš Matej Jurčo, ktorý si vtedy myslel, že by mohol zaútočiť aj Chavanel, pre neho to bolo však príliš skoro na únik. Po čase sa tak vytvorila hlavná vedúca skupina, k prvým dvom jazdcom sa podarilo doskočiť ďalším deviatim jazdcom, a tak vznikla vedúca skupina, ktorá bola dlhé kilometre spolu vpredu: Lastras (ESP), Cataldo (ITA), Duggan (USA), Howes (USA), Coppel (FRA),Anacona (COL), Mezgec (SLO), Isaičev (RUS), Buts (UKR), Ferrari (URU) a Kangert(EST).200 km pred cieľom bol náskok vedúcej jedenástky približne na hranici štyroch minút. V pelotóne sa situácia mierne upokojila a jazdci si dopriali aj menšiu prestávku. O niekoľko kilometrov neskôr bolo sympatické vidieť ako vyše desať kilometrov ťahal hlavný balík vlaňajší šampión Cavendish. 190 km pred páskou mali jazdci vpredu k dobru konštantný náskok štyroch minút.Ešte pred nájazdcom na mnohými spomínané okruhy vo Valkenburgu si o minútu 11-členný únik náskok zvýšil. 170 km ostávalo vedúcej skupinke do cieľa a ich náskok opäť stúpol, tentoraz nad hranicu šiestich minút, v pelotóne sa pomaly, ale iste začínalo pracovať, veď už zostávalo v tom čase len pár kilometrov do cieľového mesta vo Valkenburgu. Fantasticky ťahal pelotón Mark Cavendish, ktorý ukázal svoju cyklistickú vyspelosť.Pred nájazdom na záverečných desať okruhov sme mohli vidieť zaujímavý fakt, ako sa pelotón nachvíľku rozdelil na tri časti. Po prvom okruhu mal únik náskok stále prijateľný, päť minút strácal teda pelotón, v ktorom sa začali zoskupovať najväčšie a najsilnejšie tímy: Belgičania, Španieli, Holanďania či Taliani. Za dve a pol hodiny bola priemerná rýchlosť jazdcov nad hranicou 44 km/h, čo iba predznačovalo to, že sa išlo podľa očakávania nesmierne rýchlo a v posledných kolách avizovali viaceré tímy, že sa budú snažiť stupňovať tempo.140 km pred koncom ťahal vpredu stále famózny Cavendish, ktorý neustále ukazoval to, že sa vie taktiež prispôsobiť profilu a pomôcť prípadne svojim kolegom z Veľkej Británie. V slovenskom tíme vládla od prvého kilometra pohoda a všetko išlo podľa plánu, jedine Martin Velits mal na dvadsiatom kilometri menší technický problém - defekt, keďže to však bolo na samom začiatku, žiadny veľký problém to nebol.130 km zostávalo do cieľa pre pelotón a v ňom sa stále držal Cavendish na prvých priečkach. Medzitým náskok úniku mierne začal klesať späť k štyrom minútam. Do úniku sa z pelotónu snažil vydať skúsený Španiel Flecha, ku ktorému sa pridali ďalší piati pretekári. Medzi nimi bol napríklad aj Brit Cummings. Náskok aj vďaka ataku z pelotóna klesol na 3:20. 115 km pred cieľom sme videli kolumbijskú nádej na zemi - Quintanu, nebolo to však nič vážne. Z Flechom teda odišli - Bouet (FRA), Nocentini (ITA), Matthews (AUS), Cummings (GBR), Meersmann (BEL), Fuglsang (DEN), Schar (SWI), Beppu (JAP).Po tomto úniku sa zoskupilo sedem Belgičanov a snažili sa kontrolovať situáciu na čele pelotónu. Flechova skupina si za desať kilometrov získala na pelotón minútu. Vtedy však ešte strácali na hlavný únik ďalšie dve minúty. Strata pelotónu nebola veľmi výrazná, približne 3:30 na hlavný únik. Bohužiaľ tesne pred métou 100 km pred cieľom sme sa dozvedeli smutnú správu, že Martin Velits odstúpil.100 km pred cieľom už pelotón poriadne dupol do pedálov a celkovo na popredný únik strácali jazdci v hlavnom balíku už len 2:15. Na odídenú Flechovu skupinu strácal pelotón 30 sekúnd. 90 km pred cieľom nastúil na čele pelotónu Contador a snažil sa trošku zvýšiť tempo v ťažkých úsekoch Caubergu. Všetci naši boli v tých momentoch v pelotóne. Contadorovo úsilie však malo aký-taký zmysel, balík sa mierne delil.  Pelotón strácal už len 1:35.Peter Velits stratil po treťom kole čip a jazdil po štvrtom kole v druhej polovici pelotónu spolu s Jurajom Saganom a Marošom Kováčom. Zrejme Peťo Velits pred dvadsiatimi kilometrami menil aj bicykel, stále bol však v pelotóne a tak v tom čase boli naši pretekári v pelotóne v päť-člennom zoskupení. V týchto momentoch sa mierne rozpršalo, nebol to však žiadny veľký lejak.85 km pred koncom sa do dostali Holanďania do čela pelotónu a začali pracovať na odstránení náskoku, a tak balík strácal na vedúcu jedenástku už len 30 sekúnd a po piatom kole bol náskok takmer zneškodnený. V závere piateho okruhu zaútočil Contador, ktorý sa opäť snažil, ako už pred pretekmi vravel, čo najviac rozdeliť pelotón a vyšťaviť pretekárov.Maroš Kováč nestačil a s Wigginsom tiež  odpadol a vytvorila sa tak zaujímavá partia, v ktorej boli aj Froome a J. Sagan.Atak Contadora spôsobil, že sa dopredu dostala silná asi 30 členná skupina jazdcov, ktorí najprv dorazili vedúcu jedenástku a niektorí pretekári stíhali tempu nastupujúcich jazdcov a zostali vpredu. Vpredu teda boli napr. títo jazdci: Porte, Contador, Gesink, Voeckler, A. Davis a mnohí iní favoriti.Pád v pelotóne, v ktorom boli zapojení dvaja českí cyklisti, Kreuziber a Bárta, najmä ten prvý si poškodil tretry a potreboval ich vymeniť a strácal tak desiatky sekúnd. Ešte že tam je Kolumbia, konkrétne Rigoberto Uran, ktorý rozprúdil tempo v pelotóne a chytili sa ho Gilbert, Rodriguez a náš Peter Sagan!Medzitým aj vďaka snahy Kolumbie Contadorova skupina mala k dobru už len niečo bezmála 40 sekúnd. Do konca šampionátu zostávali tri okruhy a opäť bol hromadný pád v pelotóne, síce sa mu vyhol Sagan, ktorý bol v pelotóne, no Contadorova skupina mala 46 km pred cieľom náskok na stíhajúcu hlavnú skupinu 45 sekúnd, teda naozaj ešte celkom slušný náskok.40 km pred koncom bol náskok Contadorovej skupiny, v ktorej bolo okolo 20 pretekárov, pred prenasledujúcou skupinou (70 jazdcov) asi 35 sekúnd. Teda konštantný náskok. Na trati sme už evidovali iba dvoch jazdcov - Petra Sagana a Mateja Jurča, ktorý strácal veľa sekúnd po páde.Práca Nemcov, Kolumbijčanov a ostatných tímov spôsobila, že náskok opäť mierne klesol na hranicu 20 sekúnd.Následne sa skupiny spojili. V predposlednom Caubergu atakoval Nibali, jeho atak však nebol víťazný. Skupina sa znovu spojila, a tak bolo asi 45 adeptov na víťazstvo. Tesne pred Caubergom to už bolo na každom jednotlivcovi. V samotnom závere očakávane na prvých metroch zaútočil svojim Gilbertovským spôsobom sám Philippe a nedal nikomu šancu, famóznym spôsobom tak vsadil na svoju výnimočnú akceleráciu a na Caubergu mal dostatočný náskok, ktorý si v záverečných 1 700 m udržal. Druhý skončil atakujúci Nór Edvald Boasson Hagen a bronz získal skúseným spôsobo Valverde zo Španielska. Zemiaková medaila zaiste nepotešila Degenkolba. Sagan v závere nestačil, zrejme mu na Caubergu nezostali sily a v samotnom špurte o bronz nedokázal zareagovať. Peter Sagan bol v cieli napokon evidovaný ako štrnásty. ZDROJ: http://cycling-info.sk